Recenze S. T. Joshi (ed.) – Černá křídla Cthulhu 2

Demi si posvítil na výbor učedníků kultovního H. P. Lovecrafta.

S. T. Joshi (ed) – Černá křídla Cthulhu 2
vydal: Laser-books, 325 stran

Být fanouškem mrtvého autora není vůbec snadné. Přelouskáte všechno co je k mání a šlus – maximálně tak můžete vyrazit položit kytku na hrob svého oblíbence. Čtenáři Howarda Phillipse Lovecrafta mají alespoň částečné štěstí v tom, že se jeho děsivé univerzum stalo klasikou a postupem času se dostalo do kurzu i u nás. Je dost možné, že se vaše sešity s ilustracemi Káji Saudka pomalu rozpadají a nedávno vydané „Sebrané spisy“ máte pročtené desetkrát tam i zpátky. I tak není třeba zoufat. Momentálně vydává horory H. P. Lovecrafta nakladatelství Laser a mimo jeho notoricky známé tvorby tuzemským čtenářům nabízí i úspěšnou řadu antologií textů autorů, kteří svými příspěvky Lovecraftovu dílu vzdávají hold.

Soubory povídek "Black Wings of Cthulhu" (anglicky čtoucí se dočkají v březnu 2016 již čtvrtého pokračování) sestavuje S. T. Joshi – přední znalec života a díla "podivného pána z Providence". Tenhle indický milovník světa Prastarých si na svém výběru prací dává záležet a sám v předmluvě objasňuje, že nehodlá podporovat ani brakově toporné napodobeniny mistrova stylu, ani žádné rádoby vtipné parodie. Pídí se naopak po povídkách, které rozvíjejí „lovecraftovský“ námět a myšlenku po svém. U nás jsme se tedy díky péči Laseru dočkali překladu druhé knihy – "Černá křídla Cthulhu 2", která je znovu graficky nádherně stylová a budete se v ní cítit jako oliheň ve vodě.

S. T. Joshi

Stejně jako v „Dagonovi“ rozráží vaše loď zpěněné vlny vstříc nepozemské zkáze v příběhu J. C. Eckhardta „A moře vydalo své mrtvé“. Vyprahlá poušť je pro změnu svědkem hrůzného archeologického objevu v „Prázdné tváři“ Donalda Tysona, která vás vrátí do atmosféry „hor šílenství“. Hrůzný basreliéf z „Volání Cthulhu“ se znovu objeví na našem světě díky krátké práci B. Evensona „Wilcoxův odkaz“,Wilmarthův váleček se zvukovým záznamem oné dramatické noci v Akeleyho domě z „Šepotu ve tmě“ znovu rozezvučí „Mrtvá média“ Nicka Mamatase a prohlídka domu v povídce „Výhled“ (Tom Fletcher) v člověku probudí podobnou závrať, jako psychotická „Hudba Ericha Zanna“. V žádném případě se nebojte nějakého kopírování původních námětů. Pocítíte jen lehké déjà vu.

Snová „Psova vyvolená“ (C. R. Kiernan) si s vámi bude pohazovat v čase ve víru rituálního, nemravného a blasfemického uctění odkazu „Psa“ a ztráta osobnosti hlavního hrdiny „Toho druhého“ (N. Royle) může připomenout mrazení z nešťastného osudu zrůdy Lovecraftova „Vyvržence“. Tradiční vpád kosmického děsu do naší reality skvěle uchopil John Langan, jehož „Rozkvět“ čtenáři mrazivě ukazuje, že není moudré sbírat a přílišně zkoumat všechno neznámé, co v životě potkáme. S podobným námětem pracují i manželé Temovi. Stevovo „Čekání v motelu Na křižovatce“ zahalí temnotou Walkerovu mysl i osud jeho rodiny a Melanie se v „Jiřinách“posmutněle pozastaví nad lidskou smrtelností v textu, který dostává další rozměr tím, že počátkem roku 2015 spisovatelka odešla za svým vzorem.

H. P .Lovecraft

Tak trochu jinak a po svém jdou na celou věc povídky „Konkurz“ (Don Webb) a „Vyvolený“ (Chet Williamson). V nich se přimotáme k natáčení filmového hororu a do blízkosti hororovým celebritám, které se na conech setkávají se svými fanoušky. Zajímavou dvojicí povídek jsou také „Když se smrtí probudím“ (J.Shirley) a „Usouvztažněná bezobsažnost“ (R.Dakan) v nichž vystupuje H. P. Lovecraft sám. Zajímavě pojatá je zejména druhá jmenovaná. Ta čtenáři představí stroj, který dokáže podrobnou analýzou děl a dopisů spisovatele simulovat jeho osobnost v rozhovorech a na přetřes se tak dostávají autorovy životní názory a postoje, včetně choulostivé a diskutované otázky rasismu.

Věřím, že vás tenhle výčet navnadil a to jsem nevyjmenoval úplně všechno, co „Černá křídla Cthulhu 2“ nabízejí. Můj osobní trojlístek favoritů tvoří "Rozkvět", "A moře vydalo své mrtvé" a "Prázdná tvář", ale za přečtení určitě stojí kniha celá. Vlastně obě dosud vydané knihy. Laser nám předložil fetiš – jak obsahem, tak zevnějškem. Důkaz toho, že se člověk může stát nesmrtelným. Dílo H. P. Lovecrafta tak žije dál vlastním životem i po skonu spisovatelovy tělesné schránky a čtenářstvo může znovu pozvednout ruce a radostně zvolat svoje "IA! IA!"

obsah:

S. T. Joshi - Úvod
John Shirley - Když se smrtí probudím