Recenze Der Himmel über Berlin - Amnesia

V sobotu se po čase pražskému publiku představí šikovná italská post-punková parta, která dorazí představit svou novou desku "Amnesia". Ta rozhodně stojí za pozornost a i těm, kteří viděli některý z předchozích koncertů, má určitě kapela díky ní znovu co nabídnout. Den předtím si užije i publikum v Českých Budějovicích. Čeho se mu dostane, to si přečtěte v recenzi na aktuální CD.

Der Himmel über Berlin - Amnesia
Vydal: Unknown Pleasures

Když si člověk poslechne debut a novinku Der Himmel über Berlin, dojde mu, jaký kus cesty za těch pět let italská parta ušla. Jestli byla první deska „Memories Never Fade“ vcelku tuctovým mixem post-punku a gothic rocku, potom s druhou deskou „Shadowdancers“ (recenzi najdete ZDE) a s příchodem nového frontmana byla patrná snaha najít vlastní tvář. Navíc už to nebylo jen o atmosféře a kapela začala skutečně HRÁT.

To vše logicky vyústilo v třetí dlouhohrající desku „Amnesia“. Ten posun je naprosto zřejmý. Kytary už nezní jako z garáže, nýbrž jsou ostré jako břitva, průzračný zvuk dává celé nahrávce osobitou náladu a nejistý hlas vystřídal vyzpívaný projev Teena, který udělal opravdu velký pokrok. Zkrátka na celém kvartetu je znát, že tvrdě maká a myslí to vážně.

Upouštění od klišé a jisté post-punkové zvážnění je patrné i v hudbě samotné. V úvodní „Back to the End“ se proplétají kytarové záblesky rytmickou sekcí a na výraznější hrábnutí do strun si člověk počká, ale i tak vše žene kupředu jasně patrný muzikantský um. Hudebníci si to dávají s najazzlou energií a vůbec nehraje roli, jestli je to rychle nebo pomalu, prostě jim to hraje a pořád je co poslouchat. Ono se dá o desce obecně říct, že nikam za každou cenu nechvátá. Kapela si dává na čas s budováním napětí, která včas vygraduje a zase uklidní.

Nechybí samozřejmě ani několik svižnějších kousků jako „Sweet Dancing Butterfly“ či „White Dream“, ale velkou většinu času se přeci jen pohybuje ve středních tempech, mezi nimiž tuhle propluje shoegazová kytara, támhle zatemní náladu psychedeličtější motiv a v pravý čas se decentně zamží synťákovým oparem. Taková „Eaten“ mi zase stavbou kytar zavání takovými Whispers in the Shadow, což není ani trochu na škodu. Dva z desítky songů možná znáte už z EP „Emesys“, ale celek nikterak nenarušují a jediný drobný nedostatek tak vidím v tom, že na albu nenajdete výraznější hitovku, jakou byla na tom předchozím třeba „Black Dress“.

Je to ale tím, že je novinka prostě trochu jinak postavená. Je komplexnější a je ji potřeba poslouchat jako celek. Ta trocha trpělivosti však člověka odmění vyzrálým hudebním zážitkem od kapely, která ví, co dělá. Výhodou je zase naopak větší kvalitativní vyváženost novinky. Jestli Der Himmel über Berlin nabídnou podobný posun i na pražském koncertě tuhle sobotu, máme se rozhodně nač těšit!

12.5.
Der Himmel über Berlin, Edith, Wessele, Illegal Illusion
České Budějovice, Klub Velbloud