Rozhovor s Petrem Štěpánem - část druhá

Druhá polovina našeho rozhovoru s Petrem Štěpánem ze XIII. století, který jsme pořídili na letošní Nosferatu Night..











Autor: Ezechiel

CZ Sanctuary: Tím jsme tedy nakousli téma české scény. Sleduješ nějak její vývoj?

Petr Štěpán: Přiznávám na rovinu, že ne. Jednak na to nemám čas, a jednak mne už jen máloco z toho nadchne. Jsem z generace, která si hodně vybírá, a navíc to ani nestíhám sledovat. Maximálně mám povědomí o zahraniční hudbě, kde mne poslední dobou zaujali Star Industry, kteří patří k těm kapelám, které vznikly kolem 90. let jako "second generation", navazující třeba na Sisters of Mercy, nebo The Cure. Obecně z toho, co se vydává, moc nadšený nejsem. Spíše jsem přesvědčený, že vychází hodně braku a hodně špatných kapel a mizerných desek. Je to můj názor, možná s ním někdo nebude souhlasit, ale to je mi víceméně jedno. Nevím, co je to za divnou módu nazývat gotikou úplně všechno - někdo si koupí syntetizátor, zapne ty nejhloupější přednastavené taneční rytmy a muzikantem může být kdejaký trouba. Ne že by to lidi nepoznali, ale přesto je vliv tady toho kýče tak obrovský, že posluchače nakonec převálcuje. Když se bude něco točit pořád dokola, lidi to nakonec skousnou.

CZ Sanctuary: K tomu mne napadá - vy jste se nikdy netajili svým nesouhlasem se zatahováním metalového žánru pod pojem "gothic". Jak třeba vnímáš styly jako industrial, darkwave, electro a další, které se teď někdy jako "gothic" označují ...vadí Ti to, nebo je Ti to jedno?

Petr Štěpán: To mi vůbec nevadí. Industrial, jako jsou pro mne třeba Laibach, byl vždycky super, i když jsem poslouchal hlavně gothic/dark hudbu jako Killing Joke, Fields of The Nephilim, klasické pionýry Bauhaus, nebo Siouxsie and the Banshees...s tímhle zkrátka nemám problém. Taky jsem si všiml nárůstu horropunkových kapel, jako jsou třeba Shadow Reichenstein. Oni sice většinou nejsou nějací extra muzikanti, ale když jim to jde, a umí do toho dát energii a tuhle příjemnou tématiku, tak je to pecka. Tady to ale přesahuje hranice hudby, to už je i styl života, který se od toho nedá nějak odtrhnout....stačí, když se koukneš, jak ty kapely vypadají a jaké zjevy na ně chodí...je to otázka komunity, a je mi to sympatické.

CZ Sanctuary: S tím souhlasím, ale možná jsme se trochu odchýlili od otázky. Myslíš si, že nazvat tyhle "černé", nebo "strašidelné" styly jako "gothic" je vývoj, nebo chyba?

Petr Štěpán: Já nevím. Shodli jsme se s pár přáteli, se kterými "jedeme" na scéně už tolik let, že vlastně není důvod nazývat to všechno "gothic". Je to takové divné. Ano, ono to slovo dobře zní, dobře to prodává, ale že by to přidávalo na nějaké umělecké hodnotě, to si nemyslím. Já vím, že každý může namítnout: "tak mi tedy řekni, co to ten "gothic" je", ale já se ho stejně tak můžu zeptat: "tak mi popiš červenou barvu". To prostě nejde. Některé věci musíš vidět a cítit, abys pochopil...ono to zkrátka není jenom o tom kupovat si CDčka... A pokud pro někoho ano, a řídí se podle katalogu, pak si ty přidružené žánry pod nějakou hlavičku "gothic" klidně může přidat. Ale takoví lidé by nepoznali co je gothic, i kdyby to měli přímo před nosem.

CZ Sanctuary: A Ty osobně pořád "žiješ scénou"?

Petr Štěpán: Já v podstatě od svých 25 let žiju stále stejným stylem života...(smích). Ne, to myslím vážně a vážím si toho, že je mi to umožněno. Dřív jsem toho ale sledoval daleko víc, dneska už si vybírám a už jdu třeba jen na koncerty interpretů, kteří mne hodně zajímají. Ale jinak žiju stále stejně...

CZ Sanctuary: A který z těch koncertů Tě za poslední dobu nadchnul nejvíc?

Petr Štěpán: Killing Joke...ty mne naprosto dostali. Naprostá pecka, a moc mne mrzí, co potkalo jejich baskytaristu Paula Ravena, který dostal ve svých 43 letech infarkt ve spánku a už se nezvedl - je to asi čtvrt roku co zemřel. Toho je škoda. Jinak mne mrzí, že jsem se nedostal na The Cure, nebo na Mission do Vídně ... no a teď se těším na Nicka Cavea a nesmím zapomenout na Laibach - to je moje srdeční záležitost.

CZ Sanctuary: Když už jsme u Nicka Cavea, nemůžu se nezeptat, jestli Tvůj projekt "Nocturama" nějak souvisí právě s tvorbou tohoto umělce...

Petr Štěpán: Já nemám rád, když to lidi berou doslova, takže ne. Je to spíše jakási odvolávka, protože by to měly být hlavně klavírní balady s lyričtějším doprovodem, takové komornější těleso, ale tím veškerá podobnost končí.

CZ Sanctuary: A lákalo by Tě to dělat živé prezentace jako kapely typu Persephone? Vystupovat s "Nocturamou" třeba jenom po kostelech, nebo hradech čistě akusticky?

Petr Štěpán: To já bych si zase až tolik nevybíral na jakých místech - ale pro jaké publikum. Asi bych s tím nelezl do každého klubu a rozhodně by "Nocturama" nebyla tak snadno "k mání" na koncert. Uvidíme, jak na to bude čas kvůli koncertům se "Třináctkou".

CZ Sanctuary: Když už jsme se zase tak pěkně vrátili k XIII. století - co si myslíš o mladých českých gothic rockových kapelách, které se přiznávají k inspiraci právě Tvojí tvorbou? Těší Tě to, nebo si myslíš, že by si spíš měli hledat svou vlastní cestu?

Petr Štěpán: Že by se někdo takhle otevřeně hlásil k nějakému našemu "odkazu", o tom nevím. Vím, že nám kapely kradou písničky, nebo je hrají a ani to neohlásí, toho jsem si moc dobře vědom, ale o tom, co říkáš, slyším prvně. Ale nevidím v tom rozhodně nic špatného, my jsme taky psali do bookletů poděkování The Sisters of Mercy a jiným. Já si myslím, že je dobré mít nějaký vzor, ale zároveň je dobré se od něj časem odpoutat a jít si svou vlastní cestou, jinak se stáváš falzem. Ono se to lehko říká, ale málokdo to doopravdy dokáže.

CZ Sanctuary: To téma "hraní vašich písniček bez ohlášení" mi připomnělo - slyšel jsi předělávky XIII. století od brněnských "Morčat na útěku"? Přijde Ti to vtipné, úlet, nebo jak to vidíš?

Petr Štěpán: Nepřijde mi to ani vtipné, ani úlet, přijde mi to ubohé. Oni prostě nejsou schopní sami stvořit nic kvalitního, tak dělají takovouhle sračku. Už se na to doptávala i firma. Jde totiž o nepovolený zásah a manipulaci s textem díla chráněného autorským zákonem - jak mi bylo sděleno. A když zjistila, že ty naše věci vyšly i na jejich CD... myslím si, že budou mít kluci ještě docela malér. Lidi už mi o tom dříve říkali, že je to děsná sranda, tak jsem se ptal proč...že se třeba smáli...a já jsem se nesmál...(smích). No ne, tak hlavně je to strašný žrout energie řešit takovéhle věci...

CZ Sanctuary: Dobře, necháme to být, už jsem Tě zdržel dost dlouho, takže díky za rozhovor - máš nějakou tečku na závěr?

Petr Štěpán: Nic zvláštního. Jsme prostě rádi, že jsme zpátky.

CZ Sanctuary: Držíme palce a těšíme se na viděnou!

mohlo by vás také zajímat

Komentáře

Az ted posloucham ten cover na Fatherland od morcat...no vazne to neni moc vtipny, spatne udelany parodie jsou dost k nicemu...zvlast kdyz je se spojenim typu "temne zrudy nekronomikonu" vtipnejsi original :D
Ježíšku na Křížku ! Říká něco Petru Štěpánovi slova jako "ironie" a "nadhled" ? Měl by si uvědomit, že žije v době bootlegů a Morčata mu spíš dělají reklamu, byť negativní. Za naprostý vrchol považuji větu, čí spíše mantru vyžírků z OSA: "jde o nepovolený zásah s textem díla chráněného autorským zákonem". Petr se evidentně těší na frontální útok kravaťáků s paragrafy...TOHLE je podle mě ubohost.
Nejdou zde ukládat komentáře,to jste to zablokovali jen někomu?
Tak s Petrem souhlasím snad se vším,ohledně vývoje hudby co zde zmínil!!! A co se týká morčat,přesně jak řekl,sou to chcípaci,at si kradou texty jiným debilním kapelám,ale texty století sou na jakési úrovni a skrývá se v nich sdělení a smysl.Tím že karneval je karel sral, spíš strapnili ti blbci sebe!zasloužily by namlátit.
A co to je teda ,když ne manipulace s ukradnutým textem???Ty seš asi taky dobrej sráč.
Paula Ravena je mi líto, zrovna jako Petrovi. Killing Joke jsou mí<br />oblíbenci dlouhé roky. Přesto, co se týče coververzí, tak bych trošku oponoval a asi by si měl každý zamést před vlastním prahem. Vzpomeňme si např. na dvě coververze na Bauhaus: Bela Lugosi´s dead, Sex Pistols: Stepping Stone nebo třeba také Petra Nováka: Pokoj č. 26, a tak bychom mohli dále pokračovat v minulosti na<br />evokování nejen hudebně, ale i textově takových Sisters... a lá např. Černý měsíc z alba Nosferatu 95 nebo Into Garden Of Delight ze zatím poslední placky Vendetta 2004, kde téměř kopletní citace songů od Sisters... mně přijde poněkud neoriginální a bez významu, nemluvě o Petrově angličtině. V jednoduchosti je sice síla, ale v mezích normy. Trošku bych se i pozastavil nad přemrštěnou koláží historických<br />osobností u jednotlivých skladeb na albech. Skladba by dle mého uvážení měla dávat smysl. Sečteno podtrženo Morčata to asi zle nemysleli a dá se říct, že udělali spíš reklamu XIII. století. Od XIII. století mám asi raděj jejich pomalejší originálnější kousky a vrcholem je pro mě Werewolf 1996, ten zní hodně progresivně. Zdá se mi přehnané tvrzení o kapele, že je ubohá, nebo že krade písničky. Zrovna tak není originální např. London After Midnight, Garden Of Delight, atd... Spíše by XIII. století měli být rádi, že je o kapelu zájem.Podle mě vždyt i XIII.století jdou sami s dobou a využívají samplových efektů.Já jsem vlastně ani moc nepochopil cover na Belu i umístěnou na Metropolis 2000 a následně i znovu a to v horším<br />provedením na Vendetě 2004 o Sex Pistols už jsem se zmiňoval.Asi semnou nebude každý souhlasit já je měl vždy rád,ale mnohdy si Petr sám protiřečí.komentovat refrény v Černém měsíci typu walk away atd,snad už ani nemusím.Tak uvidíme co nám pánové přinesou dál.
Já osobně s Bobem souhlasím. Nemám nic proti XIII. století, ale Petr to přehání. Sám cituje Shakespeara, Baudelaira, jmenuje jména slavných umělců, kteří ani spolu nesouvisí, ani časově, ani nijak v souvislostech... Cituje skladby od Sisters... bezvýznamě, nehledě na hudební stránku... Z mého dnešního pohledu. Už tu holt nemáme jen XIII. století, ale i mnohé další kapely a já mám teď raději například Necrocock, a další... :-D <br />Zrzkovi: Nic ani proti Tvému názoru, je to Tvá věc, co píšeš, ale ani Karneval není píseň Petra Štěpána, ale Olympic. Takže proč tady oponovat zrovna touto písní!!! ? <br />Zdravím Vás, Lucie
[5] Ty budeš asi kretén, viď. O:-]<br /><br /><br />O tom, co si myslím o textech XIII. století jsem se zmiňovala už pod první částí rozhovoru a nemíním se opakovat...jen souhlas s dvěma příspěvky výše, než bude mr. Štěpán povykovat o něco o zneužití autorských práv, mohl by se trochu zamyslet nad tím, co vlastně dělal (dělá) on.
Zrzku, zrzku .. pokud ta poznámka o sráči byla mířena na mě, tak děkuji za kompliment ! :-D Zkus si přečíst ten můj post ještě jednou, já souhlasím s tím že Morčata ten text prostě "obšlahly". Já jen nechápu proč to Petrovi tak vadí a balí to do takových ubohých, "právnických formulací". Myslím, že většina rozumných hudebníků by nad tím prostě jen mávla rukou a nechala to plavat. Jinak díky Bobovi za příspěvek, je vždy radost vidět objektivní kritiku ;-)
Za prvy jenom malej nepodstatnej detail, souhlasim ze Killing Joke byli absolutne skvely, jen musim poopravit ze Raven, v dobe kdy zemrel, uz nebyl clenem Killing Joke, jak si mozna nekdo z vas moh vsimnout na Love Planet, Raven opustil Colemana aby podporil Jourgensena na turne s Ministry. Zemrel tudiz jako clen Ministry. R.I.P. (...a diky za protlaceni didjeridoo na stage, Paule!)<br /><br />Za druhy mala poznamecka: Na jednu stranu je hezky, ze Petr zminuje, ze si vsiml "narustu horrorpunkovych kapel", ovsem je pro neho uplne typicke, ze zminil kapelu, ktera (ac vychazi na "horrorpunkovym labelu") oproti klasickymu horror punku dost potlacuje rock'n'roll na ukor jakehosi speed rocku. Jednoduse horror punk ma opravdu naslapnuto, jak poznamenal Petr Stepan, ovsem ta "vlna" je trosicku jinde, nez se Petr domniva, pokud zna pouze Shadow Reichenstein. Zni mi to podobne, jako kdyby tvrdil, ze gothic rock je popularni, protoze Rammstein vyprodavaj stadiony. Jinymi slovy, at se jakkoli snazi byt IN, u me je OUT (a to jiz mnoho let).<br /><br />Muj osobni nazor na XIII. stoleti je takovej, ze (oproti HNF) postrada srozumitelnej humor a nadhled, hudebne je to totalni chudej plagiat (na jednu stranu souhlasim jiz vyrcene, ze neoriginalnich, ale popularnich gothic rockovej kapel je taky jak hub po desti a stejne je mame radi ;-) na druhou stranu u XIII. Stoleti to podle mne prerusta vsechny meze. Hit ze kteryho se jejich fanousci rozplyvaj, tzv. "Elizabeth", se podle mne hodi na vesnickou zabavu pro starsi a pokrocile...). Druha vec je, mnoiho let se potykam s tim, ze kdo na cesky scene nezna pojem "gothic rock", automaticky si to skatulkuje mezi "nezajimavou nudu", cimz pro me XIII stoleti opravdu je. Nejen kvuli muzice, ktera me opravdu nebavi. Take kvuli textum, o kterych uprimne nechapu, jak si za ne nekdo muze Stepana pochvalovat, podle mne to jsou "tajemne" texty na urovni 14ti leteho skolaka. Prijde mi, ze si Stepan precte nejakou knizku, prijde mu to jako "dostatecne vampirskej pribeh", prihodi 10x kriz, 5x Jidase, 7x Satana, 2x upira, prolozi to "Walk Away" a ma "gothic song". (Proste milion symbolu, hlavne at je to temny, ale hlavu a patu to nema a ze ji tam vidi Stepan, me nedonuti divat se na svet jeho ocima.) O tom ze zive nepusobi nijak presvedcive ani nemluve (i kdyz to je stejne jako vsechno, pouze subjektivni pocit, samo, jen si na ne zajdete sami :-))<br />Pro me proste XIII Stoleti sice patri do skatulky "gothic rock"(bohuzel), ale jeste spis do skatulky "boring trash". Do te prvni ho vetsinou radi metalaci (jejichz holky drzi kapelu nad vodou), do te druhe vetsinou lidi, kteri poslouchaji vice gothic rock a maji moznost srovnani. Jeste je jedna skupina fanousku trinactky, a to jsou nemci a polaci, tem to uprimne odpoustim, taky jsem svyho casu poslouchal tuctovy nemecky "gothic-rocky" (s ubohejma textama i hudbou), protoze mi stacilo "to klišé". To je taky posle mne jedinej duvod uspechu trinactky, ze jsou vlastne JEDINI, kteri v Cechach leta po klubech (a na nosičích?) nabizeji ono "goticke klišé". To ovsem vetsinou staci pouze "mene zainteresovanym". Proto jedno varovani pro fanousky XIII stoleti: Nesnazte se poslouchat jiny gothic rock nez co hraje XIII stoleti, mohlo by vam to otevrit oci! ;-)<br /><br />R.I.P.<br />Pogujte a žerte se!! :-)<br />Fakir<br /><br />ad Morcata: cover jsem neslysel (ani nemam zajem), pouze se pridavam na stranu tech, kteri zde tvrdi ze popotahovat je za to je - kor od pana "exPunkera" - vic nez trapny.
[10] Hele, samozřejmě vím,že Paul Raven byl už členem Ministry aby Jourgensena podpořil,jen jsem napsal souvislost s Killing Joke.Zrovna se jdu na Ministry ve čtvrtek podívat na Masters.Cose týká Petra bohužel máš pravdu,ale já bych to asi neuměl tak tvrdě napsat.Takže díky.No a ty německý "goth" kapely snad raděj komentovat nebudu s tama si už občas pustím snad jen Love Like Blood.No jdu si pustit Christian Death Sexy Death god at si spravím náladu od vesnických tancovaček :-D
S P.štěpánem v dosti věcech nesouhlasím ale je tu jedno ale......<br />Rozhodně nemůžu souhlasit s tím že XIII.století drží nad vodou 13leté holčičky.Kdybys náhodou omylem zapadl na koncert XIII.st tak,se rozhledni kolem sebe.Samozřejmě XIII st. není už na vrcholu Ale přesto na ně asi budu chodit co to půjde.<br /><br />Nejsem rozhodně fans zarytý do XIII.st.I když je poslouchám 20let.Celá řada věci od nich se mě nelibí ale přesto na ně opět půjdu.Například poslední koncert v Brně se docela povedl. :-)což bylo pro mě překvapení.Podotýkám že příjemné.Novou gothickou scenu moc nesleduji jelikož jsem z generace old school gothic rock.<br />Nejvíce mě ovlivnila kapela Joy division a ranný the cure.Dále mě zasáhla vlna ebm atd...Rozhodně v 80-90 letech bylo daleko víc zajímavých kapel jako ted.netřeba jmenovat.Přesto mnoho zdaru K.U.L.D.A.
Mozna by stalo za to se poohlidnout po te nove scene, jak rikas. Pokud se ti totiz nejvic lidi Joy Division, The Cure a spol., tak urcite najdes spoustu kapel co ti sednou, poslednich par let docela jede tenhle post-punk/goth revival, a uz na svet dostal spoustu fajn znejicich kapel. :)
Sakra, ted sem si vsiml data, jel sem podle BeoWulfova postu, myslel sem ze to je k novejsimu clanku :)))))
Ty zasranej kreténe morčata na útěku jsou daleko lepší než ty ,píčusi.
Velice odusevnely prispevek do diskuze...

Přidat komentář

Zadej správnou odpověď.