Recenze na desky Babylonia, Novus (UK) a Amnistia

...které by vám mohly pomoci s rozhodováním o účasti na Electro Prague Festivalu 9

Autor: Pavel Zelinka

Již čtvrtým rokem probíhá v pražských klubech festival zaměřený na darkwave elektroniku všeho druhu. V sobotu 19.7. bude hostit klub Cross kapely Depressive Disorder, Psydoll, Babylonia, Novus (UK) a Amnistia. Pojďme se některé party představit skrze jejich poslední alba.

Babylonia - Later Tonight V20
17 skladeb, 68:50, Infacted rec. (http://www.infacted-recordings.de)

Italská trojka Babylonia si na tajemný spolek rozhodně nehraje. Jejich melancholický pop je jasně ovlivněn Depeche Mode od alba Violator směrem k současnosti. To předznamenává skladby postavené na mírně temné elektronice plné vyklenutých melodií opentlené tu a tam kytarovou linkou a nesmíme zapomenout ani na roztoužený hluboký vokál. Karty jsou rozdány a trio z apeninského poloostrova s nimi hraje v rámci možností obstojnou hru.

V rychlejších kouscích sází jednu silnou melodii za druhou, jen v pomalejších kouscích melancholie z vokálu odkapává víc než by bylo zdrávo. V této disciplíně jsou na tom lépe i naši Lakeside X. I když stylovost není nikdy na škodu, přehrávání hází stín pochybnosti na celý výsledný produkt a to je samozřejmě škoda. Naštěstí se jedná jen o pár okamžiků. Prvotní verze alba, která vyšla vlastním nákladem, byla pro mezinárodní uvedení rozšířena o čtveřici bonusů, z čehož dvojice závěrečných remixů trochu zbytečně natahuje už tak dlouhometrážní stopáž alba.

Přesto přes všechno je album příjemným překvapením a já se těším nejen na letošního LP následovníka (kapela ho slibuje už více než rok), tak i na jejich letošní vystoupení v klubu Cross.

70%

Novus (UK) - Re-designing The Future
12 skladeb, 54:09, Rebco rec. (http://www.myspace.com/rebco)

Projekt Novus, v poslední době uváděn s geografickým upřesněním UK na konci, není na tvrdě elektronické scéně žádným nováčkem. Programátor Jonathan Sharp sbíral vavříny už před dekádou v projektu Cyber-Tec Project (pak C-Tec), aby pak v řadě dalších sólových i skupinových formacích zhmotňoval své syntetické hudby sající inspiraci z klasické EBM, tvrdšího techna i elektropopu 80. let. Na dvojici ho doplňuje zpěvačka Sarahjane Farr. Tu zase gotičtí příznivci mohli poznat v dnes již neexistujících Faithful Dawn.

Už podle obalu se duo obrací do futuristické budoucnosti a podle tohoto ideového rámce dvojka vysoustruhovala 11 umělých kousků, které se zakládají do novovlnných základů. V několika peckách si vzpomenem na příbuznost k Zombie Girl, Faithless (v roztančenější poloze) a 32Crash. Pokud to bylo záměrem, tak se práce neminula cílem (Mother Russia, Justify). Ne všude mají plody tak lahodnou chuť a díky jednodušší produkci dochází k brzkému "ředění" celkové nálady. Leccos stačí Jonathan zachránit vynalézavou rytmikou, ve slabších chvilkách ovšem tupé beaty válcují vše jak buldozer. Celkově lepší průměr.

65 %

Navštivte a poslechněte si: http://www.myspace.com/novusuk

Amnistia - Blackguard
13 skladeb, 66:15, Scanner/Dark Dimensions (http://www.darkdimensions.de)

Na závěr znovu mladá krev, tentokrát z nedalekého Lipska. Trojice Amnistia se dala dohromady před pěti roky a v letošním roce vydala své druhé řadové album Blackguard. Už od prvních tónů je od Tina a spol. cítit z jejich hudby úcta k hudebním kořenům EBM žánru, pevně zakořeněných v druhé polovině 80. let. Střední tempa, stísněná atmosféra, zvukové spektrum přesunuté spíše k basům a k samozřejmě tomu tradičně zkreslený vokál. Vše by nahrávalo spíše celé snažení v klidu odzívat, ale výsledek tuto variantu nedovolí.

Na triu je poznat, že za svým cílem jde zcela jasně. Odvrhla moderní páření tvrdé elektroniky s trancem a soustředí se bez velkých pomp na dolování toho nejsilnějšího, co "body" hudba před necelými dvaceti roky nabízela: autentickou post industriální atmosféru s mírně nihilistickým či apokalyptickým podtextem. Proto Amnistia nežene své skladby do kavapíkových šturmů a spíše v klidu střádá atmosféru ve středních tempech. Vzpomeneme na Numb, Placebo Effect nebo legendy Skinny Puppy. Pokud vám naskočila asociace k Brňákům Depressive Disorder, tak věřte, že také nejste mimo. Snažil jsem se z alba vytáhnout jeden "hit", ale nepodařilo se. Skladby na CD nejsou bourači žebříčků, ale o to více hrajou pro celek. Ani jedna nepřebývá a na takový úkaz už jen tak nenarazíte! Trojice vládne podmanivou atmosférou a tuto devizu si přeci nebude ředit nepřirozenými úskoky stranou. Po jejich koncertu asi nebudete potit triko fyzickým vyčerpáním, přesto si troufám tvrdit, že o silný zážitek nemusíte zdaleka přijít!

80 %

Navštivte: