XIII. století (historie, diskografie)

Zde naleznete stručnou historii a diskografii asi nejznáměj3í české gothic-rockové formace XIII. století...

 

 

Počátky XIII. století se datují od roku 1990, kdy kapela povstala z popela rozpuštěné punkové legendy "Hrdinové Nové Fronty". Inspirováni tvorbou Sisters Of Mercy, Bauhaus, Siouxie and the Banshees, Joy Division a dalšími bardy, kteří jsou považováni za praotce gotického rocku, zakládají bratři Petr a Pavel Štěpánovi kapelu XIII. století. Už podle názvu je patrné, že jde o hudbu temnou, a v tomto slova smyslu gotickou. První desku "Amulet" vydává XIII. století v roce 1992 ve složení Petr Štěpán (zpěvy, sbory, kytara, klávesy), Pavel Štěpán (bicí), Petr Palovčík (basa) a Bedřich Musil (kytara) u tehdy čerstvě vzniklého vydavatelství Monitor. "Amulet", představující v Čechách snad vůbec první českou gothic-rockovou desku zapůsobil svou melodikou, temnou poetikou a v neposlední řadě hypnotickým hlasovým projevem Petra Štěpána jako zjevení a okamžitě si získal přízeň nejen rockového publika. Z té doby také pochází i Petrův výrok, že " gotický rock je logicky jediný žánr,který může navázat na punkovou minulost, aniž by se tak znehodnotila dosavadní tvorba. " Této myšlence koneckonců zůstává XIII. století věrno dosud. Na své zatím poslední plnohodnotné desce "Vendetta" se dokonce písemně distancují od všech "gothic metalových kapel" a zdůrazňují svou příslušnost ke gotickému rocku. Ale to bychom předbíhali.

Píše se rok 1994 a XIII. století v obměněné sestavě (Michal Kourek - kytara, Jiří Šindelka - basová kytara) vydává opět u Monitoru desku "Gotika". Pamětliva staré muzikantské pravdy, že "další deska musí být jiná než ta předchozí" Třináctka poodstoupila na "Gotice" od rocku spíše ke gotickému popu. Deska je mnohem uhlazenější, s daleko větším, podle některých posluchačů s možná až přílišným, podílem elektroniky. Faktem zůstává, že navzdory nespokojenému brumlání příznivců "Amuletu", kteří se s popovostí a elektronickým soundem "Gotiky" nemohli smířit, si písně jako "Macbeth", "Mystery Ana", "Justýna", nebo "Ten starý dům se rozpadá" našly své posluchače, a kapele se podařilo rozšířit řady svých posluchačů o notných pár hlav. Ale jak se zanedlouho ukázalo, ani samotné kapele tahle cesta nevyhovovala. Došlo k ukončení spolupráce s vydavatelstvím Monitor (které ostatně hodně lidí vinilo z "popovosti" XIII. století na "Gotice") a rok po vydání "Gotiky" vychází podle mého soudu nejtvrdší a nejtemnější (a zároveň nejlepší) album "Nosferatu".

Vydavatelství Happy Music evidentně nechalo kapelu dělat muziku po svém a na desce je to znát. Při srovnání "Gotiky" a "Nosferatu" je těžké uvěřit, že tak rozdílná alba natáčeli a tvořili ti samí lidé. Nicméně XIII. století nepolevuje, a pokračuje na této vlně i nadále. Stále ve stejné sestavě a pod hlavičkou Happy Music vychází v roce 1996 album "Werewolf". O této desce se často mluví jako o experimentální, neboť téměř výhradní autor Petr Štěpán zde odbočil od klasické koncepce tříminutových písniček, ale pustil se do 7-8 minutových kompozicí. Po téměř dvouleté odmlce a personálních změnách, kdy Michala Kourka vystřídal na postu druhého kytaristy Marcel Novák a ke klávesám usedla Ollie Ryšavá, vydává XIII. století v roce 1998 album "Ztraceni v karpatech", kde jinde, než u Happy music. Kapela se zde vrací k nadupaným gothic-rockovým písničkám. Asi největší vypalovačkou je poslední písnička Elizabeth, kterou si okamžitě oblíbili nejen příznivci v Čechách a na Slovensku, ale zejména v Polsku, kde je gotická komunita rozšířená, a Elizabeth se stala jednou z nejhranějších skladeb na playlistech tamních gotických klubů. To už kapela jezdí koncertovat nejen po ČR, ale i do zahraničí, a zejména v Polsku, na jednom z největších gotických festivalů, Castle Party (www.castleparty.com) sklízí veliký úspěch.

V dubnu 2000 vychází opět u Happy music další deska "Metropolis", nahraná už bez druhého kytaristy, kde se opět lehce projevují elektronické vlivy, mísící se s klasickým gothic rockem. Spolu s novou deskou přichází i úspěšné koncertní turné. V roce 2001 ovšem dochází k nečekanému zvratu a kapela ohlašuje ukončení činnosti. Téměř dva roky truchlili skalní přívrženci pro XIII.století. Jedinou útěchou se jim stal výběr "Karneval, aneb Best Of Gothic Decade", který vyšel roku 2001. O to více se ale zaradovali, když se XIII. století za bouřlivého přivítání vrací na jaře roku 2003 na scénu, odpočatí, s novou energií na koncertování a především s novými písničkami. Takže to nemůže dopadnout jinak, než novou deskou. A taky že ano - na začátku roku 2004 vychází u hudebního gigantu EMI zatím poslední plohodnotné album XIII. století s názvem "Vendetta".

A fanoušci opět mají důvod k radosti. Deska je taková, jak se od XIII. století čeká - zase v něčem nová (nejzvláštějsí je asi zařazení dvou remaků - Bela Lugosi´s dead od Bauhaus a Stepping Stone od Sex Pistols, čímž asi chtěla kapela zdůraznit svou příslušnost k gothic rockové scéně a punku), a přesto je to pořád XIII. století. Kapela natočí klip, pokřtí ve Futuru desku, zahraje ještě dva koncerty, a koncem léta jí postihne další rána - opustí jí klávesistka Ollie Ryšavá, která dodávala koncertům na půvabu. To, v kombinaci s hlasovými problémy Petra Štěpána vyřazuje kapelu z provozu, doufejme že jen přechodně. A od té doby se o kapele téměř nic neví. Tím "téměř" mám na mysli vydání desky " Vampire Songs - Tajemství gotických archivů", která ovšem nenese nový materiál, nýbrž remasterované nevydané "raritky" a bonusovky povětšinou z ranného odbobí kapely, sesbírané z obrovského množství demosnímků.

A bohužel, dle mého soudu, je to na desce znát, a nemyslím jen zvukově, nýbrž i výrazově a textově (skalní prominou). Nevím, na to si musí každý udělat názor sám. Pro úplnost zbývá dodat, že deska vyšla opět u EMI, pod patronátem ředitele frmy, Vladimíra Kočandrleho. Doufejme, že se kapele podaří dát zase brzo do formy. Když už ne kvůli ní samotné, tak aspoň kvůli početnému zástupu jejích fanoušků....

Oficiální webové stránky XIII. století

mohlo by vás také zajímat

Komentáře

Děkuju za chválu, akorát, Same, máme nmalej problém, a to je ten, ?e při vypisování těhle komentářů je na černym pozadí černej font, tak?e nevidim, co pí?u...;c))) Dá se to nějak o?etřit? ;-)
A vadi ti to moc? Muzes si to "opravit" tim, ze si to pak zvyraznis a prectes po sobe... =o)
Na oficiální stánce je trojský kůň :woohoo:

Přidat komentář

Zadej správnou odpověď.