Recenze Project Pitchfork – Continuum Ride

Project Pitchfork - Continuum RideDnešní recenzi pro CZ Sanctuary napsal náš externí kolega Lambras, jehož příspěvek uvádíme v původní verzi, abyste si taky trochu odpočinuli od našich typických výrazových prostředků.

Od května jsem netrpělivě očekával novou desku Project Pitchfork "Continuum Ride". Byl jsem zpočátku zaskočen, že vychází poměrně brzy (po cca 1,5 roku) od poslední řadovky "Dream Tiresias!" nicméně, to na mém těšení nic nezměnilo. V mezidobě mezi "Dream Tiresias!" a novou deskou "Continnum Ride" byl vydán MCD a CD od vedlejšího projektu Santa Hates You, který má na svědomí frontman Project Pitchfork Peter Spilles a jeho žena Jinxy.

Nicméně pojďme k novince Project Pitchfork, den vydání se blížil a já měl objednanou svoji samozřejmě limitovanou edici nového alba, která mimo 2CD+DVD obsahuje i triko udělané jen k této limitované edici. Na internetu se objevují první recenze nové desky a slibují výbornou desku, která se údajně velmi podobá CD "Daimonion" od PP. Samé skvělé zprávy a samá chvála - to mé těšení ještě znásobuje.

Počátkem července Project Pitchfork oznamují premiéru nového videoklipu s názvem "Beholder" – nuže klikám na odkaz na http://www.youtube.com/user/TheForkForce#p/a/f/0/2bzv1Kl_eG4 a těsím se na skvělou podívanou a hlavně jsem celý hladový jak Pitchfork znějí v roce 2010. Byl jsem překvapen „moderním“ zvukem a říkal jsem si, takhle přece nemohou znít Pitchfork? Reakce okolí: tak PP sklouzávají mezi německou střední třídu / od nové desky Pitchfork již nic neočekávám / nad Pitchfork jsem již dávno zlomil hůl atd. No uvidíme, jak bude znít celá deska, nicméně mé očekávání už bylo trochu na pochybách, každopádně všechny známé ujišťuji, že nová deska bude určitě výborná, každá její recenze tomu naznačuje a její zakoupení může být pouze dobrá investice.

Project Pitchfork - Beholder

Tak a je to tady, nadešel den D, otevírám balíček a prohlížím nádherné balení v podobě knihy, kde je bohatý booklet a samozřejmě 2CD+DVD. Tričko vypadá opravdu pěkně. Tak a večer až celý barák usne, tak se ponořím do prvního slavnostního poslechu …   A začíná to skladba číslo jedna "Way Of The World" – líbí se mi to, tak toto jsem očekával – skvělá věc, líbivá melodie, silný refrén a skladba má svoji atmosféru, ano v tom poznávám Pitchfork, paráda. No, dále už to bylo horší a napoprvé jsem nové CD vydržel poslouchat do skladby číslo devět – zde jsem přestal, začal jsem se při poslechu nudit a tak jsem šel raději spát. Druhý den jsem si říkal, že přece první poslech až tak moc neznamená, měl jsem to hodně často, že nové desky jsou napoprvé takové divné a posluchač se jim musí dostat tzv. pod kůži. Takže nyní píšu řádky s dostatečným odstupem a po cca desátém poslechu – a tuto recenzi jsem po celou tu dobu asi 5 x kompletně přepsal – úhel pohledu se s každým novým poslechem měnil.

Deska obsahuje výborné skladby jako již zmiňovaná "Way Of The World" (pro mne doposud nejoblíbenější skladba z celé desky) nebo "Dead Cities", "The Dividing Line", "Continuum", "Star Child" či poslední "Full Contact". Velmi tam cítím vliv (stejné struktury skladeb) „vedlejšáku“ Imatem , někdy i Santa Hates You. Např. instrumentální skladba "Ghosts Of The Past" se mi zdá téměř totožná se skladbou "Remote Truth" od Imatem. Nová deska na mne působí spíš jako další sólovka Spillese, i když ona v podstatě i je, protože celou desku má na svědomí pouze on.

Co se týče bonusového CD – na něm nenajdeme žádný nový materiál, ale pouze remixy tří skladeb z prvního CD – naprosto zbytečný krok – nuda. Bonusové DVD nám nabízí již v počátku zmiňovaný videoklip "Beholder" a záběry z natáčení videoklipu. Celková délka DVD cca 10 min – taktéž hodnotím pouze jako krok docpat do limitované verze DVD – zní to dobře a bude se to lépe prodávat. Co bude obsahem DVD – to přece postačí minimum, hlavně když tam jako bonus bude DVD.

Project Pitchfork - Continuum Ride

Ačkoliv nová deska je pro mne velice dobrá, mám z ní trochu pocit, že tam něco chybí – tím něco myslím takovéto uvítání desky na svět. Když Project Pitchfork v minulosti vydal novou desku, byla to vždy událost. Všude se o tom psalo a každý to hodnotil. Dnes mám pocit jako by to zajímalo již malou hrstku fanoušků. Minimální reklama, minimální zmínky v zahraničních médiích (o našich ani nemluvím :o). Ptám se sám sebe, zda za tou změnou stojí vyhazov jejich manažera Kai Lotze, který s nimi tu cestu prošlapával od prvopočátku. Zaráží mne proč Spilles udělal vlastně celou novou desku sám – proč napsal všechny skladby a celou desku si i sám produkoval? Proč se na ní autorsky nepodílel ať už Scheuber nebo Jansen…?

Již nyní se těším na připravované EP Project Pitchfork, které má vyjít tento podzim, tak jako novinkové EP Santa Hates You, které má též vyjít v podzimních dnech a samozřejmě s velikou radostí jsem uvítal ohlášení Project Pitchfork a Santa Hates You na Castle Party 2011.