Recenze Nachtmahr - Veni, Vidi, Vici

nachtmahr_veni_vidi_vici_sO tanečním projektu Thomase Rainera se na scéně prostě mluví. Pro samou kontroverzi, nahotinky v uniformách a osočování ze sexismu se ale bohužel často zapomíná na to hlavní - hudbu. Právě na tu si proto v recenzi na novou desku Nachtmahr posvítil Demi Mortuus. Děkujeme!

NACHTMAHR  - Veni Vidi Vici
Trisol, 2012, 39:08 + 24:24

Thomas Rainer ví, co dělá. Umí rozpohybovat lidi, strhnout je, vyprovokovat. Mimo jiné taky ví, že ženským uniformy prostě sluší. Ověřil si to dostatečně v dosavadní existenci jeho „Noční můry“, která se postupem času stala noční můrou a trnem v oku mnoha dalším jedincům, kteří mají potíže skousnout její militaristickosexistickou image.

Vrcholem všeho byla projekce hlavy kanadského projektu Ad-ver-sary přímo na pódiu, na němž později vystoupili i napadení Nachtmahr a Combichrist, v níž dal pobouřený hudebník průchod svému znechucení nad tématy jejich textů, klipů a celkové image. Vzhledem k tomu, co dnes člověk může vidět byť jen v hloupé televizi, zdá se mi celá kauza značně přitažená za vlasy. Pravdou je, že člověk pohybující se v hudebním podzemí, určitě narazil na daleko kontroverznější exoty a dělat kvůli každé hlouposti takováto extempore by bylo značně únavné. Nehledě k tomu, že těm ženským ty uniformy opravdu sluší...

Zrovna na Nachtmahr je dle mého jasně vidět, že veškerý militarismus a sexismus je pouze image, která dobře vypadá na fotografiích a mimo jiné taky dobře prodává. Jak moc Thomase zasáhla kritika jeho tvorby je znát na formátu, v němž se novinka dostává na trh. Výpravná kniha o neskutečných 72 stranách jistě všem odpůrcům tohoto zlobivého Rakušana udělá velikou radost. V tomto velkorysém balení jsou ukryty dva kotouče, které by měly být ústředním tématem všech polemik, leč v tomhle případě tomu tak nejspíš nebude.

Co se optimistického a sebevědomého názvu alba týče. Přišel jsem, slyšel jsem a nejlepší album Nachtmahr pro mne nadále zůstává „Alle Lust will Ewigkeit“. Tím nechci ani náhodou nějak upírat kvality čtvrtému velkému albu Thomasova nezvedeného dítěte. Znovu je chytlavé, energické a zábavné. Jen jsem si na něm nenašel takové hitovky a oblíbence, jako na zmíněném starším bratříčkovi. Po intru, které by se bez potíží ztratilo v soundtracku k Pirátům z Karibiku následuje taneční jízda, která je i přes ona kritizovaná špinavá témata stejně tak navoněná a luxusní, jako je její samotné balení. Nemyslím to jako nějakou urážku.

Nachtmahr - VVV

Většinu hracího času samozřejmě tvoří tance svižné, které plynule navazují na předchozí album, aby se při nich dobře mašírovalo. Parádní zvuk a osvědčené elektropostupy fungují nadále. Zpestřením je potom například klidnější „Mütterchen Russland“ (kde doplňuje klasický sípot ženský vokál v oné řeči, kterou se někteří z nás tak „rádi“ učili), která je dle Thomasových slov jistým poděkováním za povedeným turné po této specifické zemi, kde zítra již znamená včera, nebo pomalá „Die Letzte Dämme“ s téměř jímavou klavírní linkou.

Celá ta vydatná, nemravná, obrázková brožura obsahuje také bonusový disk, nazvaný „Archivum Imperialis“. Tam na mne po intru vybafla hitovka „Niemand“, která je sic dosti jednoduchá, ale tuze chytlavá. A pak že hity nemáme! Další věc „Radikal“ Thomas spáchal ve spolupráci s dalším bouchacím projektem Skyla Vertex. Dále je k mání ještě exkluzivní přísný song „Alptraum“, ruská verze matičky Rusi s níž vypomohla tamní dancemetalová podivnost Xe-None a na úplně závěr víceméně akustická! (apokalyptická) verze úvodní pecky tohoto alba „Tradition“. Netradiční Tradice co se Nachtmahr týče...

Komu se tvorba Thomase a jeho dítka zamlouvá a má ji rád, ten by neměl být zklamán ani novinkou. Zejména když si sežene onu megalomanskou limitovanou edici, bude jistě o nejeden vzrušující večer postaráno. Nakonec jsem si i nějaké ty vály oblíbil. Momentálně je to „Hoffnung“. Takže...tlučte polonahá děvčata v uniformách a pokud vás to nebaví, nebo vás to snad pohoršuje, tak si třeba přichystejte nějakou tu prezentaci. Tanz, Major!

Nachtmahr - VVV