Trochu jiný pohled na módu gotické subkultury (Oldschool = základ) - Díl druhý

Gothic FashionPokračování našeho výletu, při kterém se snažíme rozkrýt historii a význam jednotliých prvků estetiky gotické subkultury.








Pozn: Článek byl kvůli lepší přehlednosti rozdělen do dvou dílů, za ochotu a poskytnutí některých archivních materiálů děkujeme Jonu Kleinovi - a special thanks for the archive photos to Jon Klein. První díl naleznete ZDE.


Pas


S příchodem osmdesátých let se mezi punks začaly rozšiřovat i masivní pásky s pyramidkami a hroty, nábojnicové pásy, někdy stačily i prosté řetězy. Goths tento typ opasků přejali v lehce umírněnější formě (ne až tolik hrotů), opět je zdobili názvy kapel, a později je začali opatřovat řetízky, kroužky a hororovými přezkami (když se začaly vyrábět).

Klikněte pro zvětšení Klikněte pro zvětšení

Nohy

Kromě tradičních úzkých džín s netradičním potiskem (punks dávali přednost výrazným barevným jaguářím vzorům, zatímco u raných goths převažovala černá s odbarvovanými názvy a logy kapel), se těšily značné oblibě i legíny a kalhoty kožené, či z jiných fetish materiálů. Později přišly částečně do módy i tzv. bondage kalhoty, a ačkoliv by se mohlo zdát, že i tato část oděvu pochází z dob vzájemného promíchávání punkových a alternativně sexuálních komunit, není tomu tak. Koncept těchto kalhot je inspirován bezdomovci a tuláky, kteří si na kalhoty přišívali pásy, kterými se během svých jízd načerno „připnuli“ k vlaku, aby z něj nespadli. Byl to opět butik „SEX“, který kalhoty s pásy doplnil zipy, cvočky, řetízky a prodával subkulturám. Pro zajímavost se sluší dodat, že kromě gotického a punkového hnutí se bondage kalhoty uchytily například mezi ravery (ovšem mnohem později a v neonově svítivých mutacích). V době raných goths však převládaly především černé kalhoty, jak již bylo řečeno, často i z netradičních materiálů.

Klikněte pro zvětšení Klikněte pro zvětšení

Sukně

V duchu punkové snahy pobuřovat nosili sukně i muži, ačkoliv se spíše než o pravidlo jednalo o výjimky. Nošení sukní punkery mužského pohlaví vyšlo ze záměru napadat obecně uznávané symboly, a vyjadřovat tak svůj nesouhlas se zkostnatělostí většinové kultury. Díky tomu se mezi punks začaly postupně objevovat například různé uniformy, upravené, nebo kombinované s provokativními doplňky. Další variantou byly jednotlivé části společenského obleku, nebo prvky tradičních krojů, například skotské kilty a tartan (pléd) jako látka vůbec. Právě tartan byl vždy považován za symbol autority, noblesy a ušlechtilosti, a kilt jako nedotknutelná součást tradičního folklóru Velké Británie. A právě skrze tuto skotskou sukni, v kombinaci se snahou překročit zavedená pravidla pro oblékání (sukně pro dívky, kalhoty pro chlapce), se tato část oděvů dostala až do pánských šatníků punks a později našla svou velikou základnu u gotické scény. Zde se ovšem začaly více prosazovat sukně delší, samozřejmě černé barvy, výjimkou nejsou ani celé šaty.

Klikněte pro zvětšení Klikněte pro zvětšení

Goth/deathrockové dámy dávaly přednost sukním co možná nejkratším, provokativním a vyzývavým, které měly v oblibě i punkerky. Krátkost minisukní se záměrně podtrhovala vysokou obuví, nechyběly ani černé leginy, či síťované/potrhané punčocháče, nezřídka nošené v několika různobarevných vrstvách přes sebe (u potrhaných punčoch platí totéž, co o dírách na kalhotách a oblečení původních punks obecně – viz odstavec o DIY), či viditelnými podvazky (opět vliv francouzských kurtizán na sexuální komunity, jež se v raných dobách prolínaly s punkem).

Klikněte pro zvětšení Klikněte pro zvětšení

Sukýnky byly často podomácku dozdobovány, aby co nejvíce vystihovaly osobnost nositelky. Meze se nekladly ani materiálu – od běžné látky a džínoviny až ke kůži a dalším fetish látkám. I rané punkové dívky, podobně jako jejich mužské protějšky, rády kombinovaly tradiční symboly „vysoké kultury“ s punkovými atributy, což dalo vzniknout oblíbené kombinaci „baletní sukýnka + těžké armádní boty a roztrhané punčochy/černé upnuté leginy“.

Klikněte pro zvětšení Klikněte pro zvětšení

Podobnou službu, jako krátké sukýnky, poskytovaly i co možná nejupnutější kraťasy, které měly působit vyzývavě, ač byly pro nositelky přeci jen o něco praktičtější a pohodlnější, než krátké sukně. I tady se používaly k zesílení efektu roztrhané punčocháče a vysoké boty.

Klikněte pro zvětšení Klikněte pro zvětšení

Boty

Jak již bylo řečeno v úvodu, k nejoblíbenější obuvi původních punkerů byly díky cenové dostupnosti basketbalové plátěné kecky Chuck Taylor All Star a pevná vojenská obuv z armádních výprodejů. Spolu s nárůstem obliby punkového hnutí (a začleněním mládeže s penězi) zažily svou obrodu například rockabilly creepersky (zejména proto, že je prodával Malcom McLaren – více o zajímavé historii těchto bot si povíme v dalším z dílů mapujících módu gotické subkultury a přidružených žánrů), a „martensky“.

Klikněte pro zvětšení

Obuv Doc. Martens pochází původně z druhé světové války, kdy byly vyvinuty Dr. Klausem Maertensem poté, co si během lyžování v Alpách poranil kotník. Nepohodlná kombinace zranění a tradičních armádních bot vedla Maertense k vytvoření jejich odlehčené verze s použitím měkčí a prodyšnější kůže. Tento patent zakoupila roku 1959 společnost R. Griggs Group Ltd., a začala je prodávat jako pracovní boty například pro pošťáky, nebo policisty. Mezi punks se nejvíce ujaly zejména vysoké modely (10 a více dírek) a co možná nejvýstřednější barvy.

Goths zůstávali v tomto ohledu povětšinou věrni černé obuvi, ať už se jednalo o „martensky“, dozdobené kecky, nebo klasické armádní boty. Gothic/deathrockerky nezřídka sahaly po více sexy variantách, nežli jejich punkové předchůdkyně, a tak se začínají objevovat ve vyzývavých vysokých botách kozačkového typu na extravagantních podpatcích (opět patrně inspirace fetish scénou).

Klikněte pro zvětšení Klikněte pro zvětšení

Tetování, piercing

Punks, stejně jako goths si často zkrášlovali těla nejrůznějšími piercingy, nebo tetováním. Stejně jako u všeho, i tady goths však spíše upřednostňovali svoje témata – tedy více estetična, mystična a horroru, než anarchie a třídního boje. Obecně o tetování a piercingu existuje spousta specializovaných webů v češtině, a proto by bylo zbytečné se o této tématice sáhodlouze rozepisovat i zde.

Rámcově jsme se tedy podívali na inspirační vlivy a příčiny, které utvářely podobu gotické rané subkultury. Pokud k článku máte co doplnit, budeme jen rádi a v případě zájmu se pokusíme podobným způsobem podívat i na další vizuální subžánry gotické subkultury a přidružených stylů.

mohlo by vás také zajímat

Komentáře

Zařazení Skinny Puppy jako příklad gotické módy beru jako vtip. Ti by se asi smíchy potrhali. Asi se sem jejich fotka dostala nějakým nedopatřením...
No ja nemyslim ze to bylo mineno jako ze jsou goth kapela, ale ze se tu jen bavime o modnich prvcich ktere treba potom scena prevzala & tudiz ta konkretni fotka do toho tedy konstruktivne sedi, ne? Do jakeho [i]modniho[/i] stylu bys ji zaradil?
tyhle boje za opravdovost a čistotu bych očekával u fanoušků Manowar, ale ne tady :-))
Anit, děkuji, že si to tak pěkne pánovi vysvětlila =D<br />Je neuvěřitelný, jak se občas lidi, chytají maličkostí ,s prominutím, jak hovno košile.<br />Myslím, že fotka jako příklad do článku docela štimuje =)<br /><br />Pěkný článek mimochodem, i jeho první část :-)
...asi nepochopil že ten článek je o oblečení a ne o hudbě...
Martin: A kam bys to zaradil? Jasne, ze jak Ogreho kostymy tak kulisy na scene maji svoji originalni podobu, ktera se nejlip da vystihnout proste "Skinny Puppy"...ale kdyz uz sadisticky skatulkovat, tak jak? "Moda experimentalne industrialnich alternativcu?" to jsou fakt prkotiny :s
ČUS!Pěkný članky.No Skinny puppy jsou nezařaditelná kapela.Takže bych je nikam neškatulkoval.A ta fotka tam sedí jak ,,prdel na hrnec,,. Konec diskuze. :woohoo: :silly:
Od Skinny Puppy bych přešla k věci. O různé menšinové módní směry jsem se vždycky zajímala, proto článek vítám :-). Už se těším na podobné, například slibovaný článek o creepers bych si přečetla ráda.
kulda rulez! :D
wow takže když chodim olečenej jako šampon tak už nejsem goth ? :sad:
přečti si první díl - to neni návod, ale historie omg :whistle:
Organic.: ne ;-)
To je škoda :sad:
ted nevim jeslit se mam ukazat na hell party protoze se samponem asi zadana chtit nebude >.
Organic: to se nas neptej co jsi, na to si prijd sam ;]. Ale co rozhodne neni [i]ach tak GOTH[/i] je Hell Party...takze myslim ze sadomaso samponi jsou vitani jako kazdy jiny :P :lol:
přesně B)
ze by se rysoval organicuv navrat na scenu?! welcome back B)
mega fail -_- asi sem měl místo černejch disko hadrů přijít v růžobym triku a bílejch džínách a to narvat do bílejch conversek.... a vyšlo by to nastejno...
cože? :0
Cus!Vůbec neřeším jak kdo co má na sobě.<br />Zažil jsem starou vlnu at gotiky nebo Curemanie atd... a dost lidí tam chodilo jen tak,kvůli tomu že tam chodí jejich spolužák..A přitom vypadaly jako největší fans gotiky.Ale to jsem odběhl od tématu. :D <br />Podle mě tyto članky měli zmapovat gothickou scénu co se týče módy..<br />Což se povedlo. :-)
off topic to je jenze na dělání offtopicu mám talent vytrénovanej dlouholetou praxí ;-) dokonce iadmini a moderátoři na mě ztrácej :-))
myslím, že jak první, tak i duhá část článku je výborně napsaná i po absolutní neznalce, tak co Martine třeba jen poděkovat a třeba upozonit a ne to hned psát tak jako ty... jsou to články o oblečení a historii oblékání, ne o hudebních scéně, či stylech i když to má velko návaznost. Tvoje reakce je až přehnaně všední, jak bych to napsal, kdybych to uměl. myslím, že Ezi to napsal víc než dobře a rozhodně to nebyla práce na pár minut.. já za články děkuji.. dokonalé zpacování tématu. :!: :!: :!:
Samozřejmě máte pravdu, doufal jsem, že jsem to dostatečně zdůraznil v úvodu - jedná se o pohled jen a čistě na módu, hudbě se věnují jiné obsáhlé články, lehce dohledatelné na CzS. Jinak díky za pozitivní hodnocení, rozhodně je to motivace k tomu sepsat zase něco z tohoto ranku ;-)
Super článek :-) <br />Vždycky jsem chtěl vědět proč něco nosím, dřív něž to začnu nosit (ne, vážně, já umím česky, a slohy mi vřdycky docela šly, tohle je jen taková slovní hříčka)...<br /> Tzn. slušné rozšíření možností kreativního oblékaní, ale HLAVNĚ obzorů v moc zajímavém tématu!
Oba dva články jsou hezky zpracované a jak napsal Yaan, také mě zajímá proč chci něco nosit, dříve než to začnu nosit. Navíc jak zde již několik lidí napsalo, na internetu je nepřehledné množství "zaručených návodů, jak se správně obléknout či namalovat jako goth" jsem ráda, že alespoň tady je zodpovězena otázka proč. <br />Souhlasím s názorem, že každý si své oblečení vybere dle svého vkusu, nejsme přeci v nějaké továrně, abychom vypadali všichni stejně, takže pokuď se někomu líbí třeba neonově zelená kravata s fialovými ornamenty, ať si ji klidně vezme. Konečně názor, že onen člověk není goth, se mi zdá poněkud povrchní a ubohý. Koneckonců kreativitě se meze nekladou, ne? Zvlášť, když všichni mluvíme o toleranci a svobodě, kterou nám tento styl nabízí.

Přidat komentář

Zadej správnou odpověď.