Recenze Cemetery – Wind and Shadows

Demi Mortuus se tak zaposlouchal do debutové desky chicagských deathrockerů Cemetery, až z toho naprosto spontánně vylezla recenze. Tady ji máte.

Cemetery – Wind and Shadows
Vydal: Mass Media Records

Na úvod je třeba ujasnit si jednu věc. Představujte si chvíli spolu se mnou, že vcházíte do zatuchlé zkušebny plné cigaretového kouře. Ze stěn na vás koukají podezřelá individua z pomačkaných černobílých plakátů a a exoti, kteří vás sem přivedli, zrovna dvakrát nevoní. Chytnou do svých pazourů nástroje a místnost zaplní ukrutné vazbení. Potom muzikanti prvně hrábnou do strun a prostor kolem vás vyplní zběsilý řev kytar, který po chvíli začnou rozrážet bicí. Basa vám rozvibruje kaťata a člověk u mikrofonu střídavě řve a střídavě do sebe leje lahváče. Chcete utéct, nebo se cítíte jako doma? Pokud platí to první, Cemetery vůbec neřešte.

Na rovinu říkám, že jsem si taky hledal cestu k jejich debutu „Wind and Shadows“ (nepočítám dema a jejich soubor na dvanáctipalci „Collection“) delší dobu. Zvuk není nic moc, nápady nejsou nijak zvlášť originální, vokál není příliš osobitý, a když to celé posloucháte jedním uchem, není moc šancí, že vás tahle americká parta něčím nadchne. Já si však jednou Cemetery pořádně osolil a zjistil jsem, že až ve chvíli, kdy mne ze skřípajícího zvuku desky trnou zuby, a chvěje se deska stolu, na němž mám klávesnici, to celé začne dávat smysl. Nechybí ani výborný cover The Chameleons "The Fan and the Bellows" na němž je hezky poznat, jak do toho kluci třískají.

Deska roku to není, to určitě ne. Její deathrocková dravost a punková energie mne však nakonec docela nadchla. Sem tam kytara vystřihne výraznější melodii, kterou následně pohltí poctivá garážová smršť, do které štěká a kvílí zpěvák Danny. Šumění mezi songy taky nikdo neřeší, prostě si to zesilte a nechte si čechrat číro tím tlakem. A vemte jed na to, že i v tom bugru emoce jsou. Jen se nepodbízejí. Během titulního válu se přistihuju, že vytáčím volume pořád víc a víc doprava a sám mám chuť si něco otevřít. Pořád jste jako doma? Pak si Cemetery nezapomeňte pořádně zesílit. A otvíráme!