Ezechiel | 31.08.2009 09:04

Pozn: Článek byl kvůli lepší přehlednosti rozdělen do dvou dílů, za ochotu a poskytnutí některých archivních materiálů děkujeme Jonu Kleinovi - a special thanks for the archive photos to Jon Klein. První díl naleznete ZDE.
Pas
S příchodem osmdesátých let se mezi punks začaly rozšiřovat i masivní pásky s pyramidkami a hroty, nábojnicové pásy, někdy stačily i prosté řetězy. Goths tento typ opasků přejali v lehce umírněnější formě (ne až tolik hrotů), opět je zdobili názvy kapel, a později je začali opatřovat řetízky, kroužky a hororovými přezkami (když se začaly vyrábět).
Nohy
Kromě tradičních úzkých džín s netradičním potiskem (punks dávali přednost výrazným barevným jaguářím vzorům, zatímco u raných goths převažovala černá s odbarvovanými názvy a logy kapel), se těšily značné oblibě i legíny a kalhoty kožené, či z jiných fetish materiálů. Později přišly částečně do módy i tzv. bondage kalhoty, a ačkoliv by se mohlo zdát, že i tato část oděvu pochází z dob vzájemného promíchávání punkových a alternativně sexuálních komunit, není tomu tak. Koncept těchto kalhot je inspirován bezdomovci a tuláky, kteří si na kalhoty přišívali pásy, kterými se během svých jízd načerno „připnuli“ k vlaku, aby z něj nespadli. Byl to opět butik „SEX“, který kalhoty s pásy doplnil zipy, cvočky, řetízky a prodával subkulturám. Pro zajímavost se sluší dodat, že kromě gotického a punkového hnutí se bondage kalhoty uchytily například mezi ravery (ovšem mnohem později a v neonově svítivých mutacích). V době raných goths však převládaly především černé kalhoty, jak již bylo řečeno, často i z netradičních materiálů.
Sukně
V duchu punkové snahy pobuřovat nosili sukně i muži, ačkoliv se spíše než o pravidlo jednalo o výjimky. Nošení sukní punkery mužského pohlaví vyšlo ze záměru napadat obecně uznávané symboly, a vyjadřovat tak svůj nesouhlas se zkostnatělostí většinové kultury. Díky tomu se mezi punks začaly postupně objevovat například různé uniformy, upravené, nebo kombinované s provokativními doplňky. Další variantou byly jednotlivé části společenského obleku, nebo prvky tradičních krojů, například skotské kilty a tartan (pléd) jako látka vůbec. Právě tartan byl vždy považován za symbol autority, noblesy a ušlechtilosti, a kilt jako nedotknutelná součást tradičního folklóru Velké Británie. A právě skrze tuto skotskou sukni, v kombinaci se snahou překročit zavedená pravidla pro oblékání (sukně pro dívky, kalhoty pro chlapce), se tato část oděvů dostala až do pánských šatníků punks a později našla svou velikou základnu u gotické scény. Zde se ovšem začaly více prosazovat sukně delší, samozřejmě černé barvy, výjimkou nejsou ani celé šaty.
Goth/deathrockové dámy dávaly přednost sukním co možná nejkratším, provokativním a vyzývavým, které měly v oblibě i punkerky. Krátkost minisukní se záměrně podtrhovala vysokou obuví, nechyběly ani černé leginy, či síťované/potrhané punčocháče, nezřídka nošené v několika různobarevných vrstvách přes sebe (u potrhaných punčoch platí totéž, co o dírách na kalhotách a oblečení původních punks obecně – viz odstavec o DIY), či viditelnými podvazky (opět vliv francouzských kurtizán na sexuální komunity, jež se v raných dobách prolínaly s punkem).
Sukýnky byly často podomácku dozdobovány, aby co nejvíce vystihovaly osobnost nositelky. Meze se nekladly ani materiálu – od běžné látky a džínoviny až ke kůži a dalším fetish látkám. I rané punkové dívky, podobně jako jejich mužské protějšky, rády kombinovaly tradiční symboly „vysoké kultury“ s punkovými atributy, což dalo vzniknout oblíbené kombinaci „baletní sukýnka + těžké armádní boty a roztrhané punčochy/černé upnuté leginy“.


Podobnou službu, jako krátké sukýnky, poskytovaly i co možná nejupnutější kraťasy, které měly působit vyzývavě, ač byly pro nositelky přeci jen o něco praktičtější a pohodlnější, než krátké sukně. I tady se používaly k zesílení efektu roztrhané punčocháče a vysoké boty.
Boty
Jak již bylo řečeno v úvodu, k nejoblíbenější obuvi původních punkerů byly díky cenové dostupnosti basketbalové plátěné kecky Chuck Taylor All Star a pevná vojenská obuv z armádních výprodejů. Spolu s nárůstem obliby punkového hnutí (a začleněním mládeže s penězi) zažily svou obrodu například rockabilly creepersky (zejména proto, že je prodával Malcom McLaren – více o zajímavé historii těchto bot si povíme v dalším z dílů mapujících módu gotické subkultury a přidružených žánrů), a „martensky“.
Obuv Doc. Martens pochází původně z druhé světové války, kdy byly vyvinuty Dr. Klausem Maertensem poté, co si během lyžování v Alpách poranil kotník. Nepohodlná kombinace zranění a tradičních armádních bot vedla Maertense k vytvoření jejich odlehčené verze s použitím měkčí a prodyšnější kůže. Tento patent zakoupila roku 1959 společnost R. Griggs Group Ltd., a začala je prodávat jako pracovní boty například pro pošťáky, nebo policisty. Mezi punks se nejvíce ujaly zejména vysoké modely (10 a více dírek) a co možná nejvýstřednější barvy.
Goths zůstávali v tomto ohledu povětšinou věrni černé obuvi, ať už se jednalo o „martensky“, dozdobené kecky, nebo klasické armádní boty. Gothic/deathrockerky nezřídka sahaly po více sexy variantách, nežli jejich punkové předchůdkyně, a tak se začínají objevovat ve vyzývavých vysokých botách kozačkového typu na extravagantních podpatcích (opět patrně inspirace fetish scénou).
Tetování, piercing
Punks, stejně jako goths si často zkrášlovali těla nejrůznějšími piercingy, nebo tetováním. Stejně jako u všeho, i tady goths však spíše upřednostňovali svoje témata – tedy více estetična, mystična a horroru, než anarchie a třídního boje. Obecně o tetování a piercingu existuje spousta specializovaných webů v češtině, a proto by bylo zbytečné se o této tématice sáhodlouze rozepisovat i zde.
Rámcově jsme se tedy podívali na inspirační vlivy a příčiny, které utvářely podobu gotické rané subkultury. Pokud k článku máte co doplnit, budeme jen rádi a v případě zájmu se pokusíme podobným způsobem podívat i na další vizuální subžánry gotické subkultury a přidružených stylů.
Komentáře
Přidat komentář