F.A.Q. aneb gotická scéna v kostce

Pokusili jsme se sestavit takový "vstupní článek" o subkultuře pro ty, kteří ji třeba znají jen z médií a chtěli by si udělat vlastní obrázek. Třináct krátkých otázek a odpovědí by snad mohlo odpovědět na to nejdůležitější. Co tu tedy najdete?

Když jsme připravovali nový web, uvědomili jsme si jednu celkem důležitou věc – píšeme a překládáme celkem podrobné články o jednotlivých žánrech, novinky o mnoha kapelách a vůbec vytváříme spoustu obsahu pro lidi, kteří se o gotickou scénu zajímají a už se v ní aspoň trochu orientují. Jenže je pravdou, že když k nám na web přijdou návštěvníci, kteří o subkultuře ví jen z více či méně zkreslených mediálních informací, můžeme už pro ně být (když to přeženeme) už tak trochu "odborným médiem" –  aneb nebudou nejspíš moc tušit, která bije a o čem to tu sakra píšeme.

Proto jsme se rozhodli dát dohromady takový základní informativní článek ve formě třinácti otázek, se kterými se kolem scény setkáváme nejčastěji. K nim jsme na základě ověřitelných faktů i vlastní zkušenosti (pocházející nejen z desetileté práce webové i promotérské, ale i fungování jednotlivců, které jde v čase mnohem dál) vytvořili odpovědi, které snad "gotikou nepolíbeným" dokážou alespoň v hrubých obrysech načrtnout, o co na scéně jde. Tady jsou.
 

Goth


Co je vlastně ta „gotika“?

Tou nejkratší definicií je – hudební subkultura vzešlá z postpunkového odkazu. Ano, alfou a omegou gotické scény je hudba. Se scénou je sice spojena i spousta dalších věcí, jako je specifická image, černá barva, výrazné líčení a podobně, ale všechno vychází z muziky. Je to úplně stejné jako třeba u punku – i to je hudební scéna se svým vlastním stylem oblékání, účesů a podobně. Pokud tedy v gotice hledáte nějaký elitní klub upírů, nejspíš budete zklamaní.

Odkud se gotika vzala?

Psal se konec 70. let 20. století a původní, ryzí podoba punku v Británii zemřela. A paradoxem zůstává, že ji zevnitř zadusil její úhlavní nepřítel – konzum. Ostatky punku však poskytly tolik potřebné živiny anglické hudební půdě, ze které jako temný šlahoun vyrazil introvertnější a znepokojivější směr postpunk.

Jeho stoupenci, znechucení komercionalizací punku a znásilněním jeho ideálů, začali svou pozornost obracet do vlastních niter. Uchylovali se k literatuře a umění, analyzovali a vyjadřovali své osobní strachy, problémy i pocity odcizení v apatické spotřební společnosti. Revoluce se z pouličních barikád přesunula na nové bojiště – do niter umělců. Agresivitu revolty nahradila introspekce.

Objevily se nové skupiny, inspirované tímto stavem. Přišly se zcela novým zvukem a přístupem, který měl později způsobit pořádný veletoč v hudební historii a posvítit na cestu dalším kapelám i celé gotické scéně.


Siouxsie


Proč se to vlastně jmenuje zrovna „gotika“?

Existuje spousta teorií, jak scéna vlastně přišla ke svému názvu. Nejčastěji narazíte na zdánlivě logický, přesto nesprávný výklad, že „gotika“ vyjadřuje odkaz na gotické romány – to prý kvůli ponurosti, která je na první pohled oběma vlastní. Při hlubším pátrání po kořenech scény ale vyjdou na povrch úplně jiné, mnohem logičtější souvislosti.

Podle dostupných zdrojů patří mezi tři nejpravděpodobnější otce označení „gothic“ pánové Steve "Abbo" Abbot (předák formace UK Decay), dále producent vydavatelstvi Factory records Martin Hannett a zpěvák The Southern Death Cult Ian Astbury. Která je „ta jediná pravá, skutečně první definice“ se dnes dozvíme jen těžko, a tak nechme pro pořádek mluvit každou zvlášť.

Steve Abbot použil začátkem osmdesátých let v rozhovoru pro belgický časopis Sounds spojení „punk gothique“ coby charakteristiku hudby UK Decay. Inspirovala ho k tomu předchozí návštěva rozpadlé katedrály v Kolíně nad Rýnem, s jejímž rozkladem podle Abba korespondovala i nálada tvorby skupiny.

Přibližně tou samou dobou popsal Martin Hannett, stojící za zvukem debutové desky Joy Division „Unknown Pleasures“, tuto nahrávku jako „taneční hudbu s gotickým nádechem“.

Autorství termínu „gotika“ se připisuje i frontmanovi The Southern Death Cult, který v jednom rozhovoru z legrace popsal předáka kapely Sex Gang Children jako „gotického goblina“ a jeho následovníky „gotiky“. To proto, že vzrůstem malý Andi Sex Gang, vášnivý vyznavač Siouxsie and the Banshees, tou dobou bydlel na místě zvaném Visigoth Towers a spolu s hudbou nadšeně přijímal i související image.

Ať už ale pojem „gotika“ přinesl na scénu kterýkoliv z nich, jisté je, že se na začátku osmdesátých let mezi hudebními fanoušky i publicisty ujal a zůstal se subkulturou až do dnešních dnů.

Joy Division



Jaká hudba je „gotická“?

V současné době termín „gotika“ často slouží jako takový velký černý deštník, pod kterým se schovávají různé subžánry (kromě těch základních ještě třeba dark electro, EBM, neo/apocalyptic/martial folk, synthpop, dark cabaret, industrial, steampunk, cold wave, dark ambient, electro-industrial, hororpunk, medieval, psycho/gothabilly, industrial rock apod.). To proto, že v průběhu let se scéna vyvíjela a nasávala další a další vlivy. To s sebou ale zároveň nese rozdíly v názorech na to, co je ještě „pravá gotika“ a co už nikoliv.

Všichni se však shodnou na čtyřech hlavních žánrech, které jsou neoddiskutovatelným synonymem gotické scény. Které to jsou?

Postpunk – pohrobek punkového hnutí konce 70. let, který se vydal zkoumat nová hudební teritoria a nastavil směr dalšího vývoje žánru (viz otázka „Odkud se gotika vzala“). Podrobnosti najdete zde.

Gothic rock – na přelomu 70. a 80. let začali postpunkoví umělci hltat plnými doušky i nové inspirační vlivy: gotické romány, dekadenci, romantismus, existencialismus, okultismus, horory i filosofické a intelektuální směry. Zvukové experimenty daly vzniknout stále temnější, chladnější a melancholičtější atmosféře. A právě z tohoto kvasu se rodí nejpůvodnější, nejryzejší a nejtypičtější hudební manifest gotické scény – gothic rock. Skutečný průlom přišel spolu s „kmotry gothic rocku“ Bauhaus a jejich těkavou, zneklidňující skladbou „Bela Lugosi’s Dead“, která je dosud považována za jakousi hymnu gotického hnutí. Následuje scéna klubu Batcave a další vlny gotického rocku. Více se dočtete tady.

Deathrock – evropské (převážně britské) dění na huděbní scéně a „ztemňování punku“ se souběžně odráží i za Atlantikem. V Kalifornii se díky sudičkám The Cramps zrodil žánr deathrock, definovaný především stylotvornými Christian Death. Tady se dočtete víc

Dark wave – žánr, který vznikl prolínáním new wave s postpunkem. Na rozdíl od předchozích žánrů není opřen o klasickou sestavu bicí-basa-kytary, ale především o syntetizátory a bicí automaty. Trochu matoucí je, že pojmem „darkwave“ se v některých zemích označuje gotická hudba obecně. Podrobnosti najde zde



Které kapely jsou pro gotickou scénu zásadní?

Pro postpunk: Joy Division, The Cure, UK Decay, Killing Joke, Public Image Ltd., The Birthday Party, Echo & the Bunnymen nebo Siouxsie and The Banshees.

Gothic rock: Bauhaus, The Sisters of Mercy, Fields of the Nephilim, Specimen, The Damned, Sex Gang Children, The Southern Death Cult, Skeletal Family, The Mission, Red Lorry Yellow Lorry a celá řada dalších.

Deathrock: Christian Death, 45 Grave, Kommunity Fk, Burning Image

Dark wave: Clan of Xymox, Die Form, Attrition, často se sem řadí i specifické skupiny jako Das Ich, Sopor Æternus & the Ensemble of Shadows, Deine Lakaien a podobné

Jak je to s gotikou a metalem?

Je to úplně jednoduché – gotika je gotika a metal je metal. Jsou to dvě samostatné subkultury, které sice navenek můžou vizuálně působit podobně (černé oblečení, kovové či stříbrné doplňky, černé vlasy…), ale každá z nich má svou vlastní hudební scénu i kořeny. To ale neznamená, že by posluchači metalu občas nazašli na gotickou akci.

Jedním z dalších zmatků v této otázce je tzv. „gothic metal“, což je označení, které se objevilo nejspíš jako snaha vydavatelství přidat symfometalovým kapelám „beauty and the beast“ typu Nightwish auru tajemna. Tyto skupiny se ovšem v drtivé většiny samy (a naprosto logicky) hrdě hlásí k metalu. Je tedy dobré mít na paměti fakt, že každá ze zmíněných scén je samostatnou jednotkou. Michaela Jacksona byste nejspíš taky nezařadili na gotickou scénou, i když se to v hororovém klipu „Thriller“ hemží zombiemi a dalšími monstry…

Goths



Jak je to s gotikou a satanismem?

Asi jako s gotikou a buddhismem. Nebo jako s gotikou a wiccou. Gotická scéna je liberální a pluralitní, a tak tu najdete věřící snad všech vyznání – a stejně tak ateisty. Jen proto, že goths často nosí černou, přeci ještě nemusí být vzývači temných sil. A taky že nejsou. Upřímně řečeno, podle našich zkušeností je na gotické scéně mnohem více praktikujících katolíků než satanistů.

Co gotici a deprese/sebevraždy/hřbitovy?

Vnímat scénu podle rovnice „černá = deprese“ by bylo dost povrchní. Podle toho, co jsme za ta léta vypozorovali, je procento depresí a sebevražd na gotické scéně snad ještě menší než v běžné mainstreamové společnosti. Asi proto, že tyto pocity nejsou v gotice tabu a spousta lidí se z depresí prostě vypovídá nebo „vypíše“. Velké procento goths je totiž nějakým způsobem kreativní – ať už jde o hudbu, kresbu, malbu, povídky, komiksy, poezii, tetování nebo výrobu vlastního oblečení. A tvůrčí činnost je skvělým lékem proti depresím.

Pokud bychom naopak měli vypíchnout charakterový rys, se kterým se na scéně setkáváme nejčastěji, je to (zdánlivě paradoxně) smysl pro humor – i když někdy trochu černý.

Co se týče hřbitovů, je pravda, že někteří lidé ze scény je navštěvují i mimo Dušičky – nejčastěji kvůli klidu a funerální architektuře. Možná to souvisí s jakousi obecnou snahou gotiky hledat krásu tam, kde se zdá, že chybí. Na internetu také můžete narazit na různé stylizované fotky lidí ze hřbitovů. To je ale záležitost spíše mladších ročníků a určitě nejde o nějakou obecnou, běžně rozšířenou gotickou kratochvíli. Upřímně řečeno, vlastně neznáme moc lidí přes dvacet, kteří by to ještě dělali.



Proč gotici nosí černou?

Teorií je (jako vždy) několik. Nejčastěji se nošení černé vykládá jako symbol vymezení vůči barevné, navoněné, ale odcizené a emocionálně prázdné mainstreamové disco kultuře 80. let. Daleko pragmatičtějším způsobem to ale vysvětluje třeba Abbo z před-gotických UK Decay:

„Pozdější kapely to braly víc jako módu, ale my jsme vždycky nosili černé oblečení, protože na něm na turné nebyla vidět špína a vypadalo dobře na pódiu.“

Jak je to s gotickou módou?

Stejně jako hudební základ, zdědili raní gotici po punkerech i některé prvky vizuální. Nicméně souběžně s muzikou se na gotické scéně i móda vyvíjela dál a samostatně, a tak na dnešních velkých festivalech najdete všechno od roztrhaných číratých deathrockerů v síťových punčocháčích přes oblečené/neoblečené latexové víly s futuristickými účesy až k elegantním (nezřídka upírským) viktoriánům a nákladným róbám. A právě ona „temná rozličnost“ dělá gotiku (nejen vizuálně) tak zajímavou, kreativní a pestrou.

Podrobnosti si můžete přečíst v článcích Trochu jiný pohled na gotickou módu a Trochu jiný pohled na gotickou módu 2.

Goth fashion


Jak velká je gotická scéna u nás?

Upřímně – nijak zvlášť. Odhadujeme to zhruba na 500 aktivních lidí v Čechách (kteří jdou alespoň jednou za rok na nějakou akci, z toho tak stovka těch nejaktivnějších chodí častěji) a zhruba tři stovky na Slovensku.

A co gotické akce?

Dělají se! Ostatně, bez živých akcí by subkultura brzy zemřela. Mezi největší události světa patří festival Wave Gotik Treffen v německém Lipsku. Tam se každý rok sjede zhruba 20 000 goths z celého světa a promění město v takový "gotický domov". O něco blíže je třeba polský festival Castle Party na hradě Bolkow.

U nás je největším československým setkáním gotiků každoroční Prague Gothic Treffen poslední víkend o prázdninách. V průběhu roku pak probíhá spousta žánrových koncertů. Nejlepší je sledovat náš Kalendář, ať vám nic neuteče.

Co když se chci dozvědět víc?

Zkuste se prohrabat záložkou Gothic na našem webu – najdete tam spoustu studijního materiálu jak o samotných subžánrech, tak o módě a dalších zajímavostech.

Šikovná je i kniha „Gotický svět“ od Natashy Scharfové, kterou vydalo nakladatelství Volvox Globator. A kdyby to nestačilo, nestyďte se napsat do diskuse pod článkem nebo na redakce@sanctuary.cz.
 

PGT

mohlo by vás také zajímat

Komentáře

Moze byt clovek, gotikom i v 30ke?
:D
Naopak, čím je člověk starší, tím blíže se sklání k hrobu a stává se tak jednodušeji gotikem.
V 30ke možeš byť Hocicom!
LOLek Polivka. :-)))
Zajimavy clanek, ale kdyz rozebirate ty gothicke zanry... Nepatri tu taky shoegazing? Nebo aspon za zminku by to mozna stalo, ne? Ja jsem v tomto docela "laik", ale zvuk My bloody valentine mi vzdy prisel docela goth... Co depesaci? Da se tato subkultura nejak spojovat s goth scenou? A treba Portishead? Tenhle "dark triphop" ve me zanechava podobne pocity...
Měla bych připomínku k tomu gothic metalu... Nightwish v žádném případě pod gothic metal nespadají :D je to styl, který kombinuje většinou doom metal nebo death/doom s gothic rockem, viz kapely jako Paradise Lost, Anathema, My Dying Bride nebo Type O Negative. Takové kapely jako Nightwish a Within Temptation tam cpou akorát lidi, kteří o tom nic moc neví (a věřte, že my metalisti jsme na to podobně alergičtí jako vy). Možná by bylo fajn v rámci boření mýtů o vaší subkultuře nepodoporovat mýty o jiných. Dívám se, že ten článek je sice šest roků starý, ale třeba si ten můj komentář někdo přečte :D
I like this, however, "Gothic" in music refers to the lyrical content taking inspiration from Gothic - architecture (yes, there's songs based around Gothic architecture) or literature. Entire genres aren't "gothic" just because, nor because a lot of goths might like those or they're commonly played at or in goth clubs, festivals, etc. Synth-pop has been listed there... but can you imagine Lady Gaga's "ARTPOP" being listed as "Gothic" simply because it's part of the synth-pop category? Or even something like Nik Kershaw's The Riddle which is also a synth-pop song. No, it doesn't make sense to categorise entire genres with separate/dissociated backgrounds as "Gothic". It just leads to more confusion.

Přidat komentář

Zadej správnou odpověď.