Recenze Die Alten Maschinen - Songs About Love And Machines

Die Alte Machinen – Songs About Love and MachineDie Alten Maschinen jsou domácí ódou, věnovanou člověku přátelským strojům. Stojí za ní Moimir Papalescu a Petr Venkrbec, dále kanadský zpěvák a bubeník Leon Stevenson z novovlnných The Extras a Gerald V. Casale, lídr legendární americké skupiny Devo. Jak mezikontinentální spolupráce na desce "Songs About Love And Machines" dopadla, vám v následující recenzi sdělí Pavel Zelinka.

Die Alten Maschinen – Songs About Love And Machines
Vydal: X Production

Většina muzikantů v populární muzice prožije tvůrčí vrchol jako dvacátníci nebo třicátníci. Ne tak Miroslav Papež alias Moimír Papalescu, který se evidentně veze v posledních sedmi letech na vzedmuté tvůrčí vlně. Začalo to electroclashovými Nihilisty v létě roku 2003, pokračovalo s retroelektronickými Magnetik, reunionem Vanessy, soulpopovými The Stylists a dnes mluvíme o dalších dvou projektech Die Alten Maschinen a Dioda Boy, který vydá svůj debut na jaře příštího roku. Dnes se ale budeme věnovat Die Alten Maschinen, jehož mezinárodní složení a loňský singl "To Be Or Not" vzbuzují velké naděje.

Moimír Papalescu si s věrným druhem Petrem Venkrbcem dlouhou dobu hrají se starými analogovými mašinkami a jejich obliba pionýrských roboticko-technologických časů, sci-fi a romantiky s tím spojené je jasná už od dob první desky Magnetik. Nový projekt Die Alten Maschinen se těmto zálibám věnuje asi nejotevřeněji, navíc v doprovodu hostí, které se dohromady s českým projektem jen tak nevidí. Devo, jako novovlnná hvězda, nemohla svojí svítivost skrze rezavá vrata železné opony v české kotlině nikdy plně prodat. Jejich letošní návrat v původní sestavě je v mnoha kruzích vrcholnou událostí. I z tohoto pohledu je úzké spojení Papalescu s Venkrbcem s jejich frontmanem, zpěvákem Geraldem Casalem, událostí, která nemá moc srovnání. Navíc do party zapadnul i další hrdina 80. let, předák kanadských The Extras, Leon Stevenson.

Ale vzhůru už konečně za muzikou. Jak už jsem naznačil, Die Alten Maschinen názvem, personálním složením i loňským singlem jasně naznačili, že osmdesátá elektronická léta jsou výchozím bodem tvorby jejich virtuální kapely. Elektropop, v podání kapely robopop, je ale, jak už to tak u Moimírových kapel bývá, dotažen do groteskní dokonalosti, takže netušíte, zda je "Songs About Love And Machines" seriózní oslavou naivního futurismu, nebo jen rafinovaná parodie na období, které je sice momentálně znovu v kurzu, ale můžete se i tak do něj s chutí strefovat a neminete cíl. Jak už to tak bývá, pravda je někde uprostřed, a toto lavírování hudbě Die Alten Maschinen jen a jen prospívá. Silné popové melodie, troufnu si říci hity na první dobrou, se střetávají s retro elektronickými experimenty v instumentálkách, které na albu mají silné zastoupení.

Die Alte Machinen – Promo

Moimíra a jeho neomylný tah můžete srovnat například se stejně potentním Romanem Holým, ovšem výhodou prostovlasého elektronika je jeho instinkt pro hudbu, která je jak všeobecně přístupná, tak vzdálená středněproudým šuntům bez myšlenky a hloubky. Tím nechci říci, že při Moimírově chrlení občas nedojde na slabší místa (například některé pasáže projektu The Stylists nebo přílišné muzakovité vyznění nepatrné části letošních Magnetik), pozitiva ve výsledném součtu ale prozatím výrazně přetrvávají.

A na závěr ještě jedna poznámka. Vyhraněnost Papalescova rukopisu rýsuje přímé spojnice mezi jednotlivými projekty a přesto mě jistá sériovost určitého procenta vzniklých Papežových kompozic neznervózňuje. Za prvé se jedná o velmi silné melodie, které případné pochybnosti rychle zaženou do kouta, a za druhé je tato kostra doplněna hroznem dalších tracků, které jistou schematičnost vyváží neobyčejně vynalézavou barevností. Tak je to i s debutem Die Alten Maschinen "Songs About Love And Machines", který navíc získal volně stažitelného remixového mladšího bratříčka na Bandzone profilu kapely a na Štědrý den plnohodnotné pokračování s pořadovým číslem dvě.

Retrofuturismu a technooptimismu zdar!

Hodnocení 75%

Die Alte Machinen – Songs About Love and Machines