Recenze Legend – Fearless

legend_fearless_SKolik znáte projektů z Islandu? A kromě Björk, Gus Gus a Sigur Rós? Co třeba Legend? Zatím moc ne? To se dost možná zanedlouho změní. Jak se totiž dočtete z recenze desky "Fearless", kterou napsal Pavel Zelinka, tohle duo si pozornost rozhodně zaslouží.

Legend – Fearless
Vydavatel: Artoffact rec.

Dostat se dnes k opravdu kvalitní muzice může i v době neomezeného informačního toku chvíli trvat. Řada nováčků na scéně si je nucena vydat debut na vlastní náklady a je zcela pochopitelné, že propagační a distribuční možnosti má takový umělec mnohem omezenější. Přibývá tedy desek, které na svůj objev čekají dlouhou dobu. A těch, které nakonec po právu ze záplavy nové muziky prorazí, zas tolik není. Islandská dvojice Legend si svůj debut vydala samopalem už začátkem loňského roku, pozornost jim zajistila až licence Fearless kanadského labelu Artoffact records.

Oba protagonisté Legend už mají leccos odehráno. Zpěvák a skladatel Krummi Björgvinsson vedl dlouhou dobu i mimo Island vlivné Minus a spolu se zpěvákem Gus Gus Danielem Agustem tvoří alternativně countryové duo Esja. Klávesák a producent Halldor Björnsson je zase znám jako přední islandský skladatel hudby pro divadlo, film nebo reklamu.

Vzdálená příbuznost s Gus Gus je prvním vodítkem k přiblížení soundu Legend. Vezměte ovšem v potaz pouze první dvě desky legendárního tanečního souboru a navíc je ponořte do mlhavého příšeří. Dalším přiblížením může být tu a tam užitý vokodér, který dohromady s elektropopem ve středních tempech dá vzpomenout na veleznámé The Knife.  Krummi a Halldor si jdou ale svou cestou.

Label nabízí srovnání s Nine Inch Nails, kde dochází ke korelaci pouze v podobně zabarveného a obdobně naléhavého vokálu. Duo si vzalo název z kultovního filmu Ridleyho Scotta o fantaskní bitvě mezi temnotou a světlem. Podobně se v hudbě Islanďanů mísí odkazy gotiky 80. let, darkwave a elektra z devadesátek a synkretický duch současnosti. Výsledkem je originální kolekce, která vás do kolen nedostane svým nápřahem, ale upřímností.

Legend – City

Pokud bych měl z debutu Legend vyzdvihnout vrcholy, pak je určitě klipovka City, odkazující elektronikou i melodickým vedením právě ke Gus Gus. Další vrcholy posluchače čekají ke konci desky. První vlaštovka, která pomohla dvojici na domácí půdě,  je podobně stavěný kousek Devil In Me, mimořádně se ale povedly také dva bonusy, které se objevily až na licencované verzi. Nekompromisní Virgin válcuje posluchače brutálně temnou elektronikou, kterou těžkotonážní bicí vždy zmorfují do snivého popu v silném refrénu.

Pokud si desku obstaráte v digitální podobě na iTunes, pak posluchače po téměř hodině stopáže překvapí extrémně chytlavý synthpop
Travelling Blind, jak od Covenant řezaných Mesh. Nekecám! Už podle těchto novinek by se dalo čekat, že Legend rozhodně neřekli poslední slovo. Ba naopak. Už na debutu ale hravě dokázali, že originalita na temně elektronické scéně se může v klidu pojit s popem a výsledek musí potěšit obě strany.

Na závěr cituji reakci jednoho posluchače, pod kterou bych se rád podepsal:
„Na Islandu mají královnu Björk, nadpozemské Sigur Rós, energii jménem Gus Gus a teď čerstvě i epické Legend.“

Hodnocení: 90 %