V této poslední části se rozloučíme se seminární prací o gotické scéně, kterou zpracovala Alena Sýkorová a její tým. Dozvíte se zajímavosti z rozhovorů, určení profilu subkultury a shrnutí všeho, co autoři během svého bádání po scéně objevili.
(pozn. Sanctuary – práci neuveřejňujeme v plném rozsahu. Text doplňujeme grafy, ilustračními obrázky z festivalů a akcí, aby se v něm lépe orientovalo).
Zajímavosti z rozhovorů
Z rozhovorů vyplynulo, že členové subkultury gothic na své subkultuře nejvíce oceňují to, že se jedná o otevřenou scénu, která podporuje osobní invenci jejích členů. I přes to, že se gotická scéna snaží o mediální obrodu a vytěsnění negativních názorů okolí, nadále bojuje s předsudky a klamavými zprávami z medií (goth = satanista apod.). Svou roli zde sehrály i blogy dospívajících, kteří od sebe kopírovali mylné články. „Jedním takovým případem byla informace, která kolovala internetem, že název gotické subkultury je od slova 'ghost' = duch, protože její členové nosí rozevláté róby,“ vysvětluje Ezechiel.
Gothic subkultura je i přes výrazné odlišnosti stále chybně zaměňována s metalisty a subkulturou emo. „Pro lidi je těžké přesáhnout tu skořápku a podívat se dovnitř,“ tvrdí Paesant. Na druhou stranu to byla právě emo subkultura, která udělala gotikům velkou službu v tom, že jí částečně očistila od balastu z médií. „Satanisti a spaní na hřbitovech odplulo k satanistům a depresivní děti a páchání sebevražd odplulo k emu,“ vypráví Ezechiel.
I když spaní na hřbitovech můžeme považovat za mediální výmysl, je zjevné, že někteří gotici se opravdu zabývají záhrobím a přemýšlí o životě a smrti (ne však tak, že by páchali sebevraždy). Další gotici tuto mystickou stránku rezolutně odmítají. I zde platí, že záleží na individuálních názorech členů skupiny.
Z rozhovorů bylo dále zjištěno, že gotická subkultura má okolo 300 aktivních členů (patří mezi ně lidé, kteří chodí pravidelně na akce, zabývají se scénou nebo se i podílejí na organizaci některých akcí). Pokud bychom měli do této subkultury počítat i lidi, kteří se subkulturou sympatizují a výjimečně na nějakou akci zavítají apod., jednalo by se asi o 1000 členů. Scéna v České republice je tedy velmi malá, ve srovnání např. s Německem, kde se velikost scény pohybuje v řádech tisíců.
V tuto chvíli subkultura bojuje s malým počtem nově příchozích lidí. Mladí lidé navíc nemají moc velký zájem o koncerty, protože jsou finančně náročnější a organizátoři koncertů se tak pohybují na „tenkém ledě“. „Nikdy vlastně nevíme, jestli koncert něco vydělá, nebo to bude totální průšvih a budeme ještě nějaké peníze doplácet“ tvrdí Ezechiel. Na druhou stranu, pokud by se akce vůbec nepořádaly, byl by možná konec aktivní gotické subkultury u nás.
Určení profilu subkultury
Hudba
Základním kamenem gotické subkultury je hudba. Je to právě hudba, kterou mají gotici společnou, kolem ní se sdružují a setkávají se na různých hudebních akcí.
Vzhled a gotická móda
Specifický vzhled je pro subkulturu rovněž typický. Ať už se jedná o jakoukoliv odnož gotiky, vizuální styl je pro goths prostředkem vyjádření sebe sama. Všeobecným trendem v gotické módě je nyní vlastní modifikace – přešití, přetvoření oblečení dle osobních preferencí. Také již dávno neplatí, že by gotici nosili pouze černou barvu, i když je i nadále základem gotického stylu. Lze také konstatovat, že čeští goths více tíhnout ke klasické image.
Kreativita a umění
Členové gotické subkultury jsou velmi často umělecky nadaní a velmi kreativní. Z toho vyplývá i to, že je pro ně důležitá originalita a tak se začínají lehce distancovat od velkých módních řetězců. Gotici chtějí být vidět, chtějí své okolí zaujmout – šokovat. Proto jsou jejich modely často extravagantní. Hodně členů subkultury se zabývá nějakou uměleckou činností ať už pro radost, jako koníček nebo na profesní úrovni.

Specifický názor na smrt
Goths se zabývají smrtí a mluví o ní, jelikož ji považují za přirozenou součást života. Nevidí tedy žádný důvod, proč by o ní neměli mluvit. Většinová společnost otázku smrti odsouvá do pozadí, jako by to bylo něco zvráceného. Přímou úměrou tedy i goths považují zvrácené. Mírná fascinace smrtí ale neznamená, že by se na smrt snad těšili nebo ji snad sami vyhledávali. Pouze pro ně není tabu, a tak může veřejnost reagovat rozhořčeně.
Přezdívky
Pro členy subkultury je běžné na scéně vystupovat pod jiným jménem (než jménem občanským) a vzájemně se oslovovat přezdívkami. (viz. naši respondenti Nebožka, Paesant, Ezechiel, Sam).
Demografické údaje
Gotická subkultura k nám přišla začátkem devadesátých let, proto se její členové dnes pohybují ve věkovém rozmezí cca od 14 – 45 let. Velkou zajímavostí je, že drtivá většina gotiků má středoškolské vzdělání a nejméně polovina studuje/má vysokou školu. Lze to zdůvodnit tím, že na rozdíl od jiných subkultur (např. punk) se zastánci gothic nebouří proti společenskému řádu.
ZÁVĚR
Závěrem lze konstatovat, že je velmi málo odborné literatury, která by se snažila podrobně charakterizovat gotickou subkulturu. Vzhledem k rozsáhlosti a obtížné uchopitelnosti tématu řada autorů v tomto směru tápe nebo se neodvažuje do něj ponořit hlouběji, což se odráží na kvalitě díla. Jediná publikace, jež důkladněji popisuje tuto skupinu ve všech směrech, je Gotický Svět (2012) od Nataschy Scharfové, což bylo potvrzeno i samotnými respondenty.
A nejsou to jen tištěné knihy, ale i média, která svým úhlem pohledu často přidělují této subkultuře nesprávné nálepky, nebo je gotiky komerčně využíváno ve špatných souvislostech, pokud je tedy vůbec nějakým způsobem mediálně představována. Dochází tak často k mylnému vyobrazení a nepochopení gothické subkultury. Jako příklad je možné uvést spojení se satanisty, sebevrahy či ničitele hřbitovů. V tomto ohledu subkultuře prokázalo velkou službu vymezení stylu emo, který gotiku zbavil právě depresivních sebevrahů.
Hlavním a nejdůležitějším pilířem charakterizujícím gotickou subkulturu, je hudba. Hudba je zároveň jakýmsi pojítkem různých „podstylů“, jež se v rámci gothické subkultury vyskytují. Jako hudební směr se gotika začala objevovat na scéně v 80. letech 20. století ve Velké Británii a víceméně vychází z punku. Na českou scénu goths přichází v 90. letech zejména díky kapele XIII. století. Členové gothic subkultury se věkově pohybují zhruba v rozmezí 14 a 45 lety.

Druhým specifikem je image, která se vyznačuje jedinečností a originalitou. Samozřejmě móda i souvisí se směrem, s jakým se daný člen v rámci gothické subkultury ztotožňuje. Mohou být k vidění dlouhé viktoriánské róby s korzety nebo i prvky původem z punku. Jak je uvedeno v praktické části, používanou barvou nemusí být jen černá, ale i červená nebo dokonce bílá. Tento smysl pro módu se projevuje především ve spojitosti s významnými akcemi, party a festivaly. Nejznámější festival, v Lipsku, je místem, kde může každý svůj smysl pro módu představit. Podle výpovědí respondentů je důraz na módu kladen především v mladším věku, a s přibývajícím věkem a nástupem do zaměstnání se „péče“ o vizáž zvolní.
Dalším prvkem, o kterém respondenti zmínili, je kreativita, jež se často podílí na životě členů gotické subkultury a nemusí jít jen o zálibu. Někteří jsou profesionálními fotografy, hudebníky či alternativními modelkami apod. Mezi charakterizující znaky je možné také zařadit specifický pohled na smrt a užívání přezdívek. Respondenti se k této subkultuře dostali přes zmíněný punk či metal, nebo se jim tento směr zdál natolik inspirativním, že i jeho prostřednictvím mohou najít sami sebe a spřízněné duše.
Jak již bylo výše zmíněno, jde hlavně o hudební směr, proto je těžké jej definovat v rámci trhu. Možností, jak zaujmout tuto subkulturu jako tržní subjekt, je zaměřit se na zálibu v módě. Dnes již členové subkultury neinvestují do oblečení vysoké peněžní částky, jak tomu bývalo dříve. Je to také způsobeno nedostatečnou originalitou produktů, které jsou k dispozici ve specializovaných prodejnách. Díky tomu, že je velký důraz kladen právě na kreativitu a výjimečnost, je výrazně ovlivněno i kupní chování členů této subkultury. Příznivci subkultury upřednostňují jedinečné výrobky, které nejsou součástí masové produkce. Jak respondenti uvedli, vyhledávají dostupné zboží, které si případně přetvářejí dle své fantazie svépomocí.
Třebaže je gotická subkultura často představována spíše jen v obrysech, případně dávána do špatných souvislostí, jedná se o velmi otevřenou a vstřícnou komunitu. Na konec bychom tímto způsobem rádi poděkovali redakci webu Sanctuary.cz, zejména samozřejmě respondentům za významnou spolupráci, bez které by nebylo možné tuto práci dokončit.
Komentáře
Přidat komentář