Recenze Eye Steal - Burning Out

Pokud si potrpíte i na tak trochu jinou elektroniku, u které si nejspíš tolik nezatrsáte, ale zase si odnesete milý emozážitek, mohlo by vás bavit debutové album projektu Eye Steal. Cornerovci vědí...

Eye Steal - Burning Out
Vydal: Negative Gain, (42 mins)

V kanadském Torontu je doma Remi Monroe, vnímavý chlapík, který přišel na to, že se mu všechny jeho bolesti a sebedestruktivní sklony daří nejlíp kočírovat hudbou. Minulý rok dokončil čtveřici songů, které vtvořily eponymní EP a od samého počátku předváděly nejsilnější stránky svého tvůrce. Cit pro melodii, gradaci, vnitřní pnutí i schopnost vyprávět. Pokud bych měl uvěřitelnou tvorbu Eye Steal někomu doporučit, potom zákonitě poběžím za fanouškem IAMX.

S koncerty vypomáhá Remimu ještě Dani Blood, ale jinak se jedná o sólovou záležitost hlavního mozku projektu, kterému letos vyšel plnohodnotný debut „Burning Out“, který rozhodně stojí za pozornost. Hned úvodní song „Who is It Made for“ naznačuje, co může posluchač čekat. I přes křehkého ducha, kterého naznačují vysoké vokály, nepřeslechnutelně připomínající Chrise Cornera, není hudební základ vůbec přeslazený. Spíš naopak. V nikam nespěchající elektronické mašinerii se proplétají citlivé výpovědi a celek buduje solidní napětí až do strhujícího finiše.

Eye Steal - T.V. Armour

„T.V. Armour“ na to jde podobně, ale to, že se vám nezačne deska slévat do monotónního proudu, zařídí skvěle vyzpívaný a chytlavý motiv v refrénu, který jednou provždy dokazuje, že Remi nemá zapotřebí kopírovat a snažit se napodobovat. Umí udělat hitovku a získat si vás na svou stranou. Přesvědčit vás, že opravdu trpí a je jedno, jestli kecá nebo ne. Důležité je, že mu to zbaštíte i s navijákem.

„Push“ je postavená na výraznější rytmice a v začátku zase může připomenout Remiho oblíbence Marilyna Mansona. Jen nečekejte žádné kytary, ale ani tisíckrát omleté elektronické postupy. Tahle věc není tolik depresivní a zavání spíš zlostí či výčitkou. Člověk se najednou vidí a cítí na párty v mžikajících barvách pod vlivem všemožných látek, které ho odnášejí někam mimo realitu. Je to chladné, je to cool, je to sexy. A Remi se předvádí i v trochu jiných hlasových polohách. „Annabelle Burning“ je potom možné vnímat jako logicky navazující dojezd. Posmutnělý, malátný, melancholický a ospalý.

Do života posluchače vrací úderná „Better Than You're Worth“, která do něj od samého začátku nesmlouvavě buší a poukazuje na fakt, že u Eye Steal jde o elektroniku spíš hypnotickou než taneční. Jestli jsem zmiňoval IAMX, potom se k tomuto jménu musím vrátit s největší hitovkou desky „Ordinary Girl“. Ta kdyby byla na nějaké Chrisově desce, nepřipadalo by mi to ani trochu divné a nejlepší na tom je, že nejen zvukem, vokálem, ale i kvalitou by obstála. Žádný laciný plagiát, oba chlapíci se zkrátka vyjadřují podobnými prostředky. Vyčkávání se vyplácí a hlavně druhá polovina songu je strhující a i když to není žádný nářez, nenechá člověka sedět a šije s ním jako sto čertů.

Po intermezzu „Ode to Machina“ čeká zatěžkaná „Just Like You“, která znovu výrazně připomene IAMX (v tomhle případě konkrétně „Music People“), ale v momentě, kdy už by kvůli tomu chtěl člověk láteřit, vystřelí silný refrén a vytáhne poměrně obyčejnou skladbu někam, kde už si interpret nějakou tu podobnost lehce obhájí kvalitou. Remi si vlastně tou podobností s Cornerovou tvorbou sám ztížil startovní pozici, ale o to cennější je, že tuhle výzvu zvládl. „Solitus“ je potom ledově chladným finišem, který také nikam nespěchá a postupně vás zatlouká jako pomyslné kladivo depresí prorezlý hřebík do prkna prosáknutého chladem a nepříjemným vlhkem.

Eye Steal - Ordinary Girl

Pokud vám přijde, že právě Chris na posledních deskách IAMX tápe a není to od něj to, co byste si představovali, nebo vás naopak mrzí, že není schopen vydávat desky častěji, potom se nebojte vyslechnout Remiho Eye Steal. Je na první poslech o něco méně vstřícnější a méně okázalý, ale rozhodně se při jeho poslechu budete cítit jako doma (rozuměj u Cornerů doma). V záplavě elektronických projektů se tohle jméno rozhodně vyplatí sledovat.

01. Who Is It Made For
02. T.V. Armour
03. Push