KIFOTH: Koncertování nás v současné době nesmírně baví

Na území bývalého Československa není tvrdě elektronické sdružení, které by na mezinárodní scéně zaznamenalo větší úspěch jako Kneel In Front Of The Executioner, zkráceně KIFOTH.

Dvojice tvořená zpěvákem mir Colonem a klávesákem Key-headem v letošním roce vydala návratovou desku "Extensive Report" a po dlouhých sedmi letech se znovu objeví v Praze i naživo. Konkrétně tuto sobotu 25. listopadu 2017 v klubu Underdogs' Ballroom po boku německých Absurd Minds a blízkých souputníků a kamarádů Terminal State. Jasný důvod, proč se s Key-headem spojit a popovídat si o minulosti i současnosti dvojice.

Sanctuary.cz: Jak jste se vy dva dali dohromady? Měli jste předtím nějakou kapelu?

K-head:  Předtím jsem měl kapelu já, jmenovala se Bismarck, ale ta skončila jedním koncertem. Asi rok po tom, co jsme to s ní zabalili, jsem si sedl do lavice na střední škole spolu s Marcelem – Mir Colonem, a když jsme první den trochu pokecali, zjistili jsme, že posloucháme stejnou hudbu a díky tomu vznikla myšlenka, že bychom spolu mohli něco udělat. Dnes je to vlastně 24 let co se známe a od chvíle, co jsme se potkali, děláme KIFOTH. Takhle to celé začalo a ještě pořád nás to baví.

Sanctuary.cz: Název vašeho projektu by se dal přeložit jako „Klečte před katem“. Co jste jím chtěli říct?

K-head:  Původní myšlenka, která vlastně platí dodnes, souvisí s našimi texty a filosofií, kterou se snažíme předávat na našich deskách. A tou je konfrontace s realitou. Ta chvíle, kdy člověku probleskne hlavou, co se mu v životě stalo, co měl udělat a teprve potom se ten kat rozhodne, jestli půjde hlava dolů nebo ne. To je zkrátka ten moment, kdy je třeba jít s pravdou ven a to je to, co se snažíme našimi texty lidem předat.

Sanctuary.cz: Jaké byly vaše vzory? Měli jste na domácí scéně, myšleno České a Slovenské, nějaké žánrové souputníky?

K-head:  Nejvíc nás inspirovala celosvětová scéna, ale to co nás opravdu nakoplo, abychom začali fungovat bylo to, že jsme poslouchali Vanessu, The Dark a vlastně jsme zjistili, že se tato hudba dá dělat i u nás, že u nás má nějaké podhoubí a fanoušci jsou zvědaví. Existovala tu nějaká menší scéna a to nás popostrčilo, abychom tu kapelu založili a nějaké to EBM předvedli i na Slovensku. Bohužel, když jsme se trochu dostali do povědomí na scéně, tak Vanessa i The Dark už pomalu končili. S Darkem jsme si zahráli jeden koncert, s Vanessou jsme taky ještě jeden koncert stihli a potom v letech 1999/2000 scéna pomalu utichla. Ale později se to zase trochu rozběhlo a momentálně hrajeme nejčastěji s Terminal State, s kterými se tedy představíme i v sobotu v Praze.

KIFOTH - Ježíš Kristus
 

Sanctuary.cz: Na prvním demu máte hromadu písniček ve slovenštině. Co vás vedlo k tomu, odklonit se k angličtině? Neplánujete v současné době znovu návrat k rodnému jazyku?

Chtěli jsme lidem povědět, co se tu děje a jak to vnímáme. To nás nakoplo a začali jsme se slovenštinou, ale když jsme zjistili, že máme dobré ohlasy ze zahraničí, hlavně z Německa a z Ameriky a zjistili jsme, že je tam větší scéna a posluchačů je tam přeci jen víc, tak jsme přešli k angličtině. A i díky tomu jsme nakonec získali kontrakty se zahraničními labely, které tehdy byly štědřejší, než labely české a slovenské. To byl tedy ten důvod - aby si náš odkaz mohlo poslechnout více lidí.

Sanctuary.cz: V roce 1999 jste nečekaně vydali album „Spectaclebreakers“ na prestižním labelu Out Of Line. Jak k tomu došlo?

K-head:  To pro nás byla pěkná chvíle a tak trochu náhoda. Na jeden koncert, který se odehrával v Piešťanech, dorazil jeden chlapík, který tam prodával cédéčka a byl to fanda EBM. A protože na Slovensku už nefungovalo moc takových kapel, byl hodně překvapený a řekl nám, že když nahrajeme další desku v podobném duchu, tak si založí vydavatelství a vydá nás. No a my jsme mu dali materiál a on si fakt založil label Front CD a první titul, který vydal, bylo naše album „Spectaclebreakers“. On měl navíc také obchod, kde prodával cédéčka a jako fanda distribuoval i CD Out of Line. A těm nabídl slovenskou kapelu, tedy nás, těm se to zalíbilo a zapadlo do konceptu, který tehdy rozbíhali. Oni tehdy začínali, ale už i tak to bylo dost velké vydavatelství. Vzali nás, nakonec i úspěšně prodávali, a skvěle promovali. Výborně se s nimi spolupracovalo, udělalo se turné s Hocico v Německu a v Holandsku. A to album vyšlo ještě i v Americe u Interbeat Records, takže to byla taková shoda náhod, která nás vytáhla nahoru na světlo.


Sanctuary.cz: V témže roce, jak jsi už zmínil, jste jeli tour s Hocico, hráli jste na WGT. Dalo se tehdy hudbou uživit?

K-head:  Řeknu to takhle. Tehdy to bylo tak dobře rozběhnuté, že jsme si zacestovali, zahráli, ale žít se z toho nedalo. Nefungovali jsme jako profesionální kapela. Na kabely to bylo dost, na synťáky málo – asi tak.

Sanctuary.cz: Po albu „Fundamentum Divisionis“ spolupráce s Out Of Line skončila. Proč?

K-head:  Původně jsme měli smlouvu s Out of Line podepsanou na tři CD. A to druhé „Fundamentum Divisionis“ se posunulo trochu jinam. Bylo temnější a trochu naštvanější na svět a v té době se Out of Line rozběhli a snažili se tlačit hlavně aggrotech. Hocico pro ně bylo jasný ediční plán, který preferovali, a tehdy se nám stalo poprvé, že nám label řekl nějaké podmínky, podle kterých chtěli, abychom upravili naši hudbu. Aby to šlo víc k tomu aggrotechu, aby to víc šlapalo, protože se snažili prodávat hudbu v klubech. S tím jsme se neztotožnili a řekli jsme si, že budeme dělat desky podle naší nálady a podle toho, co chceme sdělit. Dopadlo to tak, že nám Out of Line nechali volnou ruku s tím, že si tu třetí desku můžeme vydat bez nějaké pokuty někde jinde a nakonec se tak i stalo. „Acerbity Torrent“ jsme nakonec vydali v Americe u Vendetta Music.

KIFOTH - Possessed By The Right To Modify
 

Sanctuary.cz: Ale ještě před albem „Acerbity Torrent“ na CD vyšlo album „Ebola“. Můžeš k tomu něco říct? Protože ta cesta k vydání téhle kolekce byla pěkně trnitá…

K-head:  To ano. „Ebola“ je vlastně album, které nás vystřelilo do německé scény. Byla to původně demokazeta, kterou jsme distribuovali přes německé mailordery a díky skladbě „Possessed By The Right To Modify“, která se hodně uchytila a vyšla i na kompilaci časopisu Vertigo a stal se z ní v Německu hit. Tehdy jsme dostali k podpisu smluvu s VUZ Records, což nás potěšilo, protože tehdy byl u tohoto labelu headlinerem Wumpscut, který jsme měli hodně rádi. Tam jsme podepsali smlouvu na další desku, kterou byla „Ebola“, ale během vydávání desky přešlo vydavatelství do krachu, což nás nepotěšilo, protože smlouva byla zafixovaná a autorská práva na tuto desku byla na dalších pět let zamrzlá. Takže jsme mezitím vydávali u Out of Line a díky jejich dobré promotion se nakonec VUZ nějak zmátořili a vydali „Ebolu“ po x letech na CD. To se hned vyprodalo a potom vyšel ještě nějaký další elektronický repase. Takže opravdu měla být prvotina „Ebola“ a až po ní následují desky „Spectaclebreakers“ a „Fundamentum Divisionis“. I s tím zpožděním nás velmi potěšilo, že „Ebola“ vyšla, protože to byl ten materiál, který nás dostal do světa.

Sanctuary.cz: Jak významně do života kapely zasáhla Marcelova bouračka?

Tehdy nás to dost zaskočilo, protože jsme byli dost rozjetí po desce „Spectaclebreakers“. Jednoho dne se mi ozval Marcel z nemocnice s tím, že měl dost těžkou bouračku, která ho na nějakou dobu upoutala na lůžko, takže naše aktivity utichly, ale naštěstí se z toho dostal velmi dobře. Když ho vidíme teď na pódiu, nikdo by neřekl, že nějakou bouračku vůbec kdy měl. Je plný života, tu energií dává ven a myslím, že tohle období na Mir Colonovi udělalo pár změn. Trochu změnil texty i náhled na svět a tak se trochu změnilo a posunulo někam jinam i směřování kapely.

Sanctuary.cz: Na stránkách uvádíte dlouhý seznam vedlejších projektů (Eclipsed, Moira, Tension, Mindscape, Baphomet, Crissisline….). Jak na tom jsou? Vydali nějakou muziku? Jak se liší od hudby pro KIFOTH? 

K-head: Všechny tyto projekty fungovaly vždy od prvního okamžiku vzniku. Byly to věci, které nepasovaly do KIFOTHU, ale bavily nás. Crissisline fungoval už jenom tak, že dělal různé remixy KIFOTHU, které jen měly jiný sound. Později jsme přešli k projektu Mindscape, který vlastně nikdy nevyšel. Ale i tak se nás držel nejdýl, protože jsme s ním mnohokrát hráli a měnilo se v něm spoustu protagonistů. Mindscape jsme později začali zkoumat se skupinou Last Influence of Brain nebo Samhain a přidal se k nám i mir Colon a další hostující muzikanti. Odehráli jsme několik koncertů a třeba i fesťák v Bratislavě, ale pak to všechno nějak utichlo. Teď spolupracujeme s Bobem z Last Influence of Brain, takže to je takový projekt, kde vznikají různé improvizace a lineskip. Asi by bylo taky konečně načase to vydat, ale nějak se k tomu nemáme. Především proto, že mezi tím frčely ještě i další projekty. Například Moira s ženským vokálem, zde jsme odehráli jeden koncert. Dále se zrodil projek Eclipsed, který jsem tvořili společně se Solem a vyšel i v elektronickém vydání (Vendetta Music, rok 2010). Na tomto projektu pracujeme i nyní a myslím, že můžu říct, že v lednu vyjde nový Eclipsed na labelu Aliens Productions, který jsem tvořil společně se Solem, Bobem a Blaženou z Last Influence of Brain. Takže se máme na co těšit! Žánrově je to zase trošku jiné, spíš elektronická psychedelie, ale je to právě to, co nás baví a čím se lišíme od KIFOTHU.

KIFOTH - The Query (Live at Nitra 2008)

Sanctuary.cz: V poslední dekádě jste vydali další tři desky. Jak se KIFOTH současnosti liší od tohoto projektu na vrcholku slávy?

K-head: Je tam hlavně ten posun v tom, jak jsme se vyvíjeli a jak se vyvíjela i ta scéna okolo. V době, kdy jsme začali s Ebolou album „Spectaclebreakers“, byla scéna velká, lidé poslouchali, všechno fičelo. Ale hudba se posouvala někam dál, změnily se vokály, takže ty tehdejší vokály, které jely, už tam teď nejsou. Vyvíjela se samotná technologie, soundplayery šly možná trochu do pozadí, naopak více šly slyšet analogové věci, bicí a celkově to přidalo na životě. KIFOTH se vyvíjel společně s tímto trendem. Směřovali  jsem tak více k tomu, abychom do hudby dávali více za sebe a méně z toho co se zrovna dělo na scéně. To znamená, nebylo to tak, že si poslechneme něco, co teď frčí a uděláme to nějak podobně s nějaký podobným soundem. Takže jistým způsobem jsme si v albech začali jít svou vlastní cestou. Ten vliv tam není čistě jen z té EBM hudby nebo industrialu, ale jsou tam slyšet vlivy i z něčeho jiného, ať už některé skladby z "Acerbity Torrent"  z "Tyranie", či skladba „Obsequious“, kde jsme se možná až příliž přikláněli ke stylu Prodigy, nebo tak něco. Celkově jsme se ale začali vyvíjet tak, že si tvoříme takový vlastní mix stylů a nástrojů. A myslíme, že teď je v tom více z nás, než z té scény okolo. A to je ten vývoj, který je tam, doufáme i celkem slyšet.

Sanctuary.cz: Jak jste se dali dohromady s labelem EK Product? Jak jste se spoluprací spokojeni?

K-head: Skáčeme teď z labelu do labelu, protože Vendetta Music bohužel zkrachovala, i když tam vyšlo hodně dobrých kapel. Ale protože my máme fanoušky po celém světě i dobré známé, které mají labely, tak nebyl problém přeskočit do jiného labelu EK Product. Ten jsme do té doby vůbec neznali, ale dostali jsem na ně dobré reference a musím říci, že je to velmi flexibilní label. Jsem velmi rád, že spolupracujeme s Amadeem, který stojí za tímto labelem, protože to bylo asi nejrychlejší vydání cedéčka za celou naší éru. Většinou nám celkové přípravy zaberou tak 6-9 měsíců, někdy až rok (mastering, přípravy na distribuci a celková práce). EK Prokuct byl tak flexibilní, že od dohody celkem za 3 měsíce nám již vyšlo album. A k tomu má výbornou distribuci a reklamu, prostě je musím pochválit, opravdu skvělý label!

KIFOTH - Idealist Cogitations

Sanctuary.cz: Co pro vás znamená v dnešní době koncertování?

K-head: Teď je ta doba, kdy nás to baví. Ale jasně, vždy je hodně práce okolo vydávání nového alba. Samozřejmě ten support na ten prodej je ten, že chodíme a hrajeme, ale čím máme více toho materiálu, nástrojů a technologií, tím si více dotváříme skladby. Takže když hrajeme staré skladby, jsou kompletně předělané do nového aranžmá a zkrátka mají takovou energii a náboj, jako ty nové věci. Takže my vždy, když hrajeme nové album naživo, tak všechny staré skladby, které jsme už předtím vytvořili, předěláme do nového kabátu a doplníme tam takovou tu atmosféru, která tam chybí. Protože jedna věc je vyjádřit se hudbou a druhá je vyjádřit se tím textem. Je za tím nějaký obal a image, ale ten poslední rozměr, čímž je kontakt a energie, tak to se pak přenáší na diváka, až na tom koncertě. A právě proto nás ty koncerty takhle baví, že můžeme tomu posluchači ten finální image, jak to má znít, jak to má vypadat live předat a milujeme tu energii, která z toho jde.

Sanctuary.cz: Je to opravdu sedm let, co jste nehráli v Praze?

K-head:  Je to tak. Byl to Pražský industriální festival v roce 2010, co jsme tu naposled objevili a dělali jsme promotion na album „Violence Corporation“, takže se těšíme.

Sanctuary.cz: Prozradil si nám, že se z Tebe v posledních letech stal analogový freak, sběratel syntezátorů. Odrazilo se to i ve vaší tvorbě a jde to poznat i na koncertech?

K-head: Ano, přesně si to vystihl! Mezi tím, když byla velká pauza a nebyl jsem spokojený s tím zvukem, tak jsem si obstaral několik synek. A nakonec se to tak rozrostlo, že ve finále máme s Bobem 40-50 kousků a ze všech leze ven něco jiného :-). A zkrátka, aby to mělo fakt ten sound a abychom si to užili, tak na novém albu najdete už hodně částí hraných naživo a méně takového toho tvrdého programování. Takže všechny efekty, co se dají a krátké nahrávky, hrajeme už přímo naživo a tím pádem album dostává jiný rozměr, oproti těm předchozím. A o to víc si to hraní užíváme i na koncertech, což si myslím, že jde i celkem poznat, že se to posunulo dále.  

mohlo by vás také zajímat

Komentáře

Dobre to bylo! a priste tu Borovicku jak jsme se bavili chalani! ,-)

Přidat komentář

Zadej správnou odpověď.