
Autor: Ezechiel
Gothic Party Brno se může právem pyšnit přívlastkem "gothic akce s nejdelší historií v ČR". Temný večírek v metropoli na Svratce a Svitavě se konal již po jedenácté, a že jeho úroveň roste, dokázal nejen vpravdě zajímavý lineup, ale i zájem účastníků, jejichž počet suverénně překročil několik stovek. Spousta z nich trpělivě vyčkávala před klubem Favál (umístěným v sousedství místního cyklistického svatostánku) již od půl sedmé, aby zabrala místa k sezení a nejlepší pozice u baru. Něco po sedmé se stavidla zvedla, a černý dav se mohl vevalit do útrob klubu. Ještě před samotným startem hudební (a jiné) produkce byl dostatek času prolézt stánky nejen s merchem kapel, plackami, tričky, obojky a dalšími suvenýry, ale i provizorní shopík Temnoty.sk. Milovníci vizuálního umění měli příležitost potěšit své smysly výstavou obrazů Martina Kühna, ale upřímně řečeno, neměl jsem pocit, že by jich bylo příliš mnoho, stejně jako zájemců o služby poněkud zastrčené věštírny Zuzany Antares.
A je tu výkop, sličná moderátorka vítá návštěvníky akce a představuje první bod programu - módní přehlídku Temnoty.sk. Sám za sebe bych jako nepříliš šťastný nápad označil choreografii, která (sice sympaticky, ale celkem zbytečně) vysílala modelky mezi lidi pod pódium. Vedlejším efektem totiž bylo, že divákům stojícím dále než ve třetí řadě dívky oděné do produktů slovenského gothic shopu zmizely z očí dříve, než se stačili pokochat. Těch pár rozpačitých minut (doprovázených příjemnou hudbou Sisters of Mercy) však netrvalo příliš dlouho, a po vlažném potlesku byl čas připravit pódium na první kapelu večera.
Půlminutová ukázka z módní přehlídky Temnoty.sk
Tou byla pražská roztančená partička Tear, která (jako vždy) nastoupila na scénu energicky a s vervou. Na rozdíl od nedávného koncertu v Retru se však zvukařům na Favále nepodařilo vyladit optimální zvuk, a tak nasazení živé kapely k posluchačům plně nedorazilo. Zvukotvorné samply ve výsledném zvuku téměř chyběly a obnažily tak (poměrně čistě intonující) zpěv a dunící rytmiku, do které se marně snažily prosadit pípající housle. Publikum Tear sice přijalo a tak nějak se hýbalo (jako reakce na živé kapely asi nejvíc), přesto na nějaké bujaré tančení po celém sále nedošlo. Škoda.
Tear - Little Girl (live)
Po Tear přišli na řadu Golden Apes z německého Berlína, které jsme už v Čechách viděli před dvěma roky (viz. Report z 1. Nosferatu Goth Festivalu). Už předtím dobře sehraná kapela se za tu dobu ještě více vyhrála, doplnila sestavu o nového kytaristu Dirka a osvěžila svůj playlist i o songy ze zatím poslední desky "The Geometry of Tempest", včetně hitu "Ferryman", který kapele získal množství nových příznivců po celém světě. Na druhou stranu přiznejme, že ačkoliv měl klidný, atmosférický gothic rockový set rozhodně svoje kouzlo, songy, pohybující se v hranicích podobného tempa působily po čase trochu unyle. Svou úlohu však hrála i reakce publika, která byla poměrně odměřená. Podařilo se snad hlavní hvězdě, The House of Usher, strhnout dav na svou stranu?
Golden Apes - Ferryman (live)
Bohužel ne zcela. A přitom The House of Usher předvedli nadmíru podařený set, kterému dominovalo především charisma a hlas zpěváka Jörga Kleudgena s image somnabula Cesara z expresionistického snímku Kabinet Dr. Caligariho. Kvalitní koncert ryzího gothic rocku (který občas dával jasně najevo, u kterých skupin se učili dnešní zástupci tohoto hudebního stylu u nás) netrpěl ani zvukovými nedostatky, ani nedostatkem nasazení, image nebo instrumentální zručnosti, ale přesto se kýžená "výměna energie s publikem" příliš nedostavila. Nepomohly dokonce ani coververze písní slavnějších kolegů Red Lorry Yellow Lorry, nebo Joy Division. Pro fajnšmekry se určitě jednalo o hudební svátek, ovšem o "kolektivním nadšení" by se asi mluvit nedalo.
The House of Usher - Transmission (Joy Division cover live)
Po kapelách nastoupil další doprovodný program - vyhlášení "Miss Gothic večera" volené davem (do které jsme samozřejmě chtěli nominovat především spřátelené muže, případně sami sebe), následné vylosování tomboly Missí vítězkou (Danka) a na závěr gothic belly dance číslo. Zařazení této exotické tečky sice zaslouží ocenit jako poměrně originální, ovšem s přílišným pochopením ze strany diváctva se to nesetkalo. Možná by stálo za úvahu, zdali není lepší po vystoupení poslední kapely udržet lidi rovnou na parketu hudební afterparty, nežli je nechat "vychladnout" meziprogramem.
DJ Nephilim, který měl afterparty na starosti, si však poradil i tak (včetně technických problémů), a během několika songů uvedl tancechtivé do pohybu. Poměrně pestrou hudební škálu (od gothic rockové klasiky přes punk a postpunk k psychobilly) doplňovaly sice ne "100% stylově temné", ale o to zábavnější songy od Ramones, Buggles, Billyho Idola a dalších starých pardů. Poměrně překvapivá byla i lístečková přání, která často zabrousila až k electro vodám (a taky požadavkům na Korn, které však zůstaly nevyslyšeny). Na set domácího DJ Arka nakonec nedošlo, ale i tak se tančilo až do pěti hodin do rána, kdy byl navzdory protestům hrstky statečných tanečníků vyhlášen konec. Nephilimův set zakončila čtveřice Sisters of Mercy, cover Doors od Echo & The Bunnymen, Laibach, a Depeche Mode (v podání Johnyho Cashe), a byl tedy čas sbalit fidlátka a nechat se pohltit mlžným smogem probouzejícího se velkoměsta (velodrom utopený v ranní mlze je opravdu mystické místo) a jeho dopravou.
A na závěr pár stručných postřehů:
- Gothic Party Brno je událostí, na kterou se místní goths (a nejen ti) evidentně dlouho a pečlivě připravují. Výběr modelů jednotlivých účastníků byl rozhodně úctyhodný a výroba některých z nich musela dát hodně práce. Pokud jste byli zvyklí pouze na fantasy/metal, museli jste být příjemně překvapení.
- Na druhou stranu nevím, kolik lidí (vzhledem k reakcím na kapely) přišlo na Gothic Party Brno za živou muzikou. Je pravda, že se tančilo, poslouchalo a podupávalo, a že publikum s kapelami poměrně komunikovalo, ale že by většina návštěvníků dorazila na "koncert své oblíbené kapely", mi nepřišlo.
- Tramvajová "warm-up DJ party", aneb kufr plný CDček rozsypaný po celé tramvaji číslo 1 v okamžiku vystupovaní je událostí, kterou se vydržíte bavit celé hodiny :).
- Organizátoři si plně uvědomují, že GpB je akce s tradicí a proto nenechávají nic náhodě. Propagačně, výzdobou klubu i organizačně to zvládli na výbornou, a tak nezbývá, než pogratulovat k podařené akci a těšit se na pokračování. Doufejme, že na něj nebudeme muset zase čekat celý rok ;).
Fotografie a rozhovory s Golden Apes a The House of Usher, které jsme pro vás na Gothic Party Brno nabrali jsou rozpracovány - vydržte ;). Další videa kapel a lidí (pravda, trochu utopených ve tmě) si můžete prohlédnout na našem Youtube profilu. A jak se líbila jedenáctá Gothic Party Brno vám? Hlasujte a pište komenty dle libosti.
Komentáře
Přidat komentář