Recenze Xeno & Oaklander - Sets & Lights

Xeno__Oaklander_-_Sets__Lights_cropV loňském roce se dvojice Xeno & Oaklander ukázala v Praze na koncertu jako nezvyklá žánrová raritka. V letošním roce, kdy cold wave se stalo populární trendy škatulkou, přijíždí Američané v úterý 15. listpadu představit svou čerstvé album Sets & Lights. Jak se povedlo vám ve své recenzi prozradí Pavel Zelinka

Xeno & Oaklander - Sets & Lights

Vydavatel: Weird records (www.wierdrecords.com)

Cold wave je žánr, který je odvrácenou popovou stránkou optimistického novoromantismu. V současné době nabírá neskutečné množství fanoušků a počet kapel hlásící se často k dvacet let zapomenutým vzorům evropského, ale i amerického elektronického undergroundu, roste exponenciální řadou. Jednou z prvních formací, která vzala elektronický obraz nukleárního nebezpečí studené války mezi východním socialistickým a západním kapitalistickým blokem za své, je dvojice Xeno & Oaklander, která v letošním roce vydává svojí třetí dlouhohrající desku Sets & Lights. Samozřejmě na kruciálním labelu žánru, Weird records.

Dnešní nahrávací technika vám umožňuje natočit opulentní symfonické dílo, aniž byste museli otevírat dveře vlastní ložnice. Přesto je spousta kapel, která svou tvorbou jde tvrdohlavě diametrálně jinou cestou. Úspornou, dalo by se říct až asketickou. Přesně tyto příměry dokonale sedí na melodický elektro pop Xeno & Oaklander, kteří k výčtu ještě přidávají obsesi osmdesátkovou elektronickou estetikou. A jsme nazpět o cold wave ranečku. Připisovat ale Liz a Shaunovi honbu za trendy by bylo nespravedlivé. Vždyť svůj debut Vigils vydali před pěti roky, to znamená v období kdy na cold wave legendách frčelo jen pár desítek milovníků starého, analogově elektronického popu.

Xeno__Oaklander

Dnešní doba, která přeje synthypopu pomohla i okrajovým žánrům. To je přesně případ Xeno & Oaklander, kteří i na třetí desce žijí tak trochu mimo čas a prostor. Zatímco evropská cold wave základna byla dříve ceněna širokým fanouškovským obecenstvem, američtí protagonisté tvořili v podstatě v čistém undergroundu. Možná i z tohoto důvodu je hudba amerických cold wave protagonistů tak strohá a žánrově velmi čistá. K mému překvapení ale Xeno & Oaklander přidávají na Sets & Lights i nečekanou porci popových melodií aniž by se zpronevěřili své předchozí tvorbě. Zatímco tedy první dvě alba zní jako volnomyšlenkářské muzicírování jaderného fyzika vprostřed Temelínského komplexu, tentokrát vyšli Xeno & Oaklander a světlo světa a betonová monstra chladících věží jim dělají přístupnější stafáž.

Cold wave nikdy nebude mainstremovou záležitostí. To, že hipsterská komunita v současné době bez analogových kláves nevyjde z bytu ještě neznamená, že bude mít o podobný styl muziky zájem za dvě roky nebo dokonce pět let. Kdo má ale upřímný zájem o základy elektronického popu a nebojí se jeho temných zákoutí, pro toho by letošní deska Xeno & Oaklander by mohla být ideální vstupní branou do tématu. Má pro to ideální předpoklady: stylovou čistotu a nenucenou chytlavost.

Brooklynská dvojice Xeno & Oaklander vystoupí už brzy v Praze, a to konkrétně v pondělí 14. listopadu v pražském studentském klubu K4. Doprovodí ho stylový domácí projekt Moduretik.

Hodnocení: 75%

Xeno & Oaklander - Sets & Lights