Recenze Frontier Guards – You

Frontier Guards – You
Vydal: Aliens Production (50:08 min.)

Zatímco minulá deska brněnského temně elektronického projektu Frontier Guards vznikala pomalu, navíc s řádnou výpomocí Patrika z Depressive Disorder za mikrofonem, tentokrát máme co do činění s čistě sólovým, intuitivně složeným i natočeným instrumentálním materiálem. Částečně se dostáváme na začátek fungování projektu, kdy veškerá tíha ležela vždy na klávesových melodiích, sekvencerových linkách a umné práci autora s rytmickou strukturou.

A hned úvod desky vytahuje jednu z nejsilnějších karet desetiskladbové kolekce. Lehce nadhozená klavírní linka otvíráku "Princess Fox" totiž má vše potřebné: nenucenou melodickou lehkost, aranžérskou eleganci a především silnou atmosféru, kterou by mohla většina kolegů pohybujících se v podobné oblasti křížení IDM elektroniky, EBM podtónů i ambientních nálad, závidět. Osobně jsem si Martina, díky této i několika dalším, podobně lyricky laděným skladbám, přezdil za Vangelise temně elektronické scény.

Frontier Guards - You

Postavit album na jedné formuli by brzy začalo posluchače nudit, a tak vedoucí úlohu klavíru přebírají složitější syntetické spletence. Deska tak, i když je většinou vedená ve středních tempech, nepřestává nahazovat před posluchače lákavé háčky, i když na rozdíl od minulých alb vznikla v řádu týdnů. To s sebou přineslo na jednu stranu záblesky ležérní geniality (viz. už zmíněná "Princess Fox" nebo synthwave inspirovaná "You"), i přece jen 'sériovější' kousky, které neurazí, ale ani nezaujmou.  Je vcelku logické, že tak vysoko nasazenou laťku, jako úvodní majstrštyk, se nemohlo udržet po celou dobu stopáže desky.

Nebudu rozebírat skladbu po skladbě, jak učinil před rokem s předchůdcem „Oblivion“ kolega Dirbi. Chtěl bych jen s překvapením konstatovat, že v případě páté řadovky „You“ máme co do činění s jasně nejoptimističtější kolekcí autora. Jasně, Frontier Guards stále jasně spadají do temně elektronického klubka inteligentních instrumentálních projektů, jeho dříve převažující dystopické vize jsou ovšem na novince čas od času prosvětleny nečekanými prameny jasného světla, což je další moment, který u desky považuji za občerstvující, pozitivní.

Martin Pavlík podle svých slov v současné době pracuje na hned několika nových projektech. Pokud mělo album „You“ být začátkem nějaké nové muzikantské kapitoly, pak se jednalo o sebevědomé a nadmíru vydařené vykročení správným směrem.