Recenze: Suicide Commando - Goddestruktor

Už půl dekády uplynulo od vydání poslední studiovky temné taneční belgické mašiny Suicide Commando. Je tedy záhodno omrknout, jestli stálo čekání za to...

Suicide Commando - Goddestruktor
Vydal: Out of Line, (95 min)

Čím dál víc na čas si dává Johan Van Roy s řadovkami Suicide Commando a na novinku „Goddestruktor“ si museli fans počkat poměrně velkorysých pět let. Hlavně nic neuspěchat! Pravdou je, že hrnout v nadměrném množství novou hudbu v žánru, který Suicide Commando pomáhali definovat, je poměrně ošemetné. Na druhou stranu se belgická parta neuzavřela ve fabrice na skládání krabic a svou tvorbu pravidelně občerstvuje výlety do nejrůznějších elektronických vesmírů, díky kterým zní stále současně a v rámci možností drží vytrčený prostředník na tepu doby.

Jestli mám na tvorbě SC něco opravdu rád, pak je to fakt, že od nich vždycky dostanu poctivou dávku nenávisti. V době, kdy prostřednictvím sociálních sítí každý každému nařizuje, aby se rozdal pro druhé, aby se nikomu nesmál, aby nikoho neurážel, či aby na nikom nedejbože nepáchal násilí, vyběhne tahle taneční mašina s úvodním válem „Kill All Humanity“ a všechny původně vznešené myšlenky, překroucené do dnešní obecné hysterie, rozdupe na prach. Bez zajímavosti není, že mi klenutý synťákový motiv v téhle skladbě silně připomíná Project Pitchfork a nebýt vzteklého vokálu, nejspíš bych se nechal zmást.

Johan a spol to bez okolků hrne vpřed a první polovina má koule jako elitní plemenný býk. „I´d Die For You – v2.0“ nikam nespěchá, ale má skvělou hororovou atmosféru, která je pro kapelu signifikantní od samotných počátků. „God of Destruction“ v úvodu překvapí rozzářenými synťáky, které svítí neónem osmdesátých let, ale postupem času se z něj stane oplzlá čertovská pecka, kterou se proplétá klasické „God is dead but Satan lives“ z filmu „Rosemary má děťátko“. Stejně jedovatá a zlomyslně chytlavá je i zrůdnost „Jesus Freak“, která nemůže žádného fandu hororu a brutální elektroniky zklamat. Naneštěstí se nastavená laťka nepodařila udržet až do konce.

Suicide Commando - Bunkerb!tch

„Bang Bang Bang“ ještě splňuje jakés takés hitové měřítko a svou energií rozhodně umí strhnout, ale německy odchrchlaná „Sterbehilfe – Euthanasia 2021“, halloweenská „Trick or Treat“ nebo závěrečná „Bunkerb!tch“ zapadají do průměru a jakkoliv nejde o špatné songy, nejsou vlastně ničím příliš zajímavé. „Destroyer of Worlds“ a „Sin“ pro změnu mají co nabídnout, ale někomu může vadit, že jde více méně o instrumentálky. I když to u Suicide Commando není nějaké extra novum. Vrcholem zmaru je však cajdák „Land of Roses“, který nazpívala vítězka belgické mutace televizní pěvecké soutěže The Voice Charlotte Nuytkens. Tenhle pokus se za mne příliš nepovedl. Songu absolutně chybí drive a je jedinou opravdu zbytečnou věcí na celé kolekci.

Suma sumárum však Johan nezklamal. Je znát, že dával dobrý pozor na to, aby od sebe skladby odlišil a posluchače neunudil či neumlátil k smrti. Aby nabídl třeba odlišnou barvu soundu, hlasu, jiný jazyk, dialog z filmu (i když třeba třetí vál z minulé desky "Too Far Gone" a třetí z té letošní jako by si z oka vypadly). Je znát, že je to ostřílený veterán a že umí napsat taneční vál. Vrchol sil kapely najdeme v trochu jiných letopočtech než je ten letošní, ale o nějakém strmém úpadku nemůže být řeč a taťka Johan má pořád energie na rozdávání... Návdavkem navíc dostanu ještě jednu takovou nálož remixů, které nerozbíjejí, ale určitě minimálně baví.

disc 1:
01 Kill All Humanity
02 I'd Die For You (V2.0)