Recenze: Aeon Sable - Aenigma

Německá gothicrocková parta přišla po delší době s novým materiálem, který se zvukově posunul trochu jinam, ale přesto si drží osobité kouzlo starších nahrávek. Více si přečtěte v recenzi...

Aeon Sable - Aenigma
Vydal: Solar Lodge, (58 mn)

Od vydání poslední řadovky Aeon Sable „Aether“ uteklo už dlouhých pět let, což je suverénně nejdelší tvůrčí pauza v dějinách kapely z Essenu. Ne snad, že by se muzikanti flákali. V mezidobí došlo na bestofku „Aenthology (2010-2020)“, album projektu Melanculia (recenzi najdete ZDE) i na sólovou desku, kterou stvořil frontman Nino Sable (recenze k přečtení ZDE).

Fandové magií prodchnutého gothic rocku se však s odchodem léta přeci jen dočkali nového eposu s logem Aeon Sable. Ten dostal jméno „Aenigma“ a jakmile otevřete digipak a zmáčknete play, dostanete se do starých známých míst, plných tajuplných symbolů a mystické atmosféry. Ovšem menšího šoku se možná dostane posluchačům, kteří se s kapelou naposled setkaly v období alb „Saturn Return“ nebo „Visionaers“.

Namísto vzdušného gothic rocku se na ně na úvod totiž vyvalí majestátní hymnus „...Birth of the Godforsaken“, který jako bych chtěl vyvolat stařičkého ducha pohanské trilogie Bathory a aby toho nebylo málo, v soundu kláves slyším ozvěnu Tiamat v období „Clouds“. Alespoň Ninův hlas člověka udrží v klidu, že si nespletl cédéčko. Nadále už se jede v klasičtějších kolejích, které dávají vícero prostoru i gotice, ale pravdou je, že zvukově jde nejspíš o nejtvrdší nahrávku, kterou dosud Aeon Sable nahráli.

Aeon Sable - Burning in Black

Ony ty metalové kořeny v jejich hudbě byly cítit vždycky. Ale zahuštěné kytarové hradby, objímající melodické zurčení kytarových vyhrávek či vybrnkávání, se stávají stále mocnějšími a často nahrazují dřívější decentní synťákovou oponu. Na druhou stranu však Nino a spol na gotiku nezanevřeli a výsledkem je příjemný eintopf, který se bude nejvíc zamlouvat konzumentům obou žánrů.

Narazíte tak na skladbu „From Witchcraft to Deviltry“, která si vydatně hraje s heavy metalovými harmoniemi, jež bez potíží připomenou melodiku Iron Maiden, stejně jako na snad jedinou echt gothic rockovou věc na novince „Loaded Dice on Lover´s Lane“, která jakoby klukům zůstala ležet v šumpleti z doby před desíti lety. Většinu času se však žánry nenásilně mísí a ožívá v nich přehršel fantaskních bytostí i magických světů. Ostatně jako na všech nahrávkách Aeon Sable.

Osobně se mi už dříve zmíněné dvě starší desky zamlouvaly nejvíc a ani novince se je v mých uších triumfnout nepodařilo. Neznamená to však v žádném případě, že by klukům došly nápady a neměli by co říct. Jen se zvukově posunuli trochu jinam. Je tedy jen na vás, zda je směřování Aeon Sable dle vašeho gusta, či se vám naopak vzdaluje. Vyhledáváte-li spojení gothic rocku s metalem, rozhodně vás "Aenigma" nezklame.

Nino - vokály
Din - kytary
Quoth - basa