Recenze na novou desku Christian Death

Vzhledem k přípravám našich akcí a přednášek na Skon poněkud zaostává naše činnost recenzentní. O nic však nebudete ochuzení, přinášíme vám recenzi na novou desku Christian Death od Boba Lučana. Díky!

Autor: Bob Lučan

Styl: post death rock & kult gothic rock legend, USA
Total time.69:44

Skladby: 1. Water into Wine, 2. Stop bleeding on me, 3. Narcissus Metamorphosis of, 4. Victim X, 5. To disappear, 6. Dexter said no to Methadone, 7. Angels and Drugs, 8. Seduction thy Destruction. 9. Workship along the Nile, 10. See you in Hell, 11. Surviving Armageddon, 12. The last thing, 13. XIII, Untitled track

Sestava: Valor Kand - mužský vokál, kytary, všechny akustické strunné nástroje, syntetizátor, bicí nástroje
Maitrii - ženský vokál, baskytara, bicí
Nate Hassan - bicí
Tiia - akustické keybordy

V žádném případě jsem si nemohl nechat ujít napsat recenzi na nové album death rockové legendy CHRISTIAN DEATH - AMERICAN INQUISITION. Třináct death rockových trháků na mě udělalo takový dojem, že bych ho jen stěží byl schopen rozebrat v recenzi.

Startovní orchestrální Water into Wine mě zpočátku mírně vyděsila . Obával jsem se , že zde půjde spíše jen o sborovější sekvence. Zmatené iluze byly vzápětí přerušeny Valorovým zbustrovaným chraplavým vokálem. Opakující se vysoké tóny houslí , jednoduchá líbezná melodie. Do nosu mi stoupá vůně mangového čaje jako předzvěst dalšího hudebního dobrodružství s vůní exotiky. Stop bleeding on me rozehraje Maitrii svým stylovým výkřikem, jehož charakteristiku známe už z alba Born again anti Christian. Přesto je ale na novince prezentován v mírnějším,a řekněme i elegantnějším, provedení. Střídání jemných poloh s dravějšími, podpořených Valorovým vokálem. Řekl bych, že celé album je písničkovější než kdykoliv v minulosti, což je evidentní u Narcissus Metamorphosis of. Maitrii zde zpívá tak krásně uvolněně a od podlahy, jako by v refrénech každého odmítala.

Rozkošnou, až hitovou odrhovačku rozkreslují keybordy a rázem poznáváte Christian Death, které lze dnes už asi stěží označit jen stylem death rock nebo gothic rock. Na albu se tradičně objevují i prvky industrialu vkusně protkané psychedelií. Každá skladba má na novém albu jakoby svůj vlastní styl. Přitom všechny tvoří vyváženou konzistenci. Victim X zní téměř ve stylu EBM a elektronický základ střídavě prořezávají industriálně laděné kytary a hlasový projev zpěváka a textaře Valora Kanda je rovněž proměnlivý.

To disappear. Kostelní varhany s gotickými chorály v pozadí záhy rozdrtí výrazná stavba baskytary s tolik typickou zvonkohrou. Valorův hlas průběžně přerušuje Maitrii svým neurvalým hysterickým vokálem. Pak sladce pronese: "Death!" Jako by nešlo o život, ale zvala vás do cukrárny. Dexter said no to Methadone začíná Valor vemlouvavým hlubokým hlasem jako vystřiženým z filmových upoutávek, přikrášleným klasickou sestavou klavíru a tónů téměř janáčkovských houslí. V některých pasážích mi Valorův hlas jemně připomíná i Jazze Colemana a Killing Joke z období Democracy (1996).

Angels and Drugs, Andělé a drogy, ozdobené tanečním klavírem. Napadá mě styl death pop s akustickým vybrnkáváním a s roztouženou deklamací letitého páru. Někdy mám pocit, že u Christian Death je všechno naopak, u hororu smích a u komedie pláč. Houpavé tóny přináší Seduction thy Destruction. Úvodní arabské motivy devátého nilského křížku Workship along the Nile rozvlní ženské boky a zamíří ke břehům egyptského veletoku Nilu. Z létajícího koberce spadneme do tvrdé reality gothic rockové formule. Kytary s basou a Maitriinou zavedenou expresivní intonací a střídání tónů přeruší až setkání v pekle - See you in Hell.

Připadá mi, že album je až téměř líbivé, což u Christian Death není zcela tradiční a paradoxně mi to trochu nahání hrůzu. Dobrým příkladem je jedenáctý Surviving Armageddon nebo pomalejší tempo v závěru skladby The last thing, což je takovýn nedbalý death´n roll. Avšak úplným závěrem alba je až číslo XIII, které evokuje třináctou řadovku, opomineme-li všechny singly, best of, live, remastry apod. To bychom dospěli až k počtu čtyřiceti nahrávek. Třináctka není na bookletu uvedena, jen se vám zobrazí na displeji. Jde spíše o dobře utajený dovětek plný pouličních rušivých elementů.

Tolik mé pocity hudební, tedy čistě poslechové. Ovšem pokud se zaměříte na textovou výstavbu, zjistíte, že poetika je téměř tatam. Vše je ideově úplně jinak. Protibushovsky zaměřený text příliš poetické úvahy nedovoluje, politický protest Christian Death proti Bushově vládě a americké sebestylizace do role světového četníka vyjadřuje i obálka s hořící americkou vlajkou, na níž hvězdy byly nahrazeny christiandeathovskými kříži. Politická angažovanost ale není u CH. D. ničím novým. Na albu Love and hate se umělecky vyjadřovali k situaci kolem Satanských veršů S. Rushdieho.

Závěrem musím konstatovat, že už jsem téměř nedoufal, protože po "albu", nebo spíš Matriině projektu, Lover Of Sin z roku 2002, který mi až nápadně připomínal tvorbu Cradle Of Filth a vůbec zvuk moderně znějících black metalových kapel, je po pětileté odmlce American Inquisition přímo pohlazení na duši každého, kdo miluje jak gothic rock, death rock, tak i třeba industrial a nejrůznější etnické kultury.

Další unikát v mé sbírce, na který jsem čekal celých pět let a který splnil má nejtajnější přání. S albem vstávám i usínám. Je tak krásné, až mě to děsí.