Recenze - Musterion a Maeror Tri

Musterion_-_The_WondrousKrize hudebního průmyslu sice celosvětově zamávala hudebním trhem, ale i v české a moravské kotlině se stále najde dostatek nadšenců, kteří vydávají CDčka s hudbou okrajových žánrů.  Na dva takové přírůstky uplynulých měsíců se detailněji podíval redaktor Pavel Zelinka.

Musterion - The Wondrous Journey Through The Catacombs Of Life

Vydal: HORUS CyclicDaemon (www.horus.cz)

Vydavatelství a distribuce HORUS CyclicDaemon přispěchalo o Halloweenu s novou sólovou deskou Švéda Simona AA Kölleho podepsanou jako Musterion. Tři roky se střádaly pilnému hudebníku, kterého známe spíše z dvojice Za Frûmi, aby našly uplatnění na jeho nové řadovce. “The Wondrous Journey Through The Catacombs Of Life“ je druhé CD album Musterion a znovu je vystavěné na halucinogenních vizích, které se pohybují od pohádky, surrealistické konstrukce až po horor. Samotný příběh se týká kontroly mysli psychickými, elektronickými, sexuálními, farmaceutickými, subliminálními a jinými prostředky. Přesahuje až do absurdna a Simon AA Kölle přitom zcela jistě vymítal některé své soukromé démony na komplexních a obskurních kompozičních. Vtahuje tak posluchače na úchvatně imaginativní a strašidelnou pouť, v níž se snoubí prvky temného ambientu, surrealismu a absurdity. Simon i na svých jiných albech kličkuje mezi melodií a snahou „filmově“ postihnout myšlenky, které byly hnacím motorem jeho hudebních črt. Především na tomto CDčku ale Kölle zařazuje velké množství field recordings a akustických linek, které nastřádal při společném jamování s Apocalypsis cum Figuris a míchá je z tradičního z dark ambientního základu ála Cold Meat Industry. Improvizace, pokřivená cirkusová hudba, industriální partie a mnoho atmosférických momentů udává směr k vysoce symbolistické desce, kde nedílnou součástí horečnaté skládanky je i tradičně vysoce výpravný digipackový obal s grafikami od finského hudebníka Niko Skorpia z labelu Some Place Else.

Bez hodnocení

musterion

Maeror Tri - Multiple Personality Disorder

Vydal: Purple Soil (purplesoil@centrum.cz)

Nezahálí ani další český vydavatel, Petr Frinta, kterému se podařil na konci loňského roku zaháčkovat asi největší úlovek za celou jeho kariéru. Omámit totiž drone ambientní partu Maeror Tri a znovu jim vydal dlouhou dobu nesehnatelné debutové CDčko “Multiple Personality Disorder“ které původně vyšlo na labelu Korm Plastics známého hlukového aktivisty Frans de Waarda. Album, jak už sám název napovídá, se věnuje vícenásobným poruchám osobnosti, to znamená vážnému onemocnění člověka, o kterém se i dnes zas tak moc neví (i když se má za to, že určitou formou poruchy trpí jeden člověk ze sta). Poruchy odhalují zcela jiné osobnosti v jedné smrtelné schránce, které se mohou přepínat mezi sebou zcela nečekaně, navíc bez doprovodných symptomů. Čtveřice původních skladeb má i proto názvy „Správce, Umrtvovač, Mstitel a Ochránce“ a jasně tak předznamenává různé nálady všech více než desítiminutových kompozic. Sedmnáct let stará deska je katalogem drone ambientu, ukazuje trojici v nátlakové „japonské“ poloze, vyváženou přesýpající se z útoku do konejšivější obrany, ale i v tiché kontemplativní poloze. Ambient i industrial jsou žánry, kde hranice mezi starým a novým je čím dál tím méně zřetelná. Důkazem budiž i letošní reedice předchozího projektu blouznivých kytarových Troum, která se může směle řadit mezi novinky nejpomalejší hlukové muziky.

Bez hodnocení

Maeror_Tri_-_Multiple_Personality_Disorder