Recenze Moduretik - Fantas

Moduretik_-_fantas_cover_sI na tuzemské hudební scéně můžeme zaznamenat v zahraničí stále populárnější snahy o obrození vřelého zvuku analogové elektroniky. Jedním takovým je i projekt Jana Jiskry s názvem Moduretik. Ten vydal čerstvou desku "Fantas", na kterou se v následující recenzi podíval Pavel Zelinka.

Vydal: Bleeding Ear rec.

V letošním roce se na pražské scéně etablovala výrazná skupina (RARE), která kromě analogově elektronických večírků reflektující zapomenuté skvosty novovlnného a coldwave zlatého období osmdesátých let přináší na domácí scénu i novinky, které z této oprášené studnice v poslední době vznikly. Vzpomeňme jen na labely Captured Tracks nebo Weird records, jejichž největší hvězda – kapela Xeno & Oaklander – nedávno v Praze koncertovala.

Pořadatelem nebyl nikdo jiný než (RARE) a předskokanem nejvýraznější domácí představitel analogově elektronické revivalu s temnějším podtónem – Jan Jiskra alias Moduretik. Ten na tomto večírku představil svou novou desku „Fantas“, která je dalším úhelným kamenem v jeho tvorbě. Jan se totiž rozhodl na nové desce vyměnit do té doby monopolní užití angličtiny za texty v rodném jazyce. Na Fantas ovšem nečekejte veselosti Midi Lidí, za které se lze vcelku jednoduše schovat.

Moduretik - Ty/ Ja

Jeden z nejvyšších muzikantů na domácí scéně se vcelku odvážně pustil do témat, která vyžadují jistou básnickou zručnost. A vychází z toho tak napůl. Občas zatahá jednoduchá rýmovačka typu hrát/prát nebo naděje/do hnoje, jinak ale lyrika překvapivě dobře koresponduje s temnou 8-bitovou muzikou, která má na letošní druhé desce po letech razantní vyznění. Jakoby loňské, jinak výborné album "Existence" bylo krokem do hluboké rokle, ze které se Jan pomalu hrabe zase vzhůru.

A zase nazpět k textům. Těm Moduretik dává na „Fantas“ výjimečně velký prostor, takže nové skladby částečně ztrácí aranžérskou plnost ve prospěch jejich srozumitelnosti. Na druhou stranu ani dlouhodobí fanoušci projektu si nemohou stěžovat na šedivost nahrávky. Razance, a svým způsobem „hitovost“ si žádá větší přehlednost.

Asi nejvíce se do hlavy zaryjí v pozitivním slova smyslu nejdříve jednoduché "Objekty", které posléze následují "Závislosti" s výborně nakovaným vokálem a "Ty/Já" se zřejmě nejsilnější výpovědí na podzimní novince. K tomu přičtěte už na předchozích nahrávkách výborně zvládnutou práci s analogově elektronickým materiálem a máme před sebou projekt připravený na okamžitý import do zahraničí.

Doufám, že koncert ve Vídni, který proběhl 17. prosince, nebude posledním výjezdem Moduretik. I přesto, že se rozhodl v zahraničí prezentovat v nesrozumitelné češtině.

Hodnocení: 70%

Moduretik_-_fantas_cover