Recenze Vanessa - Antidotum

vanessa_-_antidotum_smallTak si možná říkáte, že jsme snad úplně zapomněli na dnešní křest nového alba domácí tvrdě elektronické legendy Vanessa. Nezapomněli! Jako návnadu na dnešní rej v pražském Rock Café vám přinášíme recenzi novinky „Antidotum“ z pera Pavla Zelinky.

Vanessa – Antidotum

Vydavatel: XProduction (www.xproduction.cz)

Album „Ave Agony“ byl splněný divoký sen mnoha fanoušků domácí tvrdé elektroniky. A že jen na pražském křtu Vanessy se jich objevilo v pražské Vltavské více než tisícovka! Kdo čekal spuštěnou lavinu koncertů a plznulé navázání na triumfální jízdu kapely první polovinou 90. let, ten docela rychle vystřízlivěl. Pár dalších koncertů, náznak nového repertoáru a pak už jen ticho. V rozhovoru na Radiu Wave před čtyřmi roky Mirek Papež prohlásil, že kdyby se do kapely nevrátil Dan Rodný, tak by do toho také nešel. Letos je Dan Rodný mimo hru, přesto je Vanessa stále naživu. Je to dobře nebo špatně?

Vanessa_2009

Vanessa v roce 2009

Samir Hauser v čerstvém rozhovoru pro portál Musiczone.cz označil Dana Rodného za „znehodnocenej talent” a je pravdou, že jak staré hity, tak i Danovy příspěvky na „Ave Agony“ jsou svérázně podmanivé kousky, které dohromady s přeci jen tradičnějším rukopisem Mirka Papeže udělaly z nedopečeného návratu poprávu událost roku. Tentokrát je hudebně kreativní síla čistě na Papežových bedrech a ne nadarmo působí „Antidotum“ jednolitě (myšleno bez závěrečných remixů). A je jedno, jestli jsou za sebou seskládaná Rammsteinovka Dobře organizovaná tlupa, špinavé EBM Necrodisco nebo „ropotámovské“ psycho Véna s kudlou s nečekaným hostem Vladimírem Hirschem. Punkové či rockabilly úkroky z minula, které byly jasně Danovou volbou, na novince prostě nenajdeme. I celkové producentské vedení už prozkoušeným Johnem Fryerem může stát za tím, že „Antidotum“ je dotažená kolekce, která bez diskuzí zapasovala do temně elektronického základu i řadu kytarových vložek nového spolupracovníka kapely, Tuzexe ze Sunshine. Vanessa neopisuje, a dokonce i jinak lehce rozpoznatelný Papežův rukopis je velmi dobře aranžérsky zamaskován.

Vanessa - Dobře organizovaná tlupa

To, že Vanessa se nespoléhá pouze na silnou hudbu, ale že základem každé kolekce kapely jsou také výborné texty Samira Hausera, je už jistá samozřejmost. Lovič příběhů české galérky, ostrý ironik a komentátor dění okolo sebe i ve společnosti, tentokrát zalovil v minulosti (gangsteři nebo masový vrah Mrázek), obouvá se krutosti tohoto světa (Fuck B.), mapuje jeho důsledky (Holky z gymplu, Smutný pán,...). A abych nezapomněl – drogy. Všechny tyto témata od Vanessy už dobře známe. Přesto Samír je dokáže popsat znovu tak poutavě a přesně, že není důvod si stěžovat. Ba naopak. Jen mne už delší dobu zaměstnává představa, jak vypadá unavený hranostaj.

vanessa_-_rock_caf_2013

Vanessa přišla s „Antidotum“ se silnou deskou. Možná silnější, než se z rozehrané hry dalo usuzovat. Hudební klišé míjí obloukem, přitom přichází se silným materiálem, který ani v zahraničí nemá blízkého příbuzného. Definitivní stvrzením kvality jsou pak Samirovy texty. Neobjektivní pohled na současný svět má své další napínavé pokračování.

Vanessa - concert teaser