Recenze Past - Czarno / biala

PAST - Czarno / biala
Vydal: Samuel Records (CZ), PHR Records (CZ), P.Trash (DE), Contraszt! rec.(DE) and PAST (PL) (41:01 min)

Když se mi poprvé dostalo do ruky demo polské kapely Past, bylo mi hrozně líto, že už bylo nějaký čas venku a recenze by tak přišla poněkud s Láďou Křížkem po funuse. Už dlouho mne totiž nechytilo nic tolik, jako čtyři songy pětice, která na hudební scénu vtrhla jako tajfun. Kluci a děvče kašlou na nějaké stylové vymezování a hrají muziku, která jim leze přímo ze srdcí a je to děsně znát.

Není to náhoda. Samozřejmě že ne. Kolizja, Delicje, Massmilicja, The Fight, Illegalov, LD 50, Kosmos 1999, Komuna// Warszawa, Emma Gee, Gre Badanie, Dumbs, Pogotowie Seksulane, Monumental, Eva, Hatestory, Miguel and the Living Dead - pokud se trochu víc orientujete na polské hudební scéně, určitě jste se s některým z těchto jmen potkali. Právě v těchto kapelách sbírali, nebo sbírají zkušenosti a ostruhy členové Past, tedy Gosia, Kamil, Darek, Suchy a Slavik.

Hrát tedy tihle muzikanti umějí, ale jejich kořeny většinou napovídají, že nejde o partu instrumentálních onanistů a jejich tvorba je dostatečně (post)punkově syrová. Chytlavé melodie tak neznějí přeslazeně a jsou o to uvěřitelnější. Zkrátka. Pokud máte rádi kapely, které se do špinavějšího zvuku nebojí napasovat spoustu nálad a vylít si srdce přímo do vašich přehrávačů prostřednictvím silného a výrazného ženského hlasu, jsou tu Past právě pro vás.

Důležitým prvkem celého zvuku Past je zpěvačka Gosia. Její vokál je natolik výrazný, že vám buď poleze na nervy, nebo ho naopak budete milovat. Občas vypomáhají u mikrofonu i kolegové, ale to jen pro zpestření. A vůbec nevadí, pokud polsky nerozumíte ani ň – Gosia má natolik sugestivní projev a je tolik uvěřitelná, že jí porozumíte i bez znalosti slov.

PAST - Warszawa

Tam, kde by jiné kapely v melancholicky "curovském" vybrnkávání nejspíš použily hlubší mužský zpěv, tam tlačí Past na pilu a Gosia vám nenechá v přívalu výčitek prostor na jakoukoliv reakci. "Zdenerwowana" potom vypovídá už svým jménem a když zpěvačka opakuje svoje "teraz! ucikaj, ucikaj", víte, že jí opravdu hoří ona pomyslná koudel u zadnice. V "PBP" si trochu výrazněji berou slovo i synťáky, ale ty mají celkově na desce jen úlohu dochucovadla.

Ve dvanáctce songů figurují i všechny kousky z dema a já se trochu obával, nakolik budou do nového materiálu pasovat. Poláci to vyřešili rafinovaně tím, že je znovu nahráli a ke všemu to udělali tak šikovně, že ač mám původní verze moc rád, ty nové se mi nelíbí o nic míň! Když použiju metaforu k obalům obou nahrávek, dá se říct, že se proti demu songy vybarvily a ještě trochu vykvetly do krásy. Trochu paradoxní je, že ač Past nabízejí spoustu vypjatých nálad, je jejich projev příjemně civilní.

Post-punkový výraz není nikterak křečovitý. Kytarové melodie „Warszawy“ mi třeba připomínají melancholičtější stavy Blink182 bez frackovské rozjívenosti. Ale všechno jsou to jen náznaky a pocity, které evokuje výrazná melodika i posmutnělá nálada nahrávky, která je přesto dostatečně energická a umí pohladit i pořádně nakopnout do života. Viz zvážnění v písni "Koniec" či nastřelené punkování v "Ucieczka". Past vydali jednu z nejlepších kytarových desek letošního roku! A „Języki“ jsou prostě srdcovka. Příští rok by měl navíc vyjít vinyl a kapela vyrazí na turné po naší zemi. Nezbývá než se těšit!