Recenze The Mission – Another Fall From Grace

Pomyslný souboj titánů gothic rocku s časem v tomto kole jednoznačně vyhrávají The Mission. Jaká je jejich aktuální deska?

The Mission - Another Fall from Grace
Vydal: Eyes Wide Shut Recordings, (65 mins)

Jen málo kapel dokáže po 30 letech fungování svým fanouškům studiově ještě něco předat. Existuje sice uzoučký okruh roky ošlehaných pardálů, který jde hrdě proti tomuto trendu a i po třech křížcích na krku přišli kolikrát s div ne nejsilnějším materiálem celé své kariéry (třeba takoví Killing Joke, Gary Numan a jim podobní). Nicméně ruku na srdce, The Mission se z této party vyvolených přes veškeré zásluhy poslední dobou poněkud vytratili. Ne, že by snad Wayne Hussey a spol. nevydával nový materiál, ale je pravda, že v průběhu uplynulých několika desek (včetně předposledního alba „The Brightest Light“) byla tato tvorba posluchači přijata poněkud vlažněji. A přiznejme si, že není divu.

O to větší zvědavost vzbudilo loňské prohlášení Wayne Husseyho o přípravě nové fošny, která by měla být „chybějícím hudebním článkem mezi debutem Sisters of Mercy a prvotinou The Mission“. Silné tvrzení. A dlužno dodat, že lákavé. K tomu postupně přibývalo odhalování zajímavých jmen, která se měla na desce objevit v roli hostů – Juliane Reagan z All About Eve, Ville Valo z HIM a dokonce takové megahvězdy jako je ikonický Gary Numan nebo Martin Gore z Depeche Mode.  Zatraceně slibná kombinace, která by mohla gothicrockové legendy opět katapultovat zpět na špici. Anebo naopak sestřelit jako přefouknutý balón a s trapným pufnutím nechat roztříštit o skaliska posměchu. Jak to dopadlo? Jdeme to prozkoumat.

The Mission - Blood on the Road

Stejnojmenný otvírák „Another Fall from Grace“ vítají řádně devadesátkově nahalené bicí a pevná nakreslená basa. Poctivý rockový sound rozsvěcují typické Missionovské vyhrávky na zvonivou dvanáctistrunku – po dekády charakteristický středobod zvuku kapely a ikonický hudební podpis, který se hromada skupin pokoušela napodobit a ukrást pro sebe. Marně. Ostatně, kdyby s aranží nejen úvodního tracku, ale celé desky přišel někdo jiný, vyznělo by to nejspíš jako trapná kopírka. Tady jsme ale u původního zdroje a je to poznat i na způsobu používání zvuků a skladatelské invenci, která si před plagiátory drží náskok nejméně o dva kroky.

Titulní skladba nikam nespěchá, zpěv přichází až v půl druhé minutě. Pěkně a jemně zprodukovaná, jakoby sluncem prozářená záležitost občas zvukově a melodikou zpěvu připomene až hladiny U2. Je to fajn věc, ale stopáž 6:20 je na úvod poměrně rozespalá. Album tak uvádí paradoxně nejspíš nejslabší track sbírky.

The Mission - Met-Amor-Phosis

Teprve s úvodní vyhrávkou druhé skladby jako bychom doopravdy vstoupili do nitra samotné desky. Prošli jsme přezkoušením a dostali právo překročit práh. Je to jako proplahočit se zbytečně rozlehlou zahradou pod palbou únavného žáru horkého popoledního slunce před tím než se vnoříme do útrob chladivého, nově zrekonstruovaného obrovského domu, ve kterém jsme strávili kus dětství a dlouhá léta jsme tu nebyli. Kolika lidem stoupající basová linka navodí úsměv a vzpomínky na hymnickou „Dominion“? Skvělá a v nejlepším slova smyslu „klasicky klasická“ gothicrocková pecka v současnější aranži „Met-Amor-Phosis“ přináší na křídlech vyhrávek superhitový refrén.  Ani původní obavy, jestli track nebude přespříliš těžit z charakteristického, dívkám kolena podlamujícího vokálu Ville Vala, se naštěstí nepotvrdily. Upřímně – pokud by o něm člověk dopředu nevěděl, nejspíš by si zpěvu frontmana HIM v nahrávce vůbec nevšimnul. Ega stranou. Respekt za to oběma umělcům.

Krásně tajemnou a plíživou atmosféru přináší „Within The Deepest Darkness (Fearful)“. Právě tady by pozorné ucho mohlo zaznamenat kromě ponurého vyprávění pana Husseyho i vokály Garyho Numana a Martina Gora. S náladami si hraje i povedená písničková „Can’t See The Ocean for The Rain“ nebo osamělá, plíživá pouštní záležitost „Never’s Longer Then Never“ (pravda, ty refrény jsou trochu z jiného světa, ale budiž…). Nejde nezmínit i Huseyho přesvědčivé básnické zaklínání „Valaam“ nebo magickou „Phantom Pain“ s uhrančivým prolétajícím saxofonem, ve které se zneklidňující hlasová hmota plíží pode dveřmi a ozvěnami roztříštěné bicí chřestí na poplach. Vtahující atmosférou se zkrátka na albu nešetřilo.

Ale i příznivci svižných gothicrockových dupaček si tu přijdou na své. Třeba dobře vystavěnou sevřenou „Blood on The Road“. Jednou z nejsilnějších pecek je ale „Tyranny of Secret“ – takhle pěknou čistou žánrovku, která zároveň nezní jako sedmá kopie sedmé kopie (spíš jako po letech objevený a vypulírovaný track z „First and Last And Always“), člověk jen tak neslyší. A elegantní otočení rytmu ve slokách posunuje nápaditost aranže o dva levely nahoru. Skvělá práce.

The Mission - Tyranny of Secrets

A k tomu ty kytary! Ano, milovníci Waynova šesti/dvanáctistrunného rukopisu se budou roztékat blahem. Až už jde o ty několikrát zmíněné typické Hussyovské vyhrávky, různé hrátky s efekty nebo omamné orientální proplétačky v „Bullets and Bayonets“.

Díky všem těmto atributům poslech novinky The Mission nenudí, i když posluchače čeká více než hodina hudby. Pravda, možná si najdete tak jednu, dvě písničky, které na téhle cestě budete přeskakovat, ale dost možná se k nim zase po čase vrátíte.

Pokud jste už „Another Fall from Grace“ slyšeli, nejspíš dáte (stejně jako já) za pravdu Wayneovým slovům, že poslední řadovka je skutečně někde mezi jejich „God’s Own Medicine“ a kultovní „First and Last and Always“ s aranžerským a zvukovým faceliftem roku 2016. A taky že je to nejlepší album, které The Mission vydali od dob „Carved In Sand“. Gotický rock ve své čisté, ovšem nespoutané a stále čerstvé podobě.

Jedna z nejvlivnějších kapel scény a třetina „svaté trojice gothic rocku“ na ní vytřela zrak fanouškům, hudebním kritkům i zástupům kapel, které se zvuk The Mission marně snaží napodobit. Originál je ale jen jeden. A jak je vidět, zůstává i po třech dekádách nepřekonaný. Long Live The Mission!

Hodnocení 85 %

01. Another Fall From Grace
02. Met-Amor-Phosis