Recenze Virgin In Veil - Deviances

Čtyřka z Helsinek na podzim vydala debutovou desku. Jaká je?

Virgin In Veil - Deviances
vydal Danse Macabre Records

Finská deathrocková partička je na scéně jednou z nejaktivnějších kapel současnosti. Neustále brázdí Evropu, vydávají hudební materiál, natáčejí videoklipy. Po dvou úspěšných EP, které zdobily poměrně kontroverzní černobílé pornografické fotografie jako obálky, vydali debutovou řadovku "Deviances", na kterou si dnes posvítíme. Škoda, že od trendu upustili a jako artwork posloužila jen nudná fotka kapely někde u plotu.

Mluvit o "Deviances" jako o dlouhohrající nahrávce by bylo přinejmenším zcestné. Kolekce skýtá pouhých osm skladeb o celkové délce asi dvaceti minut, i tak je to vzhledem k žánru ale plnohodnotná deska. Našlapaný deathrock čerpá odkaz Rozze Williamse a jeho raných Christian Death a silná energie nedává ani na chvilku příležitost si odpočinout. Typický garážový zvuk a klasický zpěvákův výraz taky dávají spíše vzpomenout na nahrávky z osmdesátých let, mezi které by tento kousek zaručeně zapadnul.

Virgin In Veil - Live Like Suicide

Nemá smysl rozebírat jeden track vedle druhého, je to taková palba, že si člověk ani neuvědomí, že vůbec spustil play a už je pomalu v polovině desky. Energie a nasazaní čtyřky z Helsinek ja na maximální úrovni a z desky je znát jejich zasvěcení tomuto hudebnímu žánru jako stylu života. Zpěvák a basák Jacques Saph (původem z Francie) má za sebou navíc už práci s ikonickými Sleeping Children, u něj se nedá mluvit o žádném začátečníkovi. Virgin in Veil je "jen" další projekt, který od svého startu zkraje roku 2015 ušel notný kus cesty.

I přesto, že kapela hraje v identickém složení jako spříznění postpunkoví Masquerade, nedá se říct, že by na sebe partičky nějak navazovaly nebo se dokonce vykrádaly. Každý vlak si jede po své koleji a maškarádí nálada je přítomná jen v momentech, kdy se z hlubin deathrockového běsnění vynoří typický hlas Suzi Sabotage. Ta ale jen ozdobí některý z kousků doprovodným vokálem a vůbec se nedá říct, že by si skladby ukradla pro sebe.

"Deviances" je slibnou nahrávkou, která na deathrockové scéně jen tak nezapadne. Kapela má navíc našlápnuto stát se klenotem tematických večírků či festivalů, jejich (nejen) koncertní nasazení je taky chvályhodné. Deska sice obsahuje pár kousků, které může posluchač znát už z předešlých EP, s novými písněmi ale tvoří vkusnou vizitku skupiny, se kterou se určitě budeme živě setkávat často.

Demi:

Jak já měl obaly nahrávek Virgin in Veil rád. V kombinaci s androšáckým zvukem tvořily bezvadnou kulisu k špinavému a provokativnímu deathrockového řinčení. Jenže kdepak loňské (a předloňské) erekce jsou. Čert ví, jestli má na svědomí sabotáž nemravných obalů Suzi, které třeba údy začaly lézt krkem, jisté však je, že je po ptákách.

Ale k muzice. Kdo finské kvarteto sleduje od jejich začátků, ten bude nejspíš trochu zklamán tím, že opravdovou novinkou je jen vál „Live Like Suicide“, který byl opatřen i klipem. Škoda je to o to větší, že má track kvalitně temnou atmosféru a podobných kusů bych snesl opravdu víc. Zbytek desky však tvoří předchozí demo a EP a pokud se nepletu, kapela je ani znovu nenahrála a použila songy v původním znění bez titulků. Pravdou však je, že demo vyšlo jen digitálně, takže jeho fandové jej alespoň můžou mít i na fyzickém nosiči. Příště bych však rozhodně byl pro zbrusu novou smršť a i když sám nejsem nějaký velký fanda penisů (až na jednoho), rozhodně bych se také přimlouval za pytelní comeback místo utrápeného pózování před plotem.