Recenze The Last Days of Jesus – The Last Circus

Slovenští deathrockovi mohykáni jsou zpět - 8 let čekání, 16 skladeb, 51 minut hudby. Jak to dopadlo?

The Last Days of Jesus – The Last Circus
Vydal: Zim-Zum

Dámy a pánové, chlapci a děvčata! Přistupte blíže, přistupte blíže! Uvidíte, co jste ještě neviděli, uslyšíte, co jste neslyšeli! Vousatá dáma v síťovaných punčocháčích ohýbající ocelové pruty! Siamská dvojčata jdoucí na smrt! Tančící monstra z hlubokého kosmu! Sedmimetrovou anakondu, která pozře kůzle na jediné polknutí! Konkubínu polykající šavle! Muže s hlavou kočkovité šelmy! Zkrátka panoptikum nejroztodivnějších pokrouceností, které kdy na lidskou mysl vstoupily! A samozřejmě šíleného žertéře Jokera v roli hostitele.

Vstupte tedy cirkusovou uličkou „Jokers Aid“ se stylovou francouzštinou a dokonce i dechovou sekcí přes rozmáchlé aranže a ďábelský smích vyšinutého principála do tmavých hlubin našeho šapitó. A věřte, že stíny jsou tu mnohem hlubší, než byste čekali.

TLDOJ

Ostatně už druhá věc, svižná vypalovačka „Hop-Hop“ ukazuje, že se jedním trhnutím propadla snadno stanete součástí příběhu a uhranuté nohy se samy rozeběhnou do rytmu. Zatímco vás po stranách obejmou děsivé roztřesené zvuky kláves, neurotická rytmika s minimalistickou kytarou vám zmalují záda rákoskou. Slušně! A půjdeme ještě hloub. Třeba vábeni atmosférickou „Any Changes, My Friend?“ s vynikajícím, díru do mozku vypalujícím zvoncem a div ne Killingjokeovskou zatěžkaností, kterou pěkně rozbíjejí klávesové vyprávěnky ve slokách. Dvojice typických, jasně identifikovatelných vycizelovaných pecek vzoru „The Last Days Of Jesus“ v nejlepším slova smyslu.

U siamských dvojic ještě chvíli zůstaneme, protože následující „Love Turns To Hate“ s doslova „bombastickým“ začátkem v sobě nese jak naléhavost předchozích skladeb (a text, ze kterého mrazí), tak válečnou tématiku – stejně jako následující šlapavá singlovka s punkovým drivem „1-2-3-War“ (btw. chytrý dvojsmysl, že?). Na šesté řadovce slovenských deathrockových věrozvěstů se tedy kromě zápasení s osobními démony a pitoreskní pokřivenosti dotýkáme i dost vážných a bohužel stále současných témat.

The Last Days of Jesus - 1-2-3-War

Teď je ale čas roztančit své mrtvé s pořádnou death/disco nakopávačkou „Calling Alien“, která by vyklepala snad i Draculu z rakve. A naše představení rovnou pokračuje, takže kdo si nedošel na záchod předtím, má smůlu. Pilinami šapitó se totiž v neodolatelném rozshufflovaném rytmu plazí „Hey You! We All Fall Down!“, doprovázena strašidelnými hammondkami. A o ty není v nouze ani v divošské „The Jungle Power“, které sluší nejen zneklidňující vyprávěcí sloky a poblázněné klávesy v refrénech, ale punkový drive jedna radost.

Co skladba, to něco nového – zvukově, aranží i žánrem. A zvládnutých, dlužno dodat. Udělat v našich končinách třeba swing není sranda. Slyšeli jsme už tolik pokusů, které si samy vylámaly zuby, že je člověk vůči experimentům trochu podezřívavý. Přesto „Swing The Clown“ šlape výborně i s typickými dechy. Je tu cítit muzikantský fortel a uvolněná ruka. Jinde zase zaslechneme ozvuky psychobilly nálad se skladbami jako „Voice of The Chosen“ nebo podobným feelem vonící „Steel Love“. A když už si divák říká, že by se třeba bez některého čísla možná obešel, přijde nečekaný zvrat – třeba jako v „Cabaret Of Life“, kdy bez fanfár vtrhne do manéže jakýsi podivně zatěžkaný dark reggae refrén s brilantními Gucciho klavírními etudami a téměř soporovskými dechovými vpády. A už jsme zase plně vtaženi do děje, aby nás mohla okouzlit pokřivená „Calling For Gods“ nebo totální jízda „She Dies“.

Samozřejmě nemůžeme minout rozsvícenou hitovku „Switch Off The Sun“, pocitově připomínající jakési „moderní The Damned“ s hypnotickou mantrou „Shadoooooows“, ve které zvláště oceníte hostující jazzovou zpěvačku Hanku G. - schválně, zkuste zazpívat "shadows" aspoň z půlky tak mazlivě jako ona. A když už si myslíte, že je konec a opona se zatáhne, šup – je tu morbidní cirkusový anglicko-francouzský (!) šansonový (!!) duet (!!!) „Arthenice (One Tear Of A Clown)“ jedna radost. A jaký! Nemalou zásluhu na tom bezpochyby má i hostující Miss Hellebore z francouzských batcaverů Deadchovsky.

TLDOJ

Na zažloutlý program tohoto varieté lze tedy roztřesenou rukou připsat duběnkovým inkoustem sumář – The Last Days of Jesus na novince brutálně překročili žánrové škatulky. Vydáte se na cesty od „gotických Motorhead“ („She Dies“) přes typické Lastdaysofjesusoviny a kapelou slyšitelně milované psychobilly až k nakompnutým temným synťárnám… a vlastně ještě ke swingu… a šansonu. Nejspíš to je recept, proč těch šestnáct (sic !) skladeb dohromady funguje a téměř hodinovou stopáž doposloucháte do konce ani nevíte jak. Není tu věru prostor na nudu. Každá skladba je jiná a přesto to díky charakteristickým poznávacím znamením kapely (a tím určitě nemyslím jen hlas kujóna maryA) drží pohromadě. Navíc ke všem žánrům je tu přistoupeno s pokorou a fortelem. Tu stylovou barevnost lze možná přiřknout nejen otevřeným hlavám pánů muzikantů, ale i faktu, že deska vznikala déle než osm roků. A každý z nich po sobě v tvorbě kapely zanechal svůj sediment.

Šestá řadovka The Last Days of Jesus, tentokráte vydaná na vlastním labelu Zim-Zum, není vyhraněnou sbírkou deathrockových hymen nebo snahou o dominanci v tomto žánru. Je to víc – upřímná deska, na které pětice zkušených muzikantů dává průchod své lásce k muzice škatulkám navzdory. Navíc hudbu kreativně zabalenou do obalu s výsekem, kdy si na CD i vinylu uděláte titulní stránku podle svého vkusu. A tak otevřenému návštěvníkovi nezbývá než při odchodu ze šapitó uznale smeknout uválenou hučku. A doufat, že navzdory názvu tohle představení opravdu není tím posledním. To by totiž byla škoda.

Hodnocení 85 %

Tracklist

1    Joker's Aid