Recenze Veil of Light - Front Teeth

Třetí deska projektu z Zurichu nabídla poměrně razantní změnu zvuku. Co čekat od aktuální desky, kterou Veil of Light přivezou na letošní Prague Gothic Treffen?

Veil of Light - Front Teeth
Vydal: Avant! Records (33 min)

M jako Mozek švýcarského projektu Veil of Light ukázal už při svých prvních hudebních pokusech, že má vlastní vizi a rozhodně nehodlá zapadnout do šedi současné temné scény. Jeho první dvě řadové desky přinesly čerstvý průvan do šuplíku s cedulkou cold wave. Taneční debut nabídl chytlavé melodie s notně undergroundově špinavým zvukem a o dva roky mladší deska „Ursprung“ vše dotáhla ještě dál. Údernosti, chytlavosti i atmosféry fans dostali víc než dřív a třetí album tak přináší poměrně zajímavý bod zlomu v tvorbě tohoto projektu.

Mystickou auru kolem projektu nahradila naturalistická přímost, černobílé obaly zastoupil provokativně barevný design a bohaté synťákové orgie se mění v násilnický minimal. Pravdou je, že už na předchozí desce byly bicí hodně úderné a kdo by čekal, že tuhle složku nejde vyhnat do extrému ještě víc, ten by se proklatě mýlil. Bicí na novince vás umlátí a navíc využívají místy téměř metalového dvojkopákového víru, který spolu s basou tvoří hlavní složku alba „Front Teeth“.

Veil of Light - Soul in Ethanol

Navíc se M od klasické cold wave tváře projektu odklonil blíž k old schoolovému EBM a místo klávesových ploch tak útočí zvuky a decentními melodiemi, které vám pomáhají se v onom násilném bucharu orientovat. Že tenhle chlapík udělat hitovou melodii umí, už dokázal nejednou, jen tentokrát tuhle svou schopnost nadává tolik okatě najevo. Ten tam je špinavý zvuk a hned úvodní „Your Love“ na vás udeří čisťoučkými synťáky. Budete si připadat, jako byste si sedli hned před soupravu pořádně nasraného bubeníka, kterému do jeho řežby sekunduje zlomyslný kolega elektronik svou mašinkou, a chvíli si nejspíš budete na tuhle symbiózu zvykat.

I když se proti předchozím deskám jedná o složitěji uchopitelnou nahrávku, najdete i tentokrát hit, kterým rozbouráte každou párty. „Soul in Ethanol“ je odlidštěná a studená akční pecka, ale i přesto vám rozproudí krev synteticky strhujícím zvukem, který žene neúnavně vpřed. Každý, komu tenhle přímočarý a nemilosrdný zvuk nesedne, nejspíš odpadne už během volněji postupující skladby „Cut Fingers“, která zpomaluje, aby dostal víc prostoru necitelný vokální projev. Nic pro slabé povahy.

„Sturm und Drang“, „Soft Palate“ nebo „Fight Fire with Fire“ jsou i přes svou zničující sílu schopny vyzvat posluchače k pořádně morbidnímu tanci, během nějž vás bude znovu a znovu mlátit po hlavě pomyslný buchar bicích, díky němuž vám po chvíli poteče z kebule fialový hnus jako nebožákovi na obalu téhle desky. Další tracky jsou zase pomalejšího rázu, ale to jim neubírá nic na násilnosti. Jako by se M naštval na celý svět a hodlal ho pořádně vystrašit, když už ho neumlátí k smrti. Klasickou ukázkou je rozvážnější věc „Bridges of God“, která vás v závěru rozmašíruje na maděru.

Veil of Light - Soft Palate

Zmíněná klipovka „Soft Palate“ zase absorbuje vyloženě jedovaté pazvuky, které podporují až hororovou náladu nahrávky, „Cut Out Your Name“ má pro změnu industriální náboj, který si umím bez vokálu představit v nějakém brutálním sci-fi filmu s osmdesátkovou patinou. Jestli se bavíme o minimalu, potom se nenechte mýlit, že by snad šlo jen o to, že tvůrce svoji tvorbu zjednodušil. Naopak. Ve skladbách najdete spoustu detailů, které však potřebují vnímavé uši, jež nehledají žádné cukrovarské ozdoby a jdou na dřeň.

Nová deska Veil of Light „Front Teeth“ vám nevymlátí jenom přední zuby. Seřeže vás sakumprásk a nenechá na vašem těle jediné místo bez následků. Ale pokud máte rádi řízný a úderný zvuk, bude pro vás tenhle výprask maximálním potěšením. Už proto, že i přes prvotní dojem si tenhle projekt specifickou náladu uchoval, jen získal modernější cool výzor a maximálně originální zvuk. Podávejte ideálně hodně nahlas, se stroboskopem a s kouzelnou tabletou pod jazykem – a neříkejte, že jsem vás nevaroval!

Hodnocení: 80 %

01. Your Love
02. Soul in Ethanol