Recenze Oxyd - Astral Border / Disharmony - Evolution

oxydisharmonyJeště jsme se ani neoklepali z poslední dávky slovenského dark elektronického přídělu Saurona a Rybyho z loňského roku a máme tu další dvojitou dávku na obou autorských frontách. Pojďme se na oba dlouhometrážní ataky Oxyd i Disharmony podrobněji podívat.

Oxyd – Astral Border
Vydal: Aliens Production (www.label.aliens.sk

Sauron a Ryby se proslavili nejdříve jako specifická EBM dvojice Disharmony a jejich druhý projekt Oxyd přišel až dlouhou dobu poté jako výsledek dark ambientních spádu obou protagonistů. Tak se také tvářily jejich první dvě desky. Obrat (obrazně řečeno) ke „světlejším“ horizontům přišel až s předloňskou deskou „Larva“, která představila duo v rytmičtější a mnohem melodičtější rovině. A nebudeme chodit dlouho okolo horké kaše když prozradíme, že ani na nové desce „Astral Border“ tomu není jinak. Oxyd na novince zvou během desíti nových, stále čistě instrumentálních autorských skladeb (a remixu titulní kompozice), k velmi načechrané atmosférické jízdě v downtempo a IDM provedení, kde nechybí špetka click’n’cut estetiky (především při tvorbě nakřáplých, leč pravidelných rytmů) ba i world music elementy (několikrát funkčně využité perkusivní bící a samply gregoriánského chorálu).

Zatímco „Larva“ byla svým způsobem vstupem na neznámou půdu, „Astral Border“ je suverénnější mladší sourozenec, který neexperimentuje, ale jde intuitivně a sebevědomě více „do hloubky“. Nebo takto - jednotlivé součásti kompozic už netrčí tak křiklavě do prostoru, ale tvoří kompaktní součást celku. Čtvrtá řadová deska Oxyd je sebevědomou výpovědí autorů, kteří dokážou spolehlivě vytvořit imaginativní nálady, které sice nejsou pro dostatečně temné, ortodoxní industriální freaky, ani milovníky dark ambientních rašelinných hlubin, škatulkami nezatíženému posluchači ale jsou schopny přivodit šok v pozitivním slova smyslu.

Hodnocení: 90%

oxyd_-_astral_border

Disharmony – Evolution
 Vydal: Tympanik Audio (www.tympanikaudio.com)

Po hodince velmi promakané dark IDM elektroniky s projektem Oxyd se můžeme v klidu vrhnout na druhé alter ego Rybyho a Saurona – Disharmony. Při znalosti už vyšlých desek tohoto spolku bychom asi automaticky měli očekávat příklon na hrubší stranu temné elektroniky a velkou porci zkreslených Rybyho vokálů s anglickými texty.  A nutnou poznamenat, že všechny tyto „jistoty“ jsou na novince s příznačným názvem „Evolution“ zpochybněny.

Desku načíná osmiminutová titulní kompozice v tradičním středním tempu, kdy pozvolné melodické linky vytváří typické pnutí v hudbě Disharmony. Duo už dávno netvoří hudbu pro taneční parket, tentokrát ale ještě přidává zamyšlení v rodném jazyce. U druhé kompozice "Coma" zase schází jakýkoliv vokální projev a teprve třetí "Legend" předkládá Dishamony takové, jaké je známe z nedávné minulosti. Mix starého a nového ale nekončí u úvodní trojice. Instrumentálních, prosvětlenějších kousků, které byste mohli najít i na posledním albu Oxyd, byste mohli najít více ("Dandora", "Izometrix" nebo "Coloseum"). Navíc vokální kompozice, jakoby pomyslně ještě více podřadily rychlost a ještě více vypíchly kontrast mezi hudbou a zrašplovaným hlasem vokalisty.

Ani jedno není špatný krok, přesto podle mě deska „Evolution“ netáhne tolik, jako letošní novinka Oxyd. Vlastně mám trochu pocit, že duo chtělo propašovat milovanější polohu Oxyd na album mnohem populárnějšího projektu. A námitka trvá, i když spiklenectví přineslo sekundární a velmi originální efekt „hudba vs. vokál“ v otextovaných tracích. Album nervózně přešlapuje na obou nohou a bude jen na autorech samotných, kterým směrem Disharmony vyprovodí na další desce. Některé nadějné prvky i solidní základ z minula tu rozhodně jsou.

Disharmony Evolution