Rozhovor se Stevenem Severinem

stevenseverin_sKdyž už jsme měli Stevena Severina (zakladatele Siouxsie and the Banshees, spisovatele a v poslední době i skladatele filmové hudby) v Praze, nemohli jsme prošvihnout příležitost si s ním tváří v tvář popovídat. Řeč byla nejen o minulosti a současnosti Banshees, ale i o projektu Glove s Robertem Smithem, o turné s němými filmy, a samozřejmě o kinematografii, hudbě a jejich tvůrcích. Dostali jsme se i k Stevenovým oblíbeným českým snímkům, k chystanému soundtracku ke starému horroru a celé řadě dalších zajímavostí.


CZ SANCTUARY: AHOJ STEVENE, VÍTEJ DO ČECH, JAK SE MÁŠ?

Steven Severin: Nemám se zas tak špatně. Jsem trochu nastydlý, ale obecně se mám fajn.

CZ SANCTUARY: A JAK SIS UŽIL SVŮJ PRAŽSKÝ KONCERT?

Steven Severin: Byl dobrý, první letošní, navíc po delší době, tak bylo příjemné zase vyrazit na cesty. Nebyly ani žádné technické problémy, takže super.

CZ SANCTUARY: MÁŠ NĚJAKÉ PŘEDCHOZÍ ZKUŠENOSTI Z PRAHY?

Steven Severin: Byl jsem tu dvakrát s Banshees, myslím, že poprvé to bylo roku 1991 a podruhé v roce 95. Ten první koncert byl dost… zapamatování hodný. Spousta lidí čekalo poměrně dlouhou dobu  na to, aby nás konečně mohli vidět živě, takže reakce byly skvělé a atmosféra prostě fantastická. Parádní koncert.

CZ SANCTUARY: NEŽ SE DOSTANEME K TVÉ SÓLOVÉ TVORBĚ (A KDYŽ UŽ JSI TO TAK PĚKNĚ NAŤUKL), NEMŮŽU SE NEZEPTAT PRÁVĚ NA BANSHEES. JSI JEŠTĚ S NĚKÝM Z NICH V KONTAKTU?

Steven Severin: Po emailu jsem trochu v kontaktu s Budgiem, ale se Siouxsie jednám už pouze prostřednictvím jejího manažera. Nemluvíme spolu.

CZ SANCTUARY: TAKŽE ASI NENÍ PŘÍLIŠ PRAVDĚPODOBNÉ, ŽE BYS NĚKDY V BUDOUCNU JEŠTĚ S NĚKÝM Z NICH NĚJAK SPOLUPRACOVAL...?

Steven Severin: O tom pochybuji. Řekl bych, že se to nestane, ty časy už jsou pryč.

CZ SANCTUARY: PODLE ROZHOVORŮ Z LOŇSKÉHO ROKU OVŠEM NEVYLUČUJEŠ MOŽNOST OŽIVENÍ THE GLOVE S ROBERTEM SMITHEM. DOŠLO V TOMTO SMĚRU K NĚJAKÉMU POSUNU?

Steven Severin: Ne, zatím čekám na Roberta, až si najde trochu volného času na to něco společného udělat, ale nevím, kdy se to tak může stát. Snaha by byla, ale je těžké si na to udělat čas, zejména pro něj, protože The Cure je veliká kapela, na které závisí osudy mnoha a mnoha dalších lidí. Na tom, jestli bude skupina nahrávat desky, koncertovat, jezdit na turné... Pro Roberta je tedy hodně obtížné jen tak na půl roku pustit tenhle kolos k vodě, aby se mohl věnovat The Glove. Ale kdo ví… 



The Glove – Mouth to Mouth


CZ SANCTUARY: V SOUČASNOSTI JSI NEJVÍC SPOJOVÁN S FILMOVOU HUDBOU – ODKUD SE ZRODILA TVÁ LÁSKA K FILMU?


Steven Severin:
No, řekl bych, že se utvářela zhruba ve stejném období jako moje láska k hudbě. Kino a film miluji stejně jako muziku, takže tahle náklonnost byla v mém případě neustále poblíž. Stejně tak i touha psát hudbu pro film, jenom jsem neměl tolik příležitostí, když jsem byl tak vytížený s kapelou. Až poté, co se Banshees rozpadli, jsem se k tomu konečně dostal.

CZ SANCTUARY: A KDE SE VZALA OBLIBA ZROVNA NĚMÝCH FILMŮ?

Steven Severin:
Myslím, že to není nezbytně obliba výlučně němých filmů, ale obecně touha dodávat snímkům jiný soundtrack. U němých filmů je to ovšem tak nějak nejpřirozenější a vlastně i nejlehčí. Nedá se tedy říct přímo, odkud se to ve mně bere. Svou roli asi sehrálo i pár inspirativních věcí, do kterých lidi dodali novou hudbu, třeba verze Philippa Glasse „Krásky a zvířete“ a „Draculy“ nebo živý soundtrack Johna Cale k „Neznámému“ Toda Browninga. Velmi pamětihodné počiny. Myšlenka dělat soundtracky tu tedy byla léta a léta, ale teprve někdy před pěti roky se technologie stala tak dostupnou. Teď už není problém rozpitvat DVD, vyházet z něj původní muziku a použít jenom film. Můžu teď doma experimentovat, zkoušet různé věci, zjišťovat, co funguje.


CZ SANCTUARY: HODÍ SE TI PŘI SKLÁDÁNÍ FILMOVÉ HUDBY TVÉ PŘEDCHOZÍ ZKUŠENOSTI Z KAPELY, NEBO JE TO ÚPLNĚ JINÁ DISCIPLÍNA?

Steven Severin: Ne že by to byla doslova jiná disciplína, ale musíš se na hudbu dívat úplně jinak, když skládáš k filmu. Na druhou stranu vše, co jsem v minulosti dělal, mi ulehčuje psaní pro film. Jsou ovšem věci, které jsem se musel naučit velmi rychle – třeba když jsem dělal sountrack pro film „London Voodo“, tuším kolem roku 2003. To byl můj první dlouhohrající celovečerní snímek, pro který jsem dělal hudbu, díky kterému šla moje křivka zkušeností, učení se a přizpůsobení psaní pro film rapidně nahoru. Myslím, že jsem do psaní soundtracků vplul velmi přirozenou cestou, ale přesto bylo potřeba osvojit si jinou perspektivu, úhel pohledu.

CZ SANCTUARY: A JAK TO BYLO S "KRVÍ BÁSNÍKA", S NÍŽ JSI AKTUÁLNĚ NA TURNÉ?

Steven Severin: Původně to začalo na úplně jiném filmu před pár lety, a to na snímku „Škeble a kněz“. Ten vytvořil základ vystoupení „Music for Silents“ (hudba pro němé - pozn. CzS), které jsem tehdy dělal.  Hodně mne bavila myšlenka vzít tenhle koncept na cesty, ale „Škeble a kněz“ měla jenom půl hodiny. Druhou půlku večera jsem tedy vyplnil krátkými filmy, abych se dostal na tu tradiční hodinu a půl. Nicméně chtěl jsem zpracovat i nějaký  jiný, třeba hodinový film, a „Krev básníka“ byla jedním ze tří nebo čtyř filmů, které jsem opravdu chtěl zpracovat. Navíc má ideálních 55 minut. Byl to tedy vlastně jen další vývojový krok – jako bych dělal seriál podobných prací a tohle byl prostě další díl.

CZ SANCTUARY: A JAKÉ JSOU DALŠÍ FILMY, SE KTERÝMI BY SIS RÁD POHRÁL?

Steven Severin: Už teď poměrně jasně vím, který snímek chci dělat jako další – bude to „Vampyr“ (česky jako „Upír aneb Podivné dobrodružství Davida Graye“ – pozn. CzS) od dánského režiséra Carla Dreyera, tuším z roku 1932. Většina lidí má tendence vybrat si „Nosferatu“, a proto jsem ho dělat nechtěl. „Vampyra“ zkoušelo udělat o dost méně lidí... alespoň já v současnosti o mnoha nevím. I tohle bude další logický krok. Zkoušel jsem i udělat verzi „Kabinetu doktora Caligariho“. Každičký film, na kterém jsem pracoval, měl hlavního mužského protagonistu, který se nacházel ve světě, který nevěděl jak kontrolovat – většinou to byl nějaký snový svět. A „Vampyr“ do tohoto konceptu krásně zapadá. Řekl bych, že až jej dodělám, bude to znamenat jakýsi konec tohoto cyklu a budu se zase přemýšlet o něčem jiném.

CZ SANCTUARY: UŽ MÁŠ NĚJAKOU PŘEDSTAVU, CO BY TO MĚLO BÝT?

Steven Severin: Ne, to vůbec. Vím, že dalším filmem bude „Vampyr“, se kterým vyjedu na šňůru po Anglii i za její hranice. A pak si na chvíli dám pauzu. Možná bych mohl pracovat na knize nebo tak něco takového.



Steven Severin – Škeble a kněz (Globe)


CZ SANCTUARY: MIMOCHODEM, ZNÁŠ IN THE NURSERY, KTEŘÍ SE TAKÉ ZABÝVAJÍ TVORBOU SOUNDTRACKŮ KE STARÝM NĚMÝM FILMŮM?

Steven Severin: Ano, tak trochu jsme se spřátelili přes Facebook a potkal jsem je loni v listopadu, když jsem hrál v Sheffieldu a oni se stavili na koncert. Jsou jedněmi z mála lidí, kteří po Anglii jezdí s těmito živými soundtracky, ale tím, že každý děláme trochu jiné filmy, se nikde nestřetáváme, nekolidujeme, nekonkurujeme si.

CZ SANCTUARY: JELIKOŽ JSI TAKOVÝ FILMOVÝ FANOUŠEK – ZNÁŠ NEBO MÁŠ RÁD NĚCO Z ČESKÉ KINEMATOGRAFIE? FILMY, REŽISÉRY...


Steven Severin: Mám rád Jana Švankmajera i jeho žáky bratry Quaye. Vím, že to nejsou Češí, ale ze Švankmajera si berou značnou inspiraci. Také jsem chtěl už léta letoucí vidět film „Valerie a týden divů“, ale jinak musím přiznat, že kromě nich toho o českých filmech moc nevím.

CZ SANCTUARY: PŘESTO JICH ZNÁŠ VÍC NEŽ BĚŽNÝ MUZIKANT ZE ZAHRANIČÍ. ALE ABYCHOM NEBYLI JEN U FILMŮ A HUDBY – CO TVÉ PSANÍ? NECHYSTÁŠ POKRAČOVATELE SVÉ EROTICKÉ SBÍRKY "TWELVE REVELATIONS"?

Steven Severin: To je jedna z věcí, ke které bych se možná mohl vrátit, až koncem roku ukončím turné. Takže možná příští rok bych mohl zase začít psát.

CZ SANCTUARY: TEĎ JSI TEDY NA TURNÉ PO ČECHÁCH, SLOVENSKU...

Steven Severin: ...Slovinsku a Chorvatsku. V ČR mne čeká třeba ještě „Žablonec“...

CZ SANCTUARY: TO SE ČTE "JABLONEC"...

Steven Severin: Aha (smích). Tak tedy Jablonec, Boskovice, pak Bratislava, Brno, Záhřeb, Košice… zkrátka spousta míst, kde jsem nikdy předtím nebyl, což bude vzrušující a zajímavé. Takové dobrodružství…

CZ SANCTUARY: ČÍ TO BYL VŮBEC NÁPAD, UDĚLAT TAK ROZSÁHLÉ TURNÉ PO STŘEDNÍ EVROPĚ?

Steven Severin: Párkrát jsem hrál v Brně a mé tamní kontakty navrhly, abychom pár koncertů prostě přidali. Tak jsem tady.

CZ SANCTUARY: TAK JEŠTĚ POSLEDNÍ OTÁZKA – SLEDUJEŠ, CO SE DĚJE NA SOUČASNÉ GOTICKÉ SCÉNĚ, NEBO JSI ÚPLNĚ POHLCEN SVĚTEM SOUNDTRACKŮ?

Steven Severin: Snažím se ji příliš nesledovat. Je samozřejmě velké množství lidí, kteří jsou na této scéně aktivní a berou si inspiraci z toho, co se v minulosti odehrávalo, ale já už moc ne. Ne že bych ji zapudil, prostě se věnuji vlastním věcem a tak se příliš neangažuji v žádné scéně.

CZ SANCTUARY: DÍKY ZA ROZHOVOR A PŘEJEME TI, AŤ JSOU VŠECHNY KONCERTY PO EVROPĚ MINIMÁLNĚ TAK ÚSPĚŠNÉ JAKO TEN PRAŽSKÝ!

Steven Severin: Díky moc.


stevenseverin

mohlo by vás také zajímat

Komentáře

velmi podareny rozhovor ;)

Přidat komentář