
Začneme pěkně od kořenů stále aktuálního flamu. Při nedávném vystoupení obou elektronických legend na festivalu Kinetik nastala zajímavá situace – jejich předskok se nesmířil s mírou sexismu a rasmismu v jejich tvorbě a rozhodl se před nimi varovat veřejnou prezentací přímo na stagei.
Kanadský one-man projekt Jairuse Khana - Ad.ver.sary – vystoupil ve stejný večer na jednom podiu společně s norským aggrotech buřičem Andy LaPleguem i sólovým projektem Thomase Rainera, i přesto že měl v plánu koncert původně zrušit. Jednoduše se nesmířil s množstvím sexistických narážek, na kterých bezesporu stojí jejich image. Příznivce tvrdé elektroniky (ostatně stejně jako tvrdých kytar) možná zaskočí, že se nad explicitním znásilňováním některých témat v těchto žánrech vůbec ještě někdo pozastaví.
Jairus Khan se však rozhodl těmto nešvarům na scéně postavit čelem a narychlo připravil pro publikum osvětovou projekci složenou mimo jiné z varování před sexistickými obaly desek a videoklipy obou kapel (trýzněné, znásilňované ženy), před sympatiemi k rasové segregaci, otevřeným pohrdáním feminismem a emancipací a šíření xenofobních myšlenek jako takových.
Combichrist - "Throat Full of Glass" (Clean Version-Adult Content) Metropolis Records
V závěru, aby doložil jakousi ideovou čistotu průkopníků raného industriálního hnutí, cituje Petera Christophersona (Throbbing Gristle) a jeho odmítavý postoj k zavádění xenofobních témat na pole hudební scény.
V reakci na kladné příjetí této prezentace se autor připomenul slovy: "Doufám, že lidi začnou víc uvažovat o hudbě. O kapelách jako Combichrist, Nachtmahr nebo dalších, které používají tuhle symboliku, i když se třeba jedná o normální lidi, v hudbě ospravedlňují násilí a diskriminaci žen."
Bez zajímavosti rozhodně není ani výmluvná reakce samotného leadera Combichrist ke zmíněné kampani: Určitě souhlasím, že kapely jako Nachtmahr rozhodně používají výjimečně negativní symboliku. Ale v Combichrist jsem tohle naštěstí vyjadřoval vždycky jako fiktivní postava. Nikdo by přece neřekl, že Wes Craven je sexista za ty scény, který má ve filmu. Je to prostě součást jeho díla, hororovejch filmů, já zas vnáším hororový scény do Combichrist. Nakonec s tou fiktivní postavou Combichrist brzdí, protože už je mi z toho vážně špatně a začíná to bejt nuda, takže jako první musím říct, že čeho je moc, toho je příliš."
Celý rozhovor s tvůrcem této anti-kampaně a reakce Andyho LaPlegua si můžete přečíst na idieyoudie.com
Pro lepší představu nabízíme i kompletní projekci s konkrétními útoky na symboliku obou kapel. Názor si udělejte sami, případně se o něj podělte v diskuzi pod článkem.
{vimeo}42322595{/vimeo}
Zdroj: IDieYouDiie.com (KINETIK UPDATE 2012: AD·VER·SARY’S PERFORMANCE)
Komentáře
Přidat komentář