Nemuer: Naše nástroje jsou jako stroje času, který nás přenáší do minulosti

V seriálu rozhovorů s kapelami, které jsou součástí naší kompilace "Dark Tunes from Czech and Slovak Caves" pokračujeme i po festivalu Prague Gothic Treffen. Právě na něm totiž vystoupila pohanská čtveřice Nemuer, které jsme po návratu domů položili pár otázek:

ZHRUBA PO DVOU MĚSÍCÍCH ZNOVU ZDRAVÍME NEMUER. NEJDŘÍV SE PROSÍM PŘEDSTAVTE NAŠIM ČTENÁŘŮM. JAK JSTE SE DALI DOHROMADY, CO VÁS K SOBĚ PŘITÁHLO A JAK BYSTE POPSALI VLASTNÍ TVORBU NEZNALÉMU POSLUCHAČI?

Michael: Také zdravím. Naši tvorbu bych ve zkratce popsal jako zhudebnění mytologie prostřednictvím tradičních nástrojů a mrtvých jazyků v kombinaci s elektronickými prvky. O tom, jak jsme se dali dohromady, by mohli říct ostatní.

Katarína: Zdravím! Som súčasťou Nemuer už od začiatku. Vždy ma fascinovala hra na rôzne atypické a tradičné nástroje a také to mystické tajomno. Pri zrode prvého albumu ma to do tohoto mytologického sveta vtiahlo. :)

Alex: Jsem Alex z Rumunska. Setkali jsme se prostřednictvím společného přítele. Byl jsem rád, že jsem se jako podobně smýšlející lidé setkali u projektu, který se mi líbil od samého začátku a bylo mi ctí stát se jeho součástí

Martin: Buďte zdrávi! U mě osobně to byl přerod způsobem „z fanouška členem“. Projekt Nemuer jsem znal již od jeho počátku a velmi jsem tomu fandil, byť to bylo pro mnoho lidí velmi specifické až možná neuchopitelné. Ale já mám takové „podivnosti“ velice rád, takže tím spíše mě projekt zaujal. Poté jsme se s Michalem, kterého znám už ze střední školy, bavili o budoucnosti kapely a společně jsme to upekli tak, že nebudu jen pomocníkem, ale rovnou se zapojím. K hudbě mám blízko od malička a toto byla zajímavá výzva a možnost se zase posunout jiným způsobem. A tak to teďka s pocitem díku tady píšu. :)

 

Nemuer - Yggdrasil Trembles

 

VY JSTE MINULÝ ROK VYDALI ČTVRTÉ ALBUM "URÐARBRUNNR", KTERÉ JE CELÉ PRODCHNUTÉ SKANDINÁVSKOU MYTOLOGIÍ. JESTLI SE NEPLETU, LZE ZA TÍM HLEDAT KONCEPT, MŮŽETE NÁM O NĚM ŘÍCT NĚCO BLIŽŠÍHO?

Michael: Ano, pokračujeme v mytologické tématice. Po minulém albu, které bylo zasvěceno Babylonským zahradám, jsme nyní přešli k severu. "Urðarbrunnr" znamená v staroseverštině Urdina studna a jedná se o jednu ze studní osudu. Ve zkratce se celé album zabývá motivem osudu bohů, jejich činy a následky těchto činů. Posluchač si tak projde severskou mytologii od poněkud násilného stvoření světa vraždou obra Ymiho až po Ragnarok. :)

VY SI PRÝ OBECNĚ DÁVÁTE ZÁLEŽET NA VLASTNÍ TVORBĚ A NEVÁHÁTE SE KVŮLI NÍ TŘEBA UČIT NOVÉ JAZYKY. JAK DLOUHO MŮŽE ČLOVĚKU V NAŠICH PODMÍNKÁCH A LOKALITĚ TRVAT, NEŽ SE NAUČÍ STAROSKANDINÁVŠTINU? :)

Michael: Abych dal posluchači možnost lépe se do příběhů, které naší hudbou předáváme, ponořit, zásadně vybírám autentické úryvky z existujících textů. Z vlastní zajímavosti některé z mrtvých jazyků studuji, ale po zbytku kapely to rozhodně nevyžaduji. Konkrétně staroseverština je poměrně jednoduchá na výslovnost. Přijde nám jednodušší než např. dnešní norština, se kterou většina kapely přišla do styku. Co se týče dostupnosti materiálů, tak si myslím, že dnešní doba je v tomhle geniální. Člověk se dostane k akademickým textům, ale třeba i k poradenství profesorů bez toho, aby musel obor studovat na vysoké škole.

BYL TO NEJNÁROČNĚJŠÍ KONCEPT ČI TÉMA, DO KTERÉHO JSTE SE PROZATÍM PUSTILI?

Michael: Co se týče skládání, tak naopak. To šlo tak nějak samo. Na severské album jsem se těšil už od roku 2014, kdy projekt Nemuer vznikal. Bylo tedy spoustu času na evoluci mých skladatelských a technických dovedností, ale i na vnitřní progres. Vždy říkám, že moje skládání je pouze o tom naslouchat svému nitru, zaznamenat jeho zprávu a zpracovat.

Co se však týče technické stránky, to pro mě byla ohromná výzva. Do té doby jsme většinou nahrávali ve studiu a nechali udělat technickou práci někoho jiného. Tentokrát jsem však většinu technické práce dělal já. To mi dalo daleko větší svobodu a kontrolu nad finálním zvukem. Mastering udělal kamarád Lukáš Kasprzyk, mistr zvuku, co se živí masteringem ve filmu. Také posunul hodně celkový mix a myslím, že celé album tak dostal na světovou úroveň i po technické stránce.

 

 

K NAHRÁVÁNÍ POUŽÍVÁTE TAKY SPOUSTU NETRADIČNÍCH INSTRUMENTŮ. MŮŽETE NÁM NĚKTERÉ Z TĚCH, KTERÉ JSTE VYUŽILI NA AKTUÁLNÍ DESCE, TROCHU PŘIBLÍŽIT? ONA TO NEJSPÍŠ NEBUDE ZROVNA LEVNÁ ZÁLIBA. MÁTE NĚJAKÝ KOUSEK, KTERÉHO SI CENÍTE NEJVÍC? KDO Z VÁS JE NEJVĚTŠÍ ŠÍLENEC V TOMHLE SMĚRU? A KDE TYHLE NÁSTROJE VLASTNĚ SHÁNÍTE?

Michael: Nejbližší vztah ze severské tvorby mám asi k tagelharpě, staroseverské lyře. Vyrobil mi ji na zakázku známý, který je také hudebník (Seidrblot). Je to nástroj, co působí na první pohled poměrně primitivně (se svými třemi strunami a žádným hmatníkem), ale překvapivě dává spoustu vyjadřovacího prostoru jak už svou dynamikou, tak svým až hypnotickým zvukem.

Snažím se vybírat nástroje co nejvíce autentické, ale i s co nejvhodnějším zvukem k zachycení mé vize. Tagelharpa, kterou používám, je přesně takovým kompromisem, protože se jedná o basovou verzi tradiční tagelharpy, která byla historicky daleko menší.

Tyto ručně vyrobené a mnohdy unikátní nástroje mají pro mě nevyčíslitelnou hodnotu. Ačkoliv to bude znít jako typické klišé, pro mě jsou jako stroj času, který mě instantně přenese do minulosti.

KDYBY SE VÁM VE ZKUŠEBNĚ PODAŘILO BĚHEM VAŠICH HUDEBNÍCH RITUÁLŮ VYVOLAT NĚJAKÉHO ŠIKOVNÉHO BOHA, KTERÝ BY VÁM DAL NA VYBRANOU. V JAKÉ ÉŘE BYSTE NEJRADĚJI ŽILI?

Alex: Všichni staří norští bohové mají své zásluhy a každý je v něčem užitečný. Je pouze na nás, o jaký druh pomoci nebo zážitku toužíme :), ale osobně bych si nejradši dal pivo se samotným Odinem. I když mám rád minulost, nerad bych v ní žil. Považuji přítomnost za nejlepší dobu, jakou kdy lidstvo mělo. Zatímco minulost by měla být respektována, jsem toho názoru, že přítomnost by měla být přímo velebena.

Martin: Zajímavá otázka, nad kterou vzhledem k lásce k historii poměrně často přemýšlím. Dlouhodobě mě fascinuje období starých Keltů ideálně v oblasti Britských ostrovů nebo právě Skandinávie za časů třeba Římského impéria. Můžeme se totiž pouze domnívat, co se tam dělo, jak se tam žilo, neboť o tom nejsou téměř žádné písemné památky, záznamy, kroniky. Jaké to třeba bylo, když si ti Gótové na Gotlandu snažili vymyslet a zrealizovat společenský systém, ve kterém by se jim tam spolu dobře žilo? A když bych se měl držet kolem komína, tak kupříkladu česká kotlina v době příchodu Slovanů nebo doba nadšení vzniku naší První republiky by mě taky zajímalo zažít.

Katka: Minulosť je zaujímavá, ale podľa môjho názoru si ju dosť idealizujeme a romantizujeme. Myslím si, že táto doba, v ktorej žijeme (a kde žijeme) je tou najlepšou dobou (aspoň zatiaľ) a v žiadnej inej by som ani žiť nechcela. Ale rada by som sa poprechádzala po prírode za doby lovcov a zberačov, keď naša zem nebola tak zmenená agrikultúrou.

 

 

JESTLI SE NEPLETU, NENÍ TO DLOUHO, CO JSTE ROZŠÍŘILI SESTAVU O DVA ČLENY, CO VÁS K TOMU VEDLO?

Michael: Když jsem začal skládat "Urðarbrunnr", velice brzy jsem si uvědomil, že už to odehrát ve dvou lidech nebude možné. Také už jsme s Katkou poslední dobu pociťovali chuť přidat do koncertů více energie.

VŠIML JSEM SI, ŽE SI SVOJE ALBA VYDÁVÁTE NA VLASTNÍ TRIKO. ČÍM TO? MÁTE RÁDI ABSOLUTNÍ KONTROLU NAD SVÝMI VÝTVORY?

Michael: Původní tvorba byla spíše poslechová a sólová. Dnes bych se už asi nějakému serióznímu labelu vyloženě nebránil, ale zároveň necítím jeho potřebu. V dnešní době si marketing stejně člověk často dělá sám, i když má label. Absolutní kontrola je pro mě nutná podmínka. Tuto hudbu dělám z “vnitřních” důvodů, a je pro mě umělecko-spirituálním posláním nikoliv businessem nebo zábavou.

JAK SE DÍVÁTE NA SOUČASNÝ BOOM POHANSKÉ HUDBY? JSOU PRO VÁS INSPIRACÍ KAPELY JAKO WARDRUNA NEBO HEILUNG? KTERÉ STYLOVĚ SPŘÍZNĚNÉ KAPELY JSOU VÁM NEJBLÍŽE HUDEBNĚ A JSTE SI S NĚKTERÝMI BLÍZCÍ I NA LIDSKÉ ÚROVNI?

Michael: Tento boom vnímáme jako skvělou věc, protože vede k objevení projektů, jako jsme my. Projekt Wardruna, především jejich první album, na mě už kdysi dávno udělal dojem téměř tak silný jako Dead Can Dance. Bavíme se osobně spíše s méně známými, ale rozhodně ne méně inspirativními a kvalitními, projekty. 

Alex: Jsem za současnou oblibu pohanské hudby rád, a i když jsme si žánrově podobní, nedovolil bych si naší hudbou s jinou porovnávat.

Martin: Obě tyto kapely jsou mi známé, Wardruna je mi však blíže. Jsem za celkový rozvoj této scény nadšen. Ta hudba a její motivy mají mnoho co říci. Vychází z kulturních kořenů a oživují třeba již dávno zapadlé nebo zapomenuté věci. Líbí se mi rovněž projekty jako Ulver, Sava, Garmarna, nebo třeba Irfan, který jsem objevil díky tomu, že se jej Michal z kapely nebál oslovit a pozvat na jeden ze svých koncertů, který byl skvělý. 

 

 

NA KOMPILACI „DARK TUNES FROM CZECH AND SLOVAK CAVES“ JSTE PŘISPĚLI SONGEM „ODIN'S QUEST FOR WISDOM“. MŮŽETE NÁM O TÉHLE KONKRÉTNÍ VĚCI ŘÍCT NĚCO VÍC?

 Michael: Jak už název nasvědčuje, píseň se zabývá Odinovou cestou za poznáním a moudrostí. Především je zde důraz na jeho nemalé oběti. Ve zkratce kromě obětování vlastního oka ve studně moudrosti, se Odin také na devět dní a devět nocí pověsil na strom Yggdrasil. Kromě nových znalostí nabyl také schopnosti porozumět runám. Text je úryvkem z Poetické Eddy, z které jsem čerpal u většiny skladeb.

ZAUJALA NAOPAK VÁS NĚJAKÁ KAPELA ČI PROJEKT Z „DARK TUNES“ A POKUD ANO, TAK ČÍM?

Michael: Přiznám se, že jsem si ještě nenašel čas pořádně a v klidu si kompilaci poslechnout. Mám to ale v plánu. Na první poslech mě jednoznačně zaujal projekt Vespertine Soul především svou atmosférou a náladou. Člověka vždy příjemně překvapí, když takový hidden gem najde právě v našich končinách.

Martin: Zde bych vypíchl dva, které mi hned na první poslech byly nejblíže. Vespertine Soul s jejich Entwined in Emptiness mi atmosférou velice připomněli právě Ulver, který jsem zmínil již výše. Pak se mi velice líbila skladba od Isiolie - Stupid Game. To bych si uměl představit zahrát v chillstepovém setu, a je příjemné, že se vešel i do této kompilace. U nás v ČR to moc interpretů neskládá (ještě s vlastním vokálem!).

 

Nemuer - Descent To The Realm Of The Dead

 

JAK PŘEŽÍVÁTE CORONAVIROVÁ OMEZENÍ, KTERÁ JSOU, JAK SE ZDÁ ZPĚT V PLNÉ PARÁDĚ? AŤ UŽ V OSOBNÍM ŽIVOTĚ NEBO JAKO KAPELA. JE MOŽNÉ NA CELÉ TÉHLE NEPŘÍJEMNOSTI NAJÍT I NĚCO POZITIVNÍHO?

Katarina: Nebudem tu rozpisovať negatíva, to by bol endless list. Trápi ma (samozrejme okrem iných vecí) to ochromenie kultúry a umenia. Pozitívne zase je, že si člověk začne vážiť viac maličkosti, ktoré kedysi považoval za samozrejmosť.

Alex: Nesnáším současnou situaci. Má opravdu málo pozitivních stránek, ale pokud mám nějakou najít, pak je to fakt, že máme více času na studium, učení a porozumění věcem. Současná situace nám dává možnost si uvědomit, jak důležité jsou věci, které ve skutečnosti považujeme za samozřejmost.

Martin: Jsem přesvědčen, že to je skvělá příležitost, jak se individuálně a kolektivně poučit. Jak nezapomenout schopnost zapojit kritické myšlení. A je úplně jedno v jaké oblasti. Ovšem maximálně soucítím se všemi, jejichž životní úsilí či podnikání je decimováno bez ohledu na adekvátní ospravedlnění takového přístupu.
Využijme tedy toto období pro rozvoj zase v jiných sférách, třeba poslechem nebo objevováním nových hudebních inspirací. :)

NEDÁVNO JSTE ODEHRÁLI VYSTOUPENÍ NA PRAGUE GOTHIC TREFFEN – JAK SE VÁM HRÁLO? BYLA TAHLE AKCE PRO VÁS NĚČÍM JINÁ?

Katarina: Ja milujem Goth akcie a subkultúru. Prague Gothic Treffen má skvelú atmosféru, prirástol mi k srdcu. Rada sa objavím i na ďalších ročníkoch, či už ako divák, alebo interpret.

Michael: Na goth akcích hraji velice rád. O to více mě potěšilo zahrát si u nás v ČR. Obecenstvo mi přišlo jako velice vnímavé a moc jsem si vystoupení užil.

Alex: Před dekádou jsem hrál v jedné metalově gotické kapele, takže setkání s gotickou subkulturou pro mne nebyl takový šok. Jsem na ní zvyklý a moc se mi líbí.

Martin: Přiznám se, že s Gothic scénou jsem měl co dočinění úplně poprvé a vůbec jsem nevěděl, co vlastně čekat. Ale právě z toho důvodu jsem se velice těšil, protože to byla v mnohém taková vzdělávací akce – nikoho a moc neznáš a nevíš co a jak, ale právě proto máš velkou šanci odcházet obohacen. A to se maximálně povedlo. Musím říct, že je to moc pěkná scéna a jsem rád, že mi Ez pomohl trošku poodhalit pozadí této subkultury, a o čem to vlastně je. Hlavně všude během celého večera panoval vzájemný respekt, radost, láska k muzice a propojení všech těch lidí, kteří si to tam přišli užít. Fakt bomba, musel jsem se ještě ve 4 ráno jít projít po Praze, abych to všechno vstřebal. Moc děkuji pořadatelům za pozvání, pro mě kulturně určitě nejvíce obohacující event, na kterém jsem letos zatím byl.

 

 

VY ZA SEBOU MÁTE POMĚRNĚ DOST KONCERTŮ V ZAHRANIČÍ. JAK SE VÁM DAŘÍ SE TAKHLE PROSADIT A DÁ SE NAJÍT NĚJAKÝ ROZDÍL MEZI TUZEMSKÝM PUBLIKEM A PUBLIKEM VENKU? NEBO MAJÍ TŘEBA NĚJAKÁ SPECIFIKA FANS V NĚKTERÝCH KONKRÉTNÍCH ZEMÍCH?

Michael: Podle mě to vždy dost záleží od akce. Máme výhodu i nevýhodu v naší úzké specializaci. Na akcích, kde mají smysl pro atmosféru, umění a třeba i zájem o historii, hraji nejraději. Myslím však, že bychom s nynější sestavou klidně mohli odehrát i na větších metalových festivalech a lidé by si to užili.

PRO VAŠE KONCERTY JE HODNĚ DŮLEŽITÝ TAKY VIZUÁL. DÁ HODNĚ PRÁCE KROM HUDBY VYMÝŠLET TAKÉ TUHLE SLOŽKU, NEBO VÁS TYHLE VĚCI BAVÍ STEJNĚ JAKO SKLÁDÁNÍ HUDBY?

Michael: Každý jsme si vymysleli vlastní kostým a za sebe můžu říct, že mě vizuál baví velice. Pomáhá mně samotnému se do našeho hudebního rituálu naplno ponořit.

Alex: Mám to rád. Rád s vizuální stránkou projektu vždy pomůžu.

Martin: Hudba je jedna věc ale pro veřejné vystoupení je ten vizuál dost zásadní. Obzvláště v našem žánru klademe důraz na to, aby se posluchač co nejlépe vcítil a pokusil se prožít ty dávné příběhy společně s námi. Nechceme však realitu tvořit za něj, ale spíš jej tím vizuálem nasměrovat, aby tu cestu za zážitkem sám snadněji našel.

Katarina: Vizuál je pri vystupovaní dôležitý, a veľmi ma to baví!

 

Nemuer - Thor's Final Battle

 

CHYSTAJÍ SE VE VAŠEM TÁBOŘE NĚJAKÉ NOVINKY? MŮŽETE PŘÍPADNĚ ODHALIT NEJBLIŽŠÍ PLÁNY, POKUD NĚJAKÉ JSOU?

Michael: Aktuálně pracuji na highlightu celého projektu Nemuer, na albu, které je pro mě životní výzvou. Nemůžu prozradit moc, ale mohu alespoň naznačit svými aktivitami. Po nocích se teď věnuji studiu hieroglyfů a čtení knihy mrtvých. :)

DÍKY ZA ODPOVĚDI, A POKUD MÁTE POCIT, ŽE TU NEZAZNĚLO NĚCO, CO BY MĚLO ZAZNÍT, TAK PRÁVĚ TADY JE PROSTOR…

Michael: Dodal bych snad jen, že kromě projektu Nemuer teď také pracuji na soundtracku připravované fantasy MMORPG hry pro virtuální realitu Archgate. Děkuji za zajímavé otázky i za pozvání na PGT!

Alex: Diky!

Katka: Ďakujeme!

Martin: Moc děkujeme za prostor trošku více poodhalit to, co děláme.

 

 

mohlo by vás také zajímat

Přidat komentář

Zadej správnou odpověď.