XIII. STOLETÍ: 30 let s 'Amuletem' (II. část)

Pokračujeme v našem vzpomínání na pravděpodobně nejdůležitější českou gothicrockovou nahrávku - debutovou desku "Amulet" od jihlavské formace XIII. století. Album letos slaví 30 let od svého vydání a tak jsme se rozhodli vyzpovídat všechny aktéry, kteří se bezprostředně podíleli na jejím vzniku. Zároveň je tato série článků pozvánkou na chystaný koncert kapely, který proběhne v sobotu 5. března 2022 v pražském Paláci Akropolis (vstupenky na něj zakoupíte TADY). 

V prvním dílu, který jsme zveřejnili minulý týden (najdete ho ZDE), jste si mohli připomenout nahrávání alba a dobu kolem jeho vydání z pohledu tehdejších členů kapely, kytaristy Bedřicha Musila a baskytaristy Petra Palovčíka. Několik slov také připojil zvukový inženýr Petr Slezák, pod jehož taktovkou nahrávání desky probíhalo.

Tentokrát se do hlubin své paměti ponořil frontman kapely Petr Štěpán a jeho bratr, bubeník Pavel Štěpán. Oba pánové tvoří jádro XIII. století až do dnešních dnů, takže jsme se kromě vzpomínek podívali i na nejbližší plány kapely. Za vydavatelskou firmu Monitor potom odpovídal ředitel společnosti Vladimír Kočandrle.

Ještě doplníme, že všechny černobílé doprovodné fotografie v tomto článku jsou dílem Gabriely Fárové, která je zároveň autorkou tehdejších promofotek i obalu "Amuletu". Barevné fotografie potom pocházejí z archívu jednotlivých členů kapely. Fotky jsou prostřednictvím tohoto článku publikovány vůbec poprvé po 30 letech.

XIII. století - nepoužité foto z focení na desku "Amulet" (Praha, 1992)

 

SANCTUARY.CZ: AHOJ PÁNOVÉ, TAK POJĎME NA TO! KAPELA V PŮVODNÍ SESTAVĚ HRÁLA OD ROKU 1990. JAK DLOUHO TO TRVALO, NEŽ JSTE SI ŘEKLI: "TAK, TEĎ JE ČAS NATOČIT PRVNÍ OFICIÁLNÍ DESKU"? OSLOVOVALI JSTE NĚJAKÉ NAHRÁVACÍ SPOLEČNOSTI, NEBO NAOPAK NĚKDO OSLOVIL VÁS?

Petr Štěpán: Je to tak, kapelu v tomhle složení jsme dali dohromady na podzim roku 1990. Situace s deskou byla ovšem trochu odlišná - my jsme krátce předtím jednali s firmou Monitor, kde vyšla deska Hrdinů Nové Fronty "Válečné území". Firma měla zájem, aby u nich tato deska HNF vyšla a při té příležitosti se nás ptali, jestli budeme nějakým způsobem pokračovat jako XIII. století. Když jsme řekli že ano, Monitor okamžitě projevil eminentní zájem i o vydání první desky XIII. století. To byl základ všech domluv a tím pádem jsme ani neoslovovali další vydavatelství a Monitor nakonec desku vydal. Vím, že nás oslovila ještě dvě menší nezávislá vydavatelství, ale s těmi jsme jednat nechtěli. Chtěli jsme velký label, který se tenkrát rodil a tím byl Monitor.

Pavel Štěpán: Na začátku rozhovoru musím říct, že je to už 30 let a já si nepamatuju, kde jsme hráli s kapelou před půl rokem :) Ale období "Amuletu" bylo tak silné, že spoustu vzpomínek mám v hlavě dodnes. Po rozpadu složení, s kterým jsme natočili "Upíří písně pro Agnes" jsme s bráchou cítili, že chceme jít hudebně jiným směrem. Oslovili jsme Bedřicha Musila a Petra Palovčíka - kluky, který jsme znali roky. Béďa s náma jezdil ještě za doby HNF a my dva jsme kamarádi už od zakládky. Paľo hrál v různých jihlavských kapelách a znali jsme se velmi dobře. Brácha měl připravený pisničky pro nový projekt a začali jsme zkoušet program, který později vyšel na demu s názvem "Demoniac". A přišly koncerty! 
Chtěli jsme hrát a hráli jsme furt, hráli jsme za pivo a párek, hráli jsme kde se dalo, a na začátku i pro poloprázdný sály. Byla to parta čtyř kluků a vzniklo společenství, které se nedá popsat slovy. Bylo to hodně silný a jsem přesvědčenej o tom, že přesně tohle naše pouto, které vydrželo až do dnešních dnů, přispělo k tomu, že album Amulet je tak výjimečný. S nabídkou natočit album přišel tenkrát Vladimír Kočandrle z firmy Monitor a my po ní skočili jak smečka hladových vlků. Vybrali jsme 10 písní z dema "Demoniac" a vzniklo album "Amulet".... a mělo raketový start! Přicházely nabídky z televize, z hudebních soutěží, přicházely rozhovory do různých novin i časopisů nejen s hudební tématikou. A my si to užívali plnými doušky! 'Petr Štěpán spí v rakvi', psali tenkrát v Blesku, a my se smáli až se za břicho popadali :))))  XIII. století se tak nesmazatelně zapsalo a zviditelnilo pro širokou veřejnost.

 

Petr Štěpán - nahrávání kytarových partů pro album "Amulet" (Ostrava, 1992)

 

SANCTUARY.CZ: DO STUDIA JSTE ŠLI UŽ S JASNOU VIZÍ, KTERÉ SKLADBY BUDOU NA DESCE, NEBO JSTE TENKRÁT NAHRÁLI VÍC MATERIÁLU A PAK SE VYBÍRAL FINÁLNÍ TRACKLIST? V TÉ DOBĚ EXISTOVALA UŽ TŘI DEMA (NOVÁ DRAKULOMANIA, VAMPIR SONGS FOR AGNES, DEMONIAC), ALE Z PRVNÍCH DVOU SE NA DESKU NEDOSTALA ŽÁDNÁ SKLADBA. PROČ?

Petr Štěpán: Na vlastní natáčení desky "Amulet" jsme měli velice málo času a museli jsme jít do studia již s jasnou vizí, jak bude album vypadat, to znamená, že já už jsem měl veškeré aranže desky hotové, ale bohužel jsme narazili na jednu věc, a to je minutáž desky. Aby se album vešlo i na vinyl, tak musela mít každá strana desky 21 minut a my jsme byli mnohem delší. Když nahráváš desku, tak jsi pořád v kontaktu s lidmi, kteří se kolem nahrávání točí, to znamená vydavatelství, zvukař, studio a tak dále. A z firmy nám bylo jasně řečeno, že se musíme do času vinylové desky vejít, nějak to udělat - třeba předělat skladby. Takže těsně předtím, než se nahrávalo, jsme skladby "Transilvania" a "Demoniac" nakonec zásadně zkrátili, aby se album vešlo do minutáže vinylové desky a už jsme je natáčeli v té 'zkrácené' verzi. Původní verze těchhle písní je možné slyšet na některých živých nahrávkách a bootlegách.
A co se týče důvodu ohledně výběru skladeb: V novém složení, tedy dvě kytary, baskytara, bicí a zpěvy, jsem chtěl přijít s naprosto novým materiálem, novými skladbami, které předtím na žádných demech nikde nebyly. Demo "Demoniac" jsme natočili vlastně jako takovou zkušební nahrávku té desky a měli jsme ji připravenou k případné nabídce firmám, ale k tomu nakonec nedošlo a "Demoniac" jako záznam koncertu jsme zveřejnili až o nějaký čas později, myslím, že to bylo až po vydání desky "Amulet".

Pavel Štěpán: "Nová Draculomania" vznikla ještě pod vlajkou HNF a "Upíří písně pro Agnes" byly dávno pryč. Kapela byla jinde a v době nabídky na album jsme měli za sebou velmi úspěšnou sérii koncertů s programem Demoniac. Deset písní na "Amuletu" jsme měli jasně daný, i když k nějakým úpravám ve studiu došlo.

 

XIII. století - Bytosti (živě ze Studia B, Brno 1992)

 

SANCTUARY.CZ: JAKOU POZICI U VÁS DNES, PO 30 LETECH, ZAUJÍMÁ "AMULET" MEZI OSTATNÍMI NAHRÁVKAMI XIII. STOLETÍ? VZPOMENETE SI NA NĚJAKÝ ZÁŽITEK Z TÉ DOBY?

Petr Štěpán: Je to to, čemu se říká 'nedotknutelná' deska, je s ní svázaný počátek všeho. Stojíš na začátku něčeho a nevíš, co bude dál. My jsme si mysleli, že bude jen jedna deska a 
dál to asi nepůjde, že uvidíme, jestli bychom se udrželi a jak moc se nám taky bude chtít hrát a pokračovat. Takže deska měla být ve své podstatě jedinečná a svým způsobem tak i zůstala.
V tomhle je pro mne "Amulet" naprostá svátost a u mě nedotknutelná nahrávka. Byli jsme vlastně jen čtyři kluci, kteří se dali dohromady, založili kapelu a dostali příležitost natočit desku. A nikdo z nás tenkrát netušil, co všechno může přijít dál. Natáčelo se ve studiu Direct v Ostravě, měli jsme pět dní natáčení a dva dny na míchání. V době, kdy jsme natáčeli desku, tak Pavel používal elektrické bicí a moc nám to s nimi nešlo. A tak jsme nejdřív zjišťovali, jestli by nám někdo nepůjčil klasickej šlapák a pak jsme byli u Pařízka (Radim Pařízek, někdejší frontman skupiny Citron - pozn.aut.) prosit, jestli by nám ho nepůjčil. Takže souprava bicích byla taková kombinovaná. 
Natáčení bylo celkem vyčerpávající, začínali jsme brzy ráno kolem desáté hodiny, končili jsme okolo osmé večer a dávali jsme do toho všechno co jen šlo. Výsledek potom záležel i na zvukaři. A ať už to zní jakkoliv, jsem s tím mixem kytar a zvuku i po letech spokojený.

Pavel Štěpán: Bylo to první opravdové natáčení v profi studiu, první album, první klip, první vystupování v televizi, všechno bylo poprvé a bylo to naprosto úžasný! Takový čistý, lidský 
po všech stránkách. Takže "Amulet" pro mě je nejvíc a nejdál!!! :) Zážitků by bylo milion ale některý se nemůžou zveřejňovat ani po 30 letech :) Pokud se soustředím na natáčení alba, tak jednu věc fanoušci asi neví. V té době jsem hrával na elektrické bubny Siemens, jen v soupravě jsem měl jako snare buben akustický buben Amati. Důvod byl velmi prostý a praktický - nám se to líbilo ale hlavně jsme tím ušetřili spoustu místa v autě při výjezdech na koncerty. Dodávek bylo málo a my se vešli do kombíka! :) S touto soupravou jsem tenkrát přijel i do studia. Natočili jsme celou desku a při masteringu zvukař Petr Slezák řekl, tvl ten elektrickej kopák tam nemůžeme nechat, to je strašný, to musíme přetočit. Celá kapela málem omdlela!!! Nakonec se našlo řešení. Jelikož jsme natáčeli ve studiu Citron, zašlo se vedle do baráku za Radimem Pařízkem, bubeníkem z kapely Citron, a on mi půjčil klasickej akustickej kopák. A já ten kopák - jako jen ten kopák, nahrál na celý album do již natočených písniček znova. A jelikož nahrávat s klikem bylo tenkrát nemyslitelný, tak občas na nahrávce je slyšet, že někde nesedí synchron. Ale to je jedno, "Amulet" je tak silný, že tohle ho neohrozí :)

 
Pavel Štěpán - nahrávání bicích partů pro album "Amulet" (Ostrava, 1992)
 
 

SANCTUARY.CZ: VE STEJNÉM ROCE JAKO "AMULET" VZNIKLA I KOMPILACE "DEJ MI VÍC...OLYMPIC" (VYTVOŘENÁ KE 30 LETŮM OLYMPIKU), NA KTEROU JSTE PŘISPĚLI DODNES HRANOU SKLADBOU "KARNEVAL". JAK DOŠLO K ÚČASTI NA TÉHLE KOMPILACI?

Petr Štěpán: Začnu trochu z druhé strany. Skladbu "Karneval", kterou jsme si doslova urvali pro sebe, beru - a věřím, že kluci z kapely taky - jako takový dodatečný singl k desce "Amulet". Bylo to v době, kdy "Amulet" už vyšel, vystupovali jsme v televizi, měli jsme natočený první videoklip, měli jsme nabídky na koncerty a kapela slušně šlapala. Z firmy jsme dostali nabídku, jestli bychom se nechtěli zúčastnit natáčení této desky k výročí kapely Olympic. My jsme souhlasili, ale všechny takové ty velké hity Olympiku už byly rozebrané. A já jsem si vzpomněl na svoje dětství, kdy jsem kapelu poslouchal jako teenager a vzpomněl jsem si na desku "Olympic 4", kde je píseň "Karneval". Nějak mi to skočilo do hlavy a říkám: 'Sakra, vždyť my bychom mohli udělat i takovou skladbu, já bych to mohl nějak předělat, nějak se do toho otisknout.' Kluci souhlasili a vznikl "Karneval". Ten kdo si pustí originál, tak zjistí, jak daleko se ta skladba posunula, nechala se pouze předehra a pak už ten cover jede po své vlastní linii. Pojali jsme to hodně temně, je tam přes sebe nahraných hodně kytar, jak moje, tak i Bédi Musila, jsou tam dvě sóla přes sebe na konci skladby, je to hodně bohatá a zvukově velice nabušená skladba. Text bylo něco, do čeho se nesmělo zasáhnout, takže text jsem ponechal. Jeli jsme pak do studia, kde se píseň nahrála a nakonec na kompilaci vyšla. My jsme skladbu zařadili do playlistu, začali jsme ji hrát na koncertech a ta skladba měla neuvěřitelný ohlas a má ho dodnes. Nedokážu si představit koncert XIII. století, kde by tahle píseň nezazněla.

Pavel Štěpán: Kompilace "Dej mi víc...Olympic" vycházela pod vydavatelstvím Monitor a nás vedení firmy oslovilo, jestli bychom se něm chtěli také podílet. Kapela měla volnou ruku ve výběru písní, mohli jsme si vybrat kteroukoliv. Hudba se mohla změnit ale text musel zůstat původní. My jsme tu nabídku hodně zvažovali. Brácha nechtěl předělávat nějakej velkej hit od Olympicu a tak se sáhlo jinam. On měl doma album "Olympic 4" s obalem od Káji Saudka, kde většinu písní nazpíval Jiří Korn. A na tomto albu je naprosto neznámá píseň "Karneval", kterou vybral pro tento projekt. My si jí upravili, natočili, a nikdo v té době netušil, že to bude jeden z největších hitů XIII.století. Dodnes si lidé myslí, že je to naše písnička.... a napůl vlastně je :)

 

XIII. století - momentka z focení na obal desky "Amulet" (Praha, 1992)

 

SANCTUARY.CZ: K "AMULETU" LETOS POJEDETE VÝROČNÍ TURNÉ. PLÁNUJETE JEŠTĚ NĚJAKOU DALŠÍ FORMU OSLAV (REEDICE DESKY, VYDÁNÍ RARIT NEBO NĚJAKÝ SPECIÁLNÍ KONCERT)?

Petr Štěpán: Je to 30 let, co deska "Amulet" vyšla a už asi před rokem přišla firma (dnes Warner Music - pozn.aut.) s tím, že udělá dotisk alba na vinylu i na cédéčku. My jsme s tím 
samozřejmě souhlasili. Album bude obsahovat fotografie z té doby, které nebyly dosud použity, které jsme vyhrabali z archívů, bude tam bohatší booklet. U vinylové desky bude vložený takový plakátek s těmi fotkami plus takový menší prolog, vyjádření k desce ode mne. Nová CD verze "Amuletu" by měla navíc obsahovat dvě bonusové skladby, které se nyní chystáme ve studiu natočit. Nebude se jednat o úplně nové skladby, naopak z archívů jsme vytáhli dvě věci, které jsme v té době nenahráli. Jedná se o skladby "Kainovo znamení" a "Jerusalem", se kterými jsme tenkrát počítali na desku, ale narazili jsme na ten problém s minutáží a dodatečné singly se tenkrát ještě netočily. Obě mají takový punkový nádech, jsou to spíš figury, které se hodně opakují a tak jsme si řekli, že by byly vhodné k tomu, abychom je po těch 30 letech natočili pořádně ve studiu.

Pavel Štěpán: Do nového playlistu jsme zařadili další píseň z alba "Amulet". Možná lidi čekají že toho z Amuletu bude víc, ale my z něj hrajeme ještě "Justinu" a "Růže a kříž". On ten 
playlist není nafukovací a písně jako "Elizabeth" nebo "Fatherland" tam prostě být musí. Reedice "Amuletu"? Na to se raděj zeptej bráchy. To je v jeho režii tak nevím, co můžu a nemůžu pustit ven :) 
A speciální koncert? No...něco velkýho se opravdu chystá. Nápad vznikl v mojí hlavě a teď s kapelou řešíme detaily. Je to ještě v plenkách takže o tom zatím nechci moc mluvit. Ale jestli 
všechno klapne tak, jak máme v plánu, tak to bude bomba s velkým B!!!

SANCTUARY.CZ: POSLEDNÍ OTÁZKA SE SICE NETÝKÁ "AMULETU", ALE FANOUŠKY BUDE URČITĚ ZAJÍMAT: PLÁNUJETE NATOČIT JEŠTĚ NĚJAKOU DALŠÍ ŘADOVOU DESKU?

Petr Štěpán: Bohužel tíha tohoto rozhodnutí spočívá pouze a výhradně na mně, nejen jako na autorovi, ale asi i jako na leaderovi kapely. Firma má o novou desku eminentní zájem, domluvili jsme se, že by nová deska měla vyjít v roce 2023, ale je to jen 'hozené do placu', jak se říká. Uvidíme, jak to všechno půjde. Naši fanoušci určitě ví, že máme novou klávesistku, kapela prochází určitou obrodou, určitou reinkarnací a možná by to byla velká výzva k tomu, abychom práci na nové desce zahájili. Já bych moc rád s novou klávesistkou Andreou Koženou na nové desce pracoval. Ale je to zatím jen takový výhled do budoucna.

Pavel Štěpán: Tak tohle je opět otázka pro Petra. On je autorem hudby i textu. Záleží na spoustě věcí v jeho životě, aby byl v pohodě a mohl psát a tvořit. Kapela ho samozřejmě 
stoprocentně podpoří! V současné době je nová deska s velkým otazníkem. Každopádně kapela vyráží na Amulet tour v novém složení a v plné síle!

SANCTUARY.CZ: DÍKY MOC A NA VIDĚNOU NA KONCERTU V PRAZE!

 


Bedřich Musil - nahrávání kytarových partů pro album "Amulet" (Ostrava, 1992)

 

A teď už má slovo Vladimír Kočandrle, ředitel společnosti Monitor, která desku "Amulet" v roce 1992 vydala.

 

SANCTUARY.CZ: DOBRÝ DEN, VLADIMÍRE A DÍKY ZA 'OBJEVENÍ' XIII. STOLETÍ! KDY JSTE VLASTNĚ KAPELU POPRVÉ SLYŠEL? JAK DOŠLO KE SPOLUPRÁCI, KTERÁ VYÚSTILA VE VYDÁNÍ DESKY "AMULET" U MONITORU?

Vladimír Kočandrle: Koncem 80.let jsem byl na vystoupení HNF v rámci Rockfestu v Paláci kultury a udělali tam na mě velký dojem. Brutálně syrové. Od té doby jsem Petra nějak podvědomě sledoval. Krom toho mě odjakživa zajímali The Sisters Of Mercy a Monitor od roku 1990 začal systematicky mapovat nezávislou českou rockovou scénu. Tyhle tři věci se v roce 1992 nějak logicky potkaly a vzniknul "Amulet".

SANCTUARY.CZ: VZPOMENETE SI JEŠTĚ NA DOBU KOLEM NAHRÁVÁNÍ TÉTO DESKY? ZASAHOVALA FIRMA MONITOR NĚJAKÝM ZPŮSOBEM DO TVŮRČÍHO PROCESU, DOŠLO K NĚJAKÝM NESHODÁM NEBO VŠE PROBĚHLO NAOPAK KE SPOKOJENOSTI OBOU STRAN?

Vladimír Kočandrle: Do vzniku "Amuletu" jsme - narozdíl od některých jiných rockových alb - žádným zásadním způsobem nezasahovali. Až o mnoho let později jsem si tu a tam dovolil do tvůrčího procesu Petrovi s Pavlem velmi mírně kecat.

SANCTUARY.CZ: "AMULET" MŮŽEME BEZ ZAVÁHÁNÍ POVAŽOVAT ZA VŮBEC NEJDŮLEŽITĚJŠÍ ČESKÉ GOTHICROCKOVÉ ALBUM. ČEKAL JSTE TEHDY ÚSPĚCH TÉTO DESKY? JE "AMULET" ZÁROVEŇ NEJPRODÁVANĚJŠÍM NOSIČEM KAPELY?

Vladimír Kočandrle: Já nevím. Ani jestli bych takhle "Amulet" dekoroval, ani zda je nejprodávanější. Prodeje XIII. století nemáme plně pod kontrolou, protože skupina několik let vydávala u firmy Happy Music, než jsme katalog plně převzali. Ale je to velice úspěšné album. Skladatelsky se mi velice líbí i "Gotika" a některá další alba. "Gotika" ale z dnešního pohledu trochu pokulhává, co se týče soundu a aranžmá. Za jednu z vůbec nejlepších věcí kapely považuju poměrně nedávnou nahrávku "Frankenstein".

SANCTUARY.CZ: JAK NA VÁS TENKRÁT NAHRÁVKA PŮSOBILA, KDYŽ JSTE JI SLYŠEL PŘED VYDÁNÍM? A JAK SE NA ALBUM DÍVÁTE DNES, PO 30 LETECH?

Vladimír Kočandrle: "Amulet" samozřejmě byl, je a bude výjimečný. Proto ho vydáme ke 30. výročí ve velmi speciální edici...

SANCTUARY.CZ: DÍKY VÁM SPOLUPRÁCE S KAPELOU POKRAČOVALA POZDĚJI I POD HLAVIČKOU EMI A DNES I S WARNER MUSIC. JAKÉ JSOU NEJBLIŽŠÍ VYDAVATELSKÉ PLÁNY, DOČKÁME SE NOVÉ DESKY XIII. STOLETÍ?

Vladimír Kočandrle: XIII.století někdy musí přijít s úplně novým albem. Jiná cesta není. Po výročním "Amuletu" přijde ta chvíle. Opakuju to Petrovi s Pavlem donekonečna už několik let.

SANCTUARY.CZ: NAVŠTÍVIL JSTE (PŘÍPADNĚ NAVŠTĚVUJETE) KONCERTY XIII. STOLETÍ?

Vladimír Kočandrle: Jsem pravidelným návštěvníkem koncertů XIII.století. Vždycky se těším na intro, na chechot vran a ječení operní zpěvačky patrně uvězněné ve věži. A asi budu muset přijít omrknout novou klávesistku. Ani nevím, kolikátá už to vlastně je...

SANCTUARY.CZ: DÍKY ZA ODPOVĚDI A NA VIDĚNOU V PALÁCI AKROPOLIS!

 

XIII. století - nepoužité foto z focení na obal desky "Amulet" (Praha, 1992)

 

mohlo by vás také zajímat

Přidat komentář

Zadej správnou odpověď.