Cathedral In Flames: Žádná dobrá gotická kapela nevydává desky moc často

Začátkem letošního roku se na české gotické scéně zjevilo jedno dávno zapomenuté jméno. Pražská gothicrocková formace Cathedral in Flames se ovšem vrátila ve velkém stylu, vydala debutovou desku a má řadu plánů i do budoucna. Vyzpovídali jsme proto dvě vůdčí osobnosti formace, zpěváka Phil Lee Falla a baskytaristu Gatsbyho. Tady je výsledek.

 

SANCTUARY.CZ: NA ÚVOD POJĎME DO HISTORIE. PROZRAĎTE NÁM A NAŠIM ČTENÁŘŮM KAPELU A OKOLNOSTI JEJÍHO VZNIKU. PROČ PRÁVĚ CATHEDRAL IN FLAMES?

Gatsby: Vznikli jsme jako většina kapel v té době - parta kamarádů ze školy. I tehdejší kytarista Barfly Kid byl náš spolužák a bubeník Chico jeho bratránek. A pokud jde o název, tak já si to už moc nevybavuju.

Phil: Když jsme před lety zakládali gotickou kapelu, byl název Katedrála jako symbol gotiky jasnou volbou. A časem přišla angličtina a aby se to nepletlo, přidali jsme V plamenech. Hořící katedrála, to je přece esence gothic rocku. A dávno před Notre Dame.

SANCTUARY.CZ: KAPELA TEHDY PO NĚKOLIKA LETECH UKONČILA ČINNOST, CO BYLO DŮVODEM? EXISTUJE Z DOBY 'PRVNÍ FÁZE' NĚJAKÝ MATERIÁL? PROČ JSTE TEHDY NEVYDALI DESKU?

Phil: Ty vole, to je tak dávno. Ale myslím si, že konec tý první fáze byl klasická ponorka. Docela často jsme tehdy hráli. Na koncerty jsme přibrali ještě druhou kytaru, klávesáka, 2 členy ochranky a manažera, takže jsme byli divokej, nenazvučitelnej a drahej cirkus. A u toho jsme strašně kalili a začali vidět muziku každej jinak. Poslední zkoušky už jsme ani nezapínali aparáty. Jen jsme demolovali zkušebnu. A pak jsme prostě implodovali.

Gatsby: Vydat v tý době desku jsme prostě nezvládli, ale to tenkrát skoro nikdo. Nahráli jsme asi 3 demáče, který rotovaly na Rádiu 1. Kazety se občas někde vynoří, ale vlastně není na čem je přehrát. Existoval i videozáznam koncertu a pekelný afterparty na Sedmičce, ale ten se naštěstí někam úplně ztratil.

SANCTUARY.CZ: PO LETECH HIBERNACE JSTE SE ZČISTAJASNA OBJEVILI NA SCÉNĚ S DEBUTOVOU DESKOU 'CHILDREN OF THE BLACKEST HOLE'. CO VÁS VEDLO K OŽIVENÍ TOHOTO PROJEKTU?

Gatsby: Roky jsem si skládal do šuplíku spoustu věcí. Jen mi chyběl zpěvák, tak jsem jednoho dne zkusil zavolat Philovi, jestli by jen tak nezkusil něco nazpívat. No a pak se to rozběhlo a bylo jasný, že CIF je zpátky. Nicméně ze šuplíku jsem pak použil jen dva materiály, všechno ostatní je nově složené. Navíc podle ohlasů svět evidentně potřeboval pořádnou porci old school gotiky v moderním provedení!

Phil: S Gatsbym jsme byli v kontaktu celou dobu, ale když mi jednou v létě zavolal, že má novou písničku a jestli bych jí nechtěl nazpívat, byl jsem hodně překvapenej. Poslal mi mp3 a mě se to strašně líbilo. Zpěvovou linku a text jsem měl hotový ještě ten večer. A pak už se to nabalovalo jedna skladba za druhou. Přidali se Ambra a Billac a vlak se znova rozjel. A od začátku bylo jasný, že chceme udělat klasickou gothicrockovou desku se vším všudy. Výhodou je, že v kapele je zdravá diktatura a jasně rozdělený role. A pomáhá, že s Gatsbym máme na naši tvorbu v podstatě totožný názory, takže nemusíme řešit směr ani detaily, protože oba prostě víme, jak by měla naše muzika znít.

SANCTUARY.CZ: JAKÉ JSOU OHLASY NA VAŠI AKTUÁLNÍ TVORBU? CATHEDRAL IN FLAMES VE 21. STOLETÍ ZNÍ JINAK, NEŽ NĚKDEJŠÍ MATERIÁL. PRACOVALI JSTE NA NOVÉ DESCE I SE STARÝMI SKLADBAMI, NEBO JSTE ZAČALI S ČISTÝM STOLEM?

Gatsby: Nic ze starších hitů jsme neoživovali a ani nechtěli. V tý první inkarnaci jsme byli sice skvělá živá kapela, ale teď jsme se soustředili na studiovou práci. Protože nás víc baví psát nový písničky, než přehrávat starý věci. Desku jsme nedělali pro snahu někde prorazit nebo uspět. My si chtěli prostě udělat radost. Ale když teď koukám na recenze po celým světě a počty fandů, který si desku kupujou a přehrávaj, tak jsem docela spokojenej, protože naše hudba evidentně oslovuje lidi po celým světě. Baví mě, jak jsou recenzenti v USA nebo v Anglii schopný ty písničky pitvat do hloubky a přitom nám daj plnej počet hvězdiček. Vlastně mám pocit, že nejpodivněji jsme braný v Čechách, protože tady je každej pičus chytrej jak rádio, co si nejradši naladí Jihlavanku.

Phil: Jsme gotická stará škola. Takže pokud nás někdo přirovnává k Sisters nebo Fields, beru to jako poctu. A gothic rock miluju, i když je to vlastně hrozně malá subkultura. Takový prťavoučký ghetto. Ale myslím si, že ohlasy na Children Of The Blackest Hole nás aspoň v Čechách přes ty zdi a dráty směrem ven dostaly. O desce ví spousta lidí, kteří gotici nejsou. Což je jenom dobře.

SANCTUARY.CZ: VAŠI DESKU MASTEROVAL PETE MAHER. JAK JSTE SE DOSTALI KE SPOLUPRÁCI S NÍM A PROČ PRÁVĚ ON? JAK MOC OVLIVNIL VÁŠ VÝSLEDNÝ ZVUK NA DESCE?

Gatsby: Petea jsem poznal díky svý předchozí hudební práci. Spolupracuju se skotským studiem Substation, kde natáčí třeba The Jesus and Mary Chain. A Duncan Aitken ze Substation – zvukař, kterej zvučí třeba koncerty Rolling Stones – mi ho doporučil. U Petea je velká výhoda, že má rád klasický gotický kapely, takže naší hudbě nejen rozumí, ale hodně se mu i líbí. A přitom vím, že v Čechách prostě není nikdo, který by byl aspoň způlky tak dobrej jako on. Nebo možná tady je, ale já o něm nevím. Pro CIF chceme to nejlepší, takže tahle spolupráce byla jasná volba.

SANCTUARY.CZ: NA REUNIONU SE PODÍLÍTE Z PŮVODNÍ SESTAVY JEN VY DVA. CO ZBYTEK PŮVODNÍCH ČLENŮ, OSLOVILI JSTE JE PŘI OŽIVOVÁNÍ KAPELY?

Gatsby: Barfly Kid mi pomáhal s detailama u míchání a je uveden i v kreditech na obalu. Vždycky se nám s ním hudebně dobře dělalo, ale on má svůj aktuální hudební projekt a navíc za ty roky se našemu žánru hodně vzdálil. Taky tvrdí, že Billac de Ville je mnohem lepší kytarista než on.

Phil: Jsou u toho se starý party Barfly a Ambra. A proč bysme někoho dalšího tahali do studia? Z nostalgie? To je přece zbytečný. Když chceš udělat něco skvělýho a novýho, nebudeš si u toho přece vázat kolem krku uměle oživený zombies vykopaný z hrobu.

SANCTUARY.CZ: V SESTAVĚ MÁTE NYNÍ TAKÉ ZPĚVAČKU AMBRU VON BERNSTEIN. CO BYLO DŮVODEM JEJÍHO ANGAŽOVÁNÍ?

Phil: Ambra je skvělá, technicky školená zpěvačka. Naše hlasy se výborně doplňujou. A ve studiu je s náma od začátku. Takže bylo jen logický, že se stane oficiální součástí kapely.

Cathedral in Flames - Python

 

SANCTUARY.CZ: CATHEDRAL IN FLAMES STAVĚLI NA OJEDINĚLÝCH, ALE MIMOŘÁDNÝCH A NEOBVYKLÝCH KONCERTECH. JAK SE NA TOTO DÍVÁTE NYNÍ, PO ČTVRTSTOLETÍ? PLÁNUJETE ŽIVÁ VYSTOUPENÍ?

Phil: Tehdy jsme objížděli kluby v celý republice. I přes tu časovou propast si vybavuju naše koncerty v Bunkru, na Sedmičce nebo ve Žlutým psu v Pardubicích, ale mám je už dost v mlze. Oproti tomu si akce v kostele Sv. Martina ve Zdi nebo ve skalním městečku u Malé skály jasně pamatuju, a přitom jako 'události'. A nevidím to tak jenom já, ale vzpomíná na to dneska spousta fanoušků, kteří tam tehdy byli. A protože Katroška musí bavit v první řadě především nás, tak i každý další koncert chceme bez keců pojmout jako událost a zážitek na celý život pro všechny zúčastněné. Ale vzhledem k aktuální situaci s virem se všechny plány na živý hraní minimálně o rok odsouvají.

Gatsby: Jedním z důvodů konce naší kapely tehdy bylo i to, že jsem začal živý hraní a cestování po klubech a festivalech nenávidět. A to mi zůstalo. Nicméně všichni do nás hučí, že by to chtělo koncert. Tak ho připravíme, ale bude úplně jinak než klubovej koncert. Když už mám vylézt na pódium, tak to musí být zážitek pro mne, ale i pro lidi. Takže to přesně tak bude!

SANCTUARY.CZ: SLEDUJETE VÝVOJ SOUČASNÉ GOTICKÉ SCÉNY? JAK SE PODLE VÁS LIŠÍ OD DEVADESÁTÝCH LET? MÁTE NA NÍ NĚJAKÉ OBLÍBENCE? LÁKALA BY VÁS TŘEBA SPOLUPRÁCE S NĚKTEROU SE SOUČASNÝCH KAPEL?

Gatsby: Vlastně až teď jsem si něco poslechl. Upřímně, mně to moc nezajímá. Většinou ty současný kapely nemají moc co nabídnout. Tím myslím zahraniční. Já dělám muziku kvůli sobě a vystačím si s inspirací, co jsem posbíral kdysi dávno. U nás nevím o žádný opravdu gotické kapele.

Phil: Já rozhodně nechytám aktuální trendy. Určitě se dneska víc stírají žánrový hranice. Asi je v tom dneska víc metalu, ale z těch pseudooperních sraček se mi většinou chce spíš zvracet. Líbí se mi poslední desky Moonspell nebo Zeal & Ardor. Ale po žádný spolupráci netoužím. Muzika je pro mně natolik osobní tvůrčí vyjádření, že nemám důvod si to ředit názorama někoho jinýho. Většinou z toho stejně vzniknou jen další blbý coververze.

SANCTUARY.CZ: PRACUJETE V SOUČASNOSTI NA NOVÉM MATERIÁLU? JAKÉ JSOU DALŠÍ PLÁNY A CÍLE KAPELY?

Gatsby: My pracujeme pořád. Minimálně jeden track měsíčně. A já se s tím pak měsíce patlám, aby to bylo dokonalý. Dokonalý pro nás. Na ostatní seru.

Phil: Máme rozdělanou novou desku s pracovním názvem Desperado. A chtěli bysme jí ideálně do konce roku vydat. Ale nikam nespěcháme. Jsme perfekcionalisti. A žádná dobrá gotická kapela přece nevydává desky moc často.

mohlo by vás také zajímat

Komentáře

Možná by stálo za to, zamyslet se nad tím, co ten zmiňovaný "plný počet hvězdiček" znamená. Pro mě je to hodnocení, které by měly dostat ty nejdůležitější desky vůbec. Opravdu tu má někdo pocit, že by tahle nahrávka měla být zařazená mezi klasiky žánru. Ať pitvám jak pitvám, nemyslím si to. Je to prostě příjemné překvapení a prima nadprůměr. Na to člověk nemusí být chytrej jak rádio, stačí sledovat scénu a mít trochu soudnosti.
Myslím, že je jedině dobře pokud si kapela dává na své hudbě záležet ale říct, že žádná dobrá gotická kapela nevydává desky často mi příjde jako trochu přehnaný výrok, který by mohl být pochopen tak, že v podstatě dobré kapely už hudbu skoro nevydávají. Buďto dotazovaný člověk moc gotických kapel nezná, nebo mám jinou teorii o významu slova "často" ve spojení s hudebním světem. Samozřejmě pokud spojení „dobrá gotická kapela" znamená pouze již nehrající legendy, tak mi to začíná dávat smysl :D A můžete mne opravit ale podle mne je tu stále hodně dobrých kapel na jejichž hudbu netřeba čekat 20 let ale naopak nám každé 2-3 roky něco nadělí a mezitím jsou ještě schopny vydávat singly.

Přidat komentář

Zadej správnou odpověď.