Recenze Readership Hostile – Readership Hostile

Nová goth/deathrocková krev ostřílených muzikantů přímo z rodiště žánru Kalifornie. Navíc se zpěvačkou. Takový debut nemůžeme minout...

READERSHIP HOSTILE - Readership Hostile
Vydavatel: Swiss Dark Nights, 22 mins

Pohled Demi Mortuus:

Ale ano. Jistě že je obohacující psát sáhodlouhé elaboráty o německých kapelách, které chvíli hrají metal, chvíli zase elektroniku a jinak „hedlajnují“ na gotických festivalech. Nic proti tomu. Občas to však chce i nějakou změnu. Takže místo známého jména dáme šanci jménu neznámému. Nebudeme probírat dvacetipoložkovou diskografii, nýbrž se pustíme do debutového EP. Od germánských sousedů se vypravíme do Los Angeles (ano, znáte z písně Františka Ringo Čecha). A stylové zařazení? Kapela říká: post-punk… post-goth… post-psych. Bez číra se zkrátka neobejdete!

Jaká jsou fakta? Už v letech 2008/2009 spolu zkoušeli tvořit Adrienne, Benn a spol. pod jménem The Readership Hostile.  V téhle podobě odehráli jedno živé vystoupení (hnedle na legendárním večírku Release the Bats), aby o pár let později z loga zmizelo ono „the“ a rytmickou sekci doplnili Paul a nedávno (až po vydání tohoto EP) Vince (původem Bulhar). Jako Readership Hostile kapela funguje od roku 2002 a pár roků na to je dokončeno eponymní debutové EP, které vydávají Swiss Dark Nights. Jak je to snadné…

On je to vesměs death rock. Značně chytlavý, úderný, živelný a řízný. S poctivě nečistým zvukem a punkovou patinou. Výrazným plusem je vokál. Adro je přirozeně oprsklá, nepůsobí křečovitě, umí dát do svého hlasového projevu tu pověstnou žílu na krku, která vystoupne, když se do něčeho položíte na krev. A to já mám rád. Vychází z toho zpěvořev, který umí strhnout, nasrat, hysterčit i vyprávět. Pokud však nesnášíte vyšinuté čarodějnice (v pozitivním slova smyslu) u mikrofonu, vezměte si raději Tarju a běžte si uklidnit nervy nějakou kýčovitou árií. Tady se na dámičky nehraje. Z okolních stylů si potom kvartet nabírá pouze vlivy, ale i díky tomu není jejich nahrávka jen další ze stylové řady.

Readership Hostile - Shadows of Pure Delight

„Shadows of Pure Delight“ je starťák jak se patří. Na žádném parketu se neztratí. Atmosféru dolaďuje decentní kláves (který dodává nějakou tu „gotiku“) a zvuk je důrazný a přímočarý. Adro vás nešetří a šermuje člověku pomyslným prstem přímo před čumákem, soudě dle tónu hlasu, který umí vyčítat i pořádně zaječet (to bude to „psych“!). V podobném tempu a náladě se řítí většina ze šesti zúčastněných válů. O něco málo rozvážnější tempo má vločková „Snowflake on My Tongue“ a notně zatěžkána post-punkovou zamyšleností je pro změnu závěrečná pomalá věc„Tainted Pale“. Hitovka „Damaged Parts“ je zase naprosto ryzí deathrockovou palbou.​

Readership Hostile jsou pro mne hodně příjemným překvapením. Pravdou je, že Swiss Dark Nights mají čich na kvalitní kapely (viz Yabanci, Hapax, nebo čerstvě třeba Tanks and Tears). Pokud máte rádi neučesanější podobu gotiky a deathrock, nenechte si opěvovaných šest songů ujít a těšme se spolu na chystanou dlouhohrající prvotinu, která snad bude následovat brzy, vzhledem k tomu, že recenzované EPko není zase tak žhavou novinkou. Byla ale škoda jej nevyzdvihnout a neupozornit na něj. Navíc zmíněné stylové škatule chlapci a slečna podávají po svém (to bude asi to „post“). Tak ještě aby se vypravili přes tu velkou louži. Živě to bude jízda!

Hodnocení: 80 %

Pohled Pavel Zelinka:

Je pravdou, že ještě před pár roky mě death rock, ten živelný proud mezi gotikou, punkem a hardcorem (pravda, toho míjí opravdu jen okrajově) obcházel mílovými kroky. S přibývajícími roky ale roste potřeba dostávat z muziky energii, neředěnou atmosféru, která není marketingovým kalkulem, ale ryzí potřebou "něco" sdělit. Vyjádřit se. Dostat ze sebe pocity, které ovládají nitro člověka.

Američané Readership Hostile nejsou ve své tvorbě zásadní novátoři. Odkazující se k žánrovým předchůdcům (kolega Samgarr vcelku výstižně reagoval před nějakou dobou na informaci o vydání desky přirovnáním k Super Heroines). Těch konotací směrem do minulosti, a to vzdálené (45 Grave, Skeletal Family), ale i poměrně nedávné (např. Antiworld), může být poměrně velké množství. Stejně jako v případě kolegů z labelu Swiss Dark Nights Yabanci, ale hlavní devízou desky je její atmosféra. Strhující punková jízda s černočerným pozadím a silným hysterickým feelingem.

Nebudu se tady pouštět do rozboru jednotlivých písniček. To už v předchozí recenzi za mne obsaral kolega Demi. Já bych jen ve svém elaborátu vypíchl nenápadný, ale o to vlivnější soubor postaviček, které už v prostém výčtu byly zárukou alespoň mírně nadprůměrného výsledku. Kytarista Benn Ra (Hatesex/Frank the Baptist/Diva Destruction) a Christian Omar Madrigal Izzo (Christian Death/Rozz Williams/Shadow Project/Chokebore) už výčtem předchozích štací slibují mnohé. To samé dohled maestra Bari Bariho (Christian Death/Mephisto Walz/Scarlet's Remains) z producentské sesle. Už jsme ale zažili dost superskupin, které ve výsledku více slibovali, než nakonec v písničkách nabídli. Je sympatické, že "zasloužeností" nebo "otrkaností" protagonistů se nechlubí ani label, ani kapela samotná. Nechala za sebe mluvit v šesti válech samotnou muziku, která musí potěšit každého milovníka temnější rocku bez rozdílu vyznání.

Formát EPčka se vrací do módy. Lidé už nemají čas poslouchat celé dlouhohrající desky v kuse, a tak jim sousta mezi 20 a 35 minutami přijdou vyhovující. Kapely se tak mohou připomínat svým fanouškům v Babylonu současné indie scény s menšími rozestupy a vedle usilovného skládání a nahrávání můžou nerušeně koncertovat, až se z nich může kouřit. Jistý dým od nástrojů si dokážu v případě Readership Hostile jednoduše představit. Jeho vznik nepřičítám usilovnému hoblování nástorjů, jako spíš intenzitě, s jakou se do nich jejich majitelé opírají. Navíc pokud mají na hrotu tak suverénní zpěvačku, jakou je charismatická Adrienne Pearson, pak debutové bezejmenné album musí brát jako hozenou udičku všem promotérům, kteří ještě stále hledají na gotické scéně nové impulzy. Kvartet z Los Angeles je bezesporu jedním z nich.

Sestava

Adrianne Pearson - vocals
Benn Ra - guitar