Recenze Horror Vacui – Return Of The Empire

Těžko říct, čím to je, že se Itálie stala v posledních letech líhní tak zajímavých goth/deathrockových kapel. Zdálo by se, že slunné podnebí nemůže prospívat růstu věcí skrytých, tajemných a záhrobních, ale jak nás přesvědčuje čím dál větší počet kapel, povstávajících z  „boty Evropy“, je tomu přesně naopak. A to je dobře.

Jedním z hlavních vlajkonošů současné italské gothic/deathrockové scény je boloňská pětice Horror Vacui, která udělala rozruch už před třemi lety svou živelnou temnou deskou „In Darkness You Will Feel Alright“. Z ní pocházela třeba i hitovka „I Like It When A Soldier Dies“, která se objevila v playlistech mnoha gotických DJů po celém světě a snad i na několika kompilacích. Jak tedy parta kolem zpěváka Koppy za tu dobu vyspěla? Šoupněmež jejich novinku „Return Of The Empire“ do přehrávače a posviťmě si na to.

Hned na úvod potěší zvukově příjemný kytarový rozjezd, který postupně odpíchnou bicí a vrhnou nás přímo do tracku „Return of the Empire“. Velmi slibný a silný otevírák s hezky uchopenou změnou harmonie a nálady jako fraktál naznačuje charakter celého následujícího alba. Tedy, že Horror Vacuii oproti předchozím víceméně ryze deathrockovým nahrávkám co do nálady trochu „zgotičtěli“. Výsledkem je tak sympatický šlapavý gothic rock s deathrockovým nápřahem a energií. I když, pravda, v některých skladbách ta deathrocková naléhavost stále převládá.

Kromě toho jsou nahrávce vlastní (mimo charakteristického vokálu, který se tentokrát drží i v hlubších polohách, kde mu to sluší) i moc pěkné kytary. Tím „pěkné“ je míněno, že se povedly jak zvukově, tak tím, co hrají – třeba jako ve skladbách "5000“,  „Screens Of Infamy“ nebo v otvíráku. Svůj prostor samozřejmě dostaly i řádně divošské rytmy „The Right Cure“ s lehce morfujícím zvukem basy i kytary, která je feelingem takovou klasickou skladbou Horror Vacui – včetně naléhavě deklamovaného zpěvu.

Podobně divá je třeba i „Light of Darkness“. Začátek čtyřky „Time“ zase dává vzpomenout rozjezd skladby „Statement II“ od tuzemských deathrockerů Tongue (bylo by zajímavé zjsitit, zda je to záměr, či náhoda – v prvním případě by to pro Písečáky byla rozhodně pocta).

Horror Vacui

Přes všechna pozitiva je však třeba říct, že při letmějším poslechu posluchači začne zhruba za půlkou alba trochu odpadat pozornost. Když si ale „Return of the Empire“ pustíte od poloviny, zjistíte, že to není tím, že by druhá šestice tracků byla nějaká odfláklejší nebo slabší. Čert ví, čím to je. Když si tedy skladby poslechnete napřeskáčku nebo pustíte album od půlky, zjistíte, že tu vlastně nějaké výplně nebo hluchá místa nejsou.

Dá se tedy bez uzardění říct, že se novinka Horror Vacui povedla. Deska má do svých drážek (vinylových i virtuálních) vyrytý temný a syrový materiál, který se tentokrát chvílemi více noří do gothicrockových poloh. A tak mu to sekne. Tím víc, že výsledek v případě Horror Vacui nezní pateticky, přehrávaně a vyumělkovaně, ale upřímně. A za to jsou samozřejmě plusové body. Pěkná práce, dámy a pánové!

Hodnocení 80 %

Horor Vacui Return of the Empire