Recenze Argyle Goolsby - Darken Your Doorstep

V červnu (v Evropě v září) se zjevila první sólová deska Argyla Goolsbyho z (již neaktivních) Blitzkid. Jak dopadla?

Argyle Goolsby - Darken Your Doorstep
Vydal: A Corpse With No Name, 47:39

Argyle Goolsby, vlastním jménem Steve Matthews, polovina horrorpunkových Blitzkid, ani po rozpadu své domovské kapely nehodlá se svým oblíbeným žánrem skončit. Tento milovník černobílých hororů, tatér, baskytarista a zpěvák, vkročil do vod sólové tvorby už v roce, kdy Blitzkid jeli rozlučkové turné, ale až letos se mu povedlo vydat plnohodnotné řadové album. A že čekání stálo za to!

Bylo to 22. října 2012, kdy se Blitzkid ve své originální sestavě (tedy zpěvák/basák Argyle Goolsby a zpěvák/kytarista TB Monstrosity) s doprovodnými muzikanty představili naposledny českému publiku. Brněnský klub Kabinet Múz tenkrát zažil energickou show plnou neskutečných fyzických výkonů všech zúčastněných. Snad za to mohl fakt, že tato kapela se do brněnské metropole už nikdy nevrátí, možná to bylo totálním nasazením přítomných muzikantů, ale společně s kapelou nechali na pódiu duši (a litry potu) i všichni přítomní. A kdo muzice těchto horrorpunkerů ze Západní Virginie nepropadl po prvních několika tónech, ten neměl na místě co dělat.

Argyle Goolsby - In Votive Light

Blitzkid tenkrát odehráli jeden z nejlepších koncertů, které jsem od nich viděl. Mix skladeb, co zazněl (vše od prvních naivních pokusů přiblížit se svým vzorům okolo Glena Danziga až k dospělé a vyrovnané tvorbě), dokázal Argyle Goolsby dostat i do své albové prvotiny. A to je důvod, proč se o pět let starém koncertu zmiňuji. Protože všechno to, co zůstalo na pódiu v Kabinetu Múz, se najednou opět zhmotnilo na placce "Darken Your Doorstep".

Pamatujete na poslední studiovku Blitzkid "Apparitional"? Jako by od ní neuběhl ani rok, a je tady sólovka Argyla, která zní nachlup stejně. Horrorpunková řežba (umocněna intrem, ve kterém se představuje ikona brazilského hororu Joe Coffin), která nedá vydechnout, protože se na vás z každého koutu valí další a další nestvůry. Hned úvodní nářez v "The Uninvited" představí Argyla takového, jakého ho každý fanoušek zná. Jako energickou střelu, hrající pořádný punk s výrazným refrénem.

Fascinace horory je patrná a nezaměnitelná. Ať už to je v písních, které odkazují přímo na nějaké filmy ("Ghost Of The Vampire" nebo "Mister Babadook"), nebo v krvavých příbězích, které mají sloužit jako metafory ke skutečnému životu, Argyle je za ty roky vyhraný a natolik vyzrálý, že tvoří jednu hitovku vedle druhé. Zklidnění přijde vlastně jen u klipovky "In Votive Light" nebo Blitzkidí "As The Rope Bridge Sways" připomínající "Wild Branch Of Rose" (nemluvě o závěrečné country pecce "The Black Holly"). Zbytek se ale valí v tom nejrychlejším tempu, s řezajícíma kytarama a s punkovou energií, kterou by kdekdo mohl tomuto čerstvému ženáčovi závidět.

Argyle spolupracoval a vyhrál se za roky se spoustou žánrově spřízněných muzikantů (vystupoval například po boku Doyla z Misfits, Michala Gravese nebo Wednesdaye 13), a profesionalita je z muziky znát. A taky velký cit a srdcařina pro svůj milovaný žánr, který neustále posunuje dál a zůstává mu věrný, i když mu odchází parťáci nebo zradí kolegové (sprosťárnu ohledně kapely Silent Horror zde zmiňovat nebudu). Tenhle Nosferatu má prostě krev, bolest a děs v srdci a ukazuje nám, že s ním můžeme počítat. Sám navíc se svým materiálem vystupuje se dvěma soubory - ten hlavní jako Argyle Goolsby & The Roving Midnight řeže do obecenstva punk, jak ho známe z desky, ten druhý pod názvem Argyle Goolsby & The Hollow Bodies brázdí pódia v plně akustickém podání.

Argyle Goolsby - Ghost Light Waltz

"Darken Your Doorstep" je album pro všechny milovníky žánru horrorpunku. Čerpá z toho nejlepšího, co v něm za ty roky vzniklo, ale předkládá to neotřelým způsobem a s pořádnou dávkou energie. Přitom se ale nijak nevykrádá, jen dává vzpomenout na zašlou slávu Blitzkid. A tak se při poslechu této desky v paměti přenáším do onoho říjnového večera 2012, kdy jsem měl možnost vidět Blitzkid naposledy. Jako by se nic nezměnilo, jen se černočerná energie zhmotnila jinde a jinak.

1. Midnight Approaches (01:27)
2. The Uninvited (03:19)
3. Ghost Light Waltz (01:53)