Paesant | 01.05.2008 09:06
 Stejný den, jen pár zastávek od míst, kde Nosferatu shop slavil své páté narozeniny. Také už dávno předem vyprodané. Podobnost s Nosferatu Night zde ale končí. Einstürzende Neubauten jsou docela jiná show.
Stejný den, jen pár zastávek od míst, kde Nosferatu shop slavil své páté narozeniny. Také už dávno předem vyprodané. Podobnost s Nosferatu Night zde ale končí. Einstürzende Neubauten jsou docela jiná show.
Sepsala: Tenar 
Již před sedmou hodinou kdy se měly otevřít brány Archy čekal nejeden věrný fanoušek opodál s lístkem v ruce (případně ještě se sluchátky na uších). Bez rozdílu vedle sebe svorně čekaly starší i mladší generace rozličného vzhledu. Po vpuštění dovnitř byla časová mezera vyplněna něčím k pití, možností zakoupení merchandise a nejvíce asi obsazováním co nejlepší pozice před pódiem. 
Brzy po osmé hodině se zjevila bez přehnané pompéznosti celá šestice v čele s Blixou Bargeldem oděném tradičně v černém obleku a bez bot. Po roztouženém extra-dlouhém potlesku mohla zaznít první píseň - Die Wellen, kdy publikum mohlo poprvé ocenit skvělý zvuk. Teprve tehdy vše opravdu začalo. Díky příchodu, stejně jako díky prvním zvukům známého alba, se v divácích rozbušila srdce, v čemž jen napomáhala výrazná gradace některých písniček. Druhou v pořadí byla baladická Nagorny Karabach. Už jen z tohoto bylo vidno, že se jedná o tour k albu Alles wieder offen.
Přestože energie v sále nebylo málo, koncert se táhl v klidnějších melodiích než jsme u EN zvyklí. Blixa si však nejednou zaječel, Alexander Hacke byl opravdu aktivní a brzy také zpocený, Jochen Arbeit byl zase představen jako odborník na středověké nástroje, přestože většinu času hrál na elektrickou kytaru.
Písně za sebou plynuly jedna zajímavější a opojnější než druhá a přerušeny byly až v půlce původního setu. Až v tu chvíli měl Blixa svůj první "vstup". Popisoval, co si koupit můžeme, nebo co si koupit nemůžeme (protože to bylo jen pro tzv. "supportery").
Dlouhé potlesky a písně však Blixa přerušil ještě vsuvkou v úvodu písně Susej, kde se snažil vysvětlit jak tato píseň vznikla. Pak začala Ich Warte, kdy byla představena kapela a Blixa si neodpustil jedno "ich warte" navíc když čekal na utichnutí potlesku.Tato píseň znamenala konec základního setu, který publiku vůbec ale vůbec nestačil. Naštěstí nemusel...
I pro již zkušené diváky musí být pohled na živý koncert dostatečně fascinující. Nejen díky bizardní sestavě nástrojů, ve které nechybělo ani ukulele (například v Ich warte), vrtačka (Von wegen), bubny (ze kterých zůstal původní snad jen jeden) a odvážné soustavy trubek a různých nejen plechových věciček, pro které nemám ve slovní zásobě dostatečně vhodný výraz. Vše se v rukou novostaveb mění v uchvacující hudební nástroje a především nazapomenutelnou hudbu i zážitek. Nevyhnuli se ani starším, avšak nikoli starým deskám. Zazněla oblíbená Sabrina, dále Heaven is of Honey, Die Befindlichkeit des Landes nebo úplně poslední Youme & Meyou.
Na druhý přídavek využili pytel skrytý pod názvem "Dave" (který přidávají pouze ve městech se skvělým publikem a metrem). Z něj si každý člen vytáhl tři kartičky s určitými více či méně konkrétními slovy a ty měl hudebně interpretovat. Už jen chvilka strpení, kdy se producírovali po pódiu a uvažovali co jak budou hrát. Pro jedince, kteří nezvládali angličtinu, musela být tato chvilka vážně k nepochopení - těch však naštěstí bylo málo. Celá píseň zněla (nečekaně) hodně nesourodě, například Blixa ťuká do mikrofonu rukou nebo basák usedá za bicí. Nemluvě o následném popisu lístků a vlastní interpretaci každého z nich - a že to nebyl snadný úkol napovídá třeba slovo "Zeď". Toto odevzdání se publiku krásně podtrhuje jejich celý "supporterský" program, který stihl Blixa nejednou větou zmínit během představení (více na http://supporter.neubauten.org/).
Koncert zakončili baladickou již zmíněnou Youme & Meyou. A za moment se znovu uklánějí a mávají - teď už nadobro. Bylo půl jedenácté, když kapela zmizela za podiem a divadlo se rozsvítilo. Dvě a půl hodiny příjemně originálního a především nevšedního a neuvěřitelně poutavého projevu jedné z nejzákladnějších kapel industriální hudby. Už nikdo neviděl v nástrojích na pódiu kusy šrotiště jako mohl prve. Dle mého ukázali nejenom ten den v Arše, že už opravdu nemusí nic dokazovat.
Brzy po osmé hodině se zjevila bez přehnané pompéznosti celá šestice v čele s Blixou Bargeldem oděném tradičně v černém obleku a bez bot. Po roztouženém extra-dlouhém potlesku mohla zaznít první píseň - Die Wellen, kdy publikum mohlo poprvé ocenit skvělý zvuk. Teprve tehdy vše opravdu začalo. Díky příchodu, stejně jako díky prvním zvukům známého alba, se v divácích rozbušila srdce, v čemž jen napomáhala výrazná gradace některých písniček. Druhou v pořadí byla baladická Nagorny Karabach. Už jen z tohoto bylo vidno, že se jedná o tour k albu Alles wieder offen.
Přestože energie v sále nebylo málo, koncert se táhl v klidnějších melodiích než jsme u EN zvyklí. Blixa si však nejednou zaječel, Alexander Hacke byl opravdu aktivní a brzy také zpocený, Jochen Arbeit byl zase představen jako odborník na středověké nástroje, přestože většinu času hrál na elektrickou kytaru.
Písně za sebou plynuly jedna zajímavější a opojnější než druhá a přerušeny byly až v půlce původního setu. Až v tu chvíli měl Blixa svůj první "vstup". Popisoval, co si koupit můžeme, nebo co si koupit nemůžeme (protože to bylo jen pro tzv. "supportery").
Dlouhé potlesky a písně však Blixa přerušil ještě vsuvkou v úvodu písně Susej, kde se snažil vysvětlit jak tato píseň vznikla. Pak začala Ich Warte, kdy byla představena kapela a Blixa si neodpustil jedno "ich warte" navíc když čekal na utichnutí potlesku.Tato píseň znamenala konec základního setu, který publiku vůbec ale vůbec nestačil. Naštěstí nemusel...
I pro již zkušené diváky musí být pohled na živý koncert dostatečně fascinující. Nejen díky bizardní sestavě nástrojů, ve které nechybělo ani ukulele (například v Ich warte), vrtačka (Von wegen), bubny (ze kterých zůstal původní snad jen jeden) a odvážné soustavy trubek a různých nejen plechových věciček, pro které nemám ve slovní zásobě dostatečně vhodný výraz. Vše se v rukou novostaveb mění v uchvacující hudební nástroje a především nazapomenutelnou hudbu i zážitek. Nevyhnuli se ani starším, avšak nikoli starým deskám. Zazněla oblíbená Sabrina, dále Heaven is of Honey, Die Befindlichkeit des Landes nebo úplně poslední Youme & Meyou.
Na druhý přídavek využili pytel skrytý pod názvem "Dave" (který přidávají pouze ve městech se skvělým publikem a metrem). Z něj si každý člen vytáhl tři kartičky s určitými více či méně konkrétními slovy a ty měl hudebně interpretovat. Už jen chvilka strpení, kdy se producírovali po pódiu a uvažovali co jak budou hrát. Pro jedince, kteří nezvládali angličtinu, musela být tato chvilka vážně k nepochopení - těch však naštěstí bylo málo. Celá píseň zněla (nečekaně) hodně nesourodě, například Blixa ťuká do mikrofonu rukou nebo basák usedá za bicí. Nemluvě o následném popisu lístků a vlastní interpretaci každého z nich - a že to nebyl snadný úkol napovídá třeba slovo "Zeď". Toto odevzdání se publiku krásně podtrhuje jejich celý "supporterský" program, který stihl Blixa nejednou větou zmínit během představení (více na http://supporter.neubauten.org/).
Koncert zakončili baladickou již zmíněnou Youme & Meyou. A za moment se znovu uklánějí a mávají - teď už nadobro. Bylo půl jedenácté, když kapela zmizela za podiem a divadlo se rozsvítilo. Dvě a půl hodiny příjemně originálního a především nevšedního a neuvěřitelně poutavého projevu jedné z nejzákladnějších kapel industriální hudby. Už nikdo neviděl v nástrojích na pódiu kusy šrotiště jako mohl prve. Dle mého ukázali nejenom ten den v Arše, že už opravdu nemusí nic dokazovat.
 
      







Komentáře
pekny a osobity report az zavidim tenar ze tam byla 8-)
Přidat komentář
Vzhledem ke zvýšenému množství spamu je diskuse moderována. Schválení vašeho komentáře může trvat až 48 hodin.