Industrialní festival se vrací již počtrnácté

XIV. Prague Industrial FestIndustriální autonomie Ars Morta Universum přináší ve dnech 11. a 12. prosince 2009 Praze další dvoudenní slavnost, na které vystoupí mimo jiné švédská Coph Nia, francouzský projekt F.Y.D., nebo hudební spolupráce Empusae a Flint Glasse pod názvem Tzolk'in.







Coph Nia (swe)

Coph Nia je název dark ambient/ambient industriálního projektu, založeného Aldenonem Sartorialem a aktuálně "upsaného" u jednoho z nejvýraznějších vydavatelů na scéně, Cold Meat Industry. První album "That Which Remains" vyšlo roku 2000. Původní sestavu tvořil
Aldén (skladba), Magnus Baecklund (texty), Clara Pahlén (zpěv na "Our Lady of the Stars" a "Sanctus"), a Aasa Vildblomma (perkuse). Poslední tři zmínění se však podíleli pouze na debutu.

Samotné jméno Coph Nia je odvozeno od třetí kapitoly "Knihy zákona" Aleistera Crowleyho. Hudba tohoto tělesa pluje mezi dark ambientními krajinami, prozrazujícími Aldenonův zájem o západní magickou tradici, předevím o Aleistera Crowleyho.

F.Y.D. (f)

F.Y.D. založil v roce 2001 ARCO (SONIC AREA) jako jednočlenný projekt spojující v sobě revoltu s katarzní transcendencí. Za výhradního užití sampleru a mikrofonu oslovují F.Y.D. posluchače a diváky industriální mrazivou rytmikou, provokativními samply a nevraživě naléhavým vokálem. Po prvním albu ,,Reflexion" následovala jeho živá verze ,,Reverberation". Tím byl určen základní tón a myšlenka projektu, a sice posouvat stávající hranice a pohrávat si s tím, co už není snesitelné. V tomto duchu se pak nesla desítka vystoupení F.Y.D.

F.Y.D. - ovlivnění skupinami Skinny Puppy, Ministry, Nine Inch Nails, či Velvet Acid Christ - odhalují temný a násilný kyber-punkový svět, prázdnotu mezilidských vztahů a povrchnost norem letargické společnosti. Otrokářství, jeho schvalování a zničení je ústředním tématem světa F.Y.D. Ve všech skladbách se odráží všudypřítomná snaha bojovat proti vlastním slabostem a vnitřním nepřátelům. Říkali jste ,,hluk"?

Tzolk'in (f/be)

Hudební projekt Tzolk'in vznikl ze spolupráce mezi Empusae a Flint Glassem - tvůrci známými ze scény dark-ambientní hudby experimentální elektroniky. Ti se inspirovali mayskou mytologií a prastarým mayským astrologickým kalendářem. Už od počátku směřovali oba hudebníci k novým hudebním obzorům: propojení temných, opresivních a tajemných zvukových krajin Empusae s rytmickými a ambientními kompozicemi Flinta Glasse. Výsledný materiál je majestátní a epický, často prodchnutý bojovnou a agresivní náladou s tragickým duchem, jenž se mnohdy proměňuje v meditaci. Tzolk'in působí jako exotický soundtrack k fantomům mrtvé civilizace. Majestátní hluboké tóny se mísí se silou a náporem industriální hudby - pojítkem jsou přitom impulsivní obřadní rytmy, které vytvářejí atmosféru vzkvétající mayské kultury.

Nocturne (f)

Francouzský projekt Nocturne vznikl v roce 1995 a jeho mozkem je Saphi. Prvním podnětem pro hudební tvorbu a koncept byla následující témata: kolektivní paměť, vina, možnost volby a svobodné vůle. Tyto otázky a náměty se staly klíčovými také pro sdružení Artschock, jehož zvukovou tvář tvoří právě Nocturne. Psal se rok 2003, kdy Saphi vytvořil hudební doprovod k filmu Fritze Langa "Doktor Mabuse", jenž byl inspirován krátkou povídkou Norberta Jacquse z 20. let minulého století. Tuto nahrávku s podtitulem "Terorizuj - Manipuluj - Přesvědčuj" vydal v roce 2006 italský label Old Europa Café. Zlomovým byl přelom let 2005 a 2006, kdy se Saphi setkává s Cécile. Hudebnice s klasickým vzděláním dodává Nocturne hloubku novým akustickým rozměrem - tvořeným houslemi a trubkou. Na pódiu spolu tvoří znepokojivý pár, hlásající koncept Artschock.

Jejich vystoupení oplývá tajemstvím, systémy a záhadami. Postupně se objevuje skrytá pochybnost a nejistota. Závoj se zvedá, zvuk se formuje, atmosféra se stupňuje, až se náhle zjeví celistvá a hudebně sofistikovaná. U posluchačů hudba vyvolává překvapení a celou škálu emocí. Arpeggia, nezvyklé notové a rytmické kombinace, texty v podobě kronikových zápisů, fragmenty pocitů a sdělení, otevřeně sdělované niternosti. Nepřeberné množství syntezátorů a ručně vyrobených přístrojů vytváří z koncertů kuriózní instalace.

Schloss Tegal

Schloss Tegal tvoří Richard Schneider a M.W. Burch, temní průkopníci hudby pro psychologické účely, kteří si za dvě desetiletí vydobyli postavení kultovní elektronické formace. Jejich alba jsou mixáží grafické informace ve tvaru audio nahrávek a samplů, připomínající spíše antropologickým film či studii než hudbu jako takovou. Jejich tvorba je extrémní a silně psychogenním kosmem noise s podprahově tajemnými zvuky, které nejsou určeny pro choulostivé posluchače.

Album The Grand Guignol bylo v Německu zakázáno pro šokující texty a obsah ne nepodobný soudní příručce Psychopathia Sexualis Barona Kraft Von Ebbinga ve zvláštním pojetí. Jejich nejnovější album The Myth of Meat kráčí ve stopách The Grand Guignol nepředvídatelným noise a zneklidňujícím působením na nervovou soustavu posluchače. Skladby jako Cannibal Communion či Death Car Display se zakládají na skutečných životech dvou kanibalů v Německu a známého masového vraha Ed Geina v USA. To je jen část mnoha světů, které Schloss Tegal zkoumá spolu s UFO, jatečním vražděním, vytěžováním lidských zdrojů globální elitou, genocidou v mnoha zemích současného světa a EVP, záznamy hlasů mrtvých. To vše jako by bylo v pojetí Schloss Tegal předzvěstí hrozícího globálního konfliktu a neodvratného konce světa.

Rovar17 (hu)

Projekt Rovar17 vznikl koncem srpna 2002 v domácím studiu Kálmána Pongrácze. O tři dny později se přiopjil Levente Bod a tito dva spolu působili až do konce roku 2004. Technikou zvukových koláží vytvořili alba "Horsehead Nebula", "Anything Else The Madness" a "English Letter". Při prvním veřejném vystoupení se k nim připojil malíř Zoltan Fekete, který dodnes vytváří obrazovou složku živých vystoupení. Na výjimečném koncertním pojetí se velkou měrou podílí Nándor Maller, který je nejen stálým technikem skupiny, ale také hudebníkem - hraje na vlastnoručně vyrobený nástroj Expander Strings a bicí sampler. Základem tvorby Rovar17 je technika zvukové koláže, jejímž výsledkem je zvláštní umělý organismus. Druhým krokem je samplování.

Koncerty Rovar17 uchvacují hluboce rezonujícími - drone- harmonickými melodiemi, zahalenými do příjemně skřípavých ploch.

RoXXXoR (cz)

Skupina RoXXXoR vznikla v roce 2001 při natáčení fiktivního dokumentu Jakuba Halouska o finské kapele, která je na světovém turné se zastávkou v Praze. Mc Alamic a Mc Jupiter již v té době měli hotové první exempláře speciálních nástrojů vlastní výroby. Šlo o soustavu klaksonů tzv. klaxofon a nástroj berlino. Nejprve zkoušeli sami dva. Kapele však chyběl pravidelný rytmus, proto přizvali bubeníka Cara /Bj Tzarr/, který svými strojově přesnými beaty sestavu doplnil.

Letos (2009) hraje RoXXXoR v nové sestavě. Skupina upustila od výpravných kostýmových show a vydala se na strojově dlážděnou cestu. Živé bicí nahradil sampler, který ovládá Dan Vlček z techno-drone formace Guma Guar. Hudebně půjde o croosover dubstepu, rapu, ale i deklamovaných textů a ambientu. O vizuální stránku koncertu se postará Mr. Rootkit, který pracuje s PD programy. Obrazové pojetí bude nejspíš minimalistické. Je to nový RoXXXoR!

Stupor (de)

Oba členové Christoph Siegel (Mix in Mono) a Artur Zab (rutra baz, leiche rustikal) se narodili v Polsku, ale žijí a pracují v Mnichově. Projekt Stupor vznikl v roce 1993 v duchu temného ambientu a postindustriálu, založeném na hlučných rituálních rytmech. Audiovizuální představení či hudebně-obrazové performance, doplněné o filmy vlastí výroby, vypovídají o temných stránkách duše, skrytých touhách a vášních, snech a osamocení v moderním světě. Umělci používají syntezátory, počítače, efekty, perkuse, basovou kytaru a upravené, procesované vokály.

Od roku 2002 zorganizovali Stupor-Arts 14 ročníků festivalu industriální hudby a umění s názvem Bleisound. Od roku 2008 spolupracují s Pagan Organisation.

KIFOTH (sk)

Zlověstné zvuky vytvářejí podobný pocit, jako shluk temných mraků nad zpustošenou krajinou po nukleárním útoku. Lidský život přetrval v odpudivě zmutovaných tělech, zoufale škemrajících o pomoc. Stín obrovské robotické siluety se tyčí nad drobnými lidskými stvůrami, které přežily na tomto zvráceném místě, které jim kdysi dalo život.  Svět, jaký znaly, je nyní ovládán vyspělou formou života - napůl člověkem a napůl strojem. Vítejte v hudebním světě slovenského EBM/Electro/Industriálního projektu KIFOTH!

Dj Maldoror

Bret Vanderberg vyrůstal v okolí San Franciska na přelomu 70. a 80. let a jeho hudební cítění v mnohém utvářela tamní industriální scéna. Počátky jeho produkce jsou v první polovině 90. let spjaty s rádiem KWVA 88.1 FM v Eugene ve státě Oregon. Jeho rozhlasový pořad "Psychic Surgery" označil jeden časopis za "...hudbu, ze které vám budou krvácet uši." Zároveň se připojil k sound systému SIN (Sound Intergrated Nation) a podílel se na akcích na severozápadě USA, včetně mnoha undergroundových fetiš parties. SIN se pro mnohé stal způsobem, jak posluchače hudbou nejen potěšit, ale i vytrhnout ze stereotypního rytmu každodenní strnulosti.

XIV. Prague Industrial Fest  - Coph Nia (swe), F.Y.D. (f), Tzolk'in (f/be), Nocturne (f), Schloss Tegal, Rovar17 (hu), RoXXXoR (cz), Stupor (de), KIFOTH (sk)
11. - 12. prosince 2009 (20:00)
Praha, prostor U Pilotů (Donská 19)
Vstup: 250,- Kč (pátek) / 350,- Kč (sobota) / 500,- Kč (oba dva dny)


Klikněte pro zvětšení

mohlo by vás také zajímat

Přidat komentář

Zadej správnou odpověď.