Recenze Swans - My Father Will Guide Me Up A Rope To The Sky

Swans – My Father Will Guide Me Up A Rope To The SkySwans, jedna z nejvlivnějších postpunk/experimentálních nebritských kapel vůbec, fungují již téměř třicet roků. Po čtrnácti letech vydavatelského útlumu se před pár týdny vrátili s novinkou "My Father Will Guide Me Up a Rope to the Sky". Jaká je a co od ní čekat si přečtěte v recenzi Pavla Zelinky.

Swans - My Father Will Guide Me Up A Rope To The Sky
Vydal: Young God rec.

Měl to být prý návrat k prapůvodním kořenům Swans. Zdálo se to jako logický krok, zvlášť když do kapely znovu nenastoupila druhá nejdůležitější persóna, enigmatická zpěvačka Jarboe. O nápadech, které byly faktickou kostrou návratové desky, se mohli fanoušci kapely přesvědčit koupí alba "I Am Not Insane", kam Michael Gira umístil připravované písničky v unplugged podobě. Už skrze něj bylo jasné, že tak revoluční návrat ke kořenům to rozhodně nebude.

Rozchod s doprovodnými muzikanty z Akron/Family a hromadění materiálu, který se pro tento sólový projekt nehodil, to byly hlavní důvody k návratu Swans na scénu. A taky nashromážděné hrubší napětí, které v "The Angels Of Light" nemělo své uplatnění. Pokud ale čekáte, že šestice, ve které narozdíl od Jarboe nechybí věrný kytarista Norman Westberg, se vrátí k protopunkovým náladám prvních dvou-tří alb, ve kterých se mísil no wave primitivismus, hlukové obsese a čistý principálův vztek, tak budete po spuštění desky "My Father Will Guide Me Up A Rope To The Sky" rozčarováni.

Ano, úvodní "No Words/No Thoughts" ještě funguje jako možné houstnutí atmosféry před bouřkou, ale hned následující "Reeling The Liars In" ve svém křehkém podání vzpomíná spíše než na rozvrzaně hlukové šílenství na delikátní semiakustické nálady "The Angels Of Light". Následující valivý minimalismus Jim pak přichází jako ozvěna výborné desky "The Great Annihilator", k níž má celková nálada novinky asi nejblíže. Spíše než masivní zvukový balvan funguje nová deska Swans jako katalog nálad, které Michael Gira a spol. rozprostřeli během své kariéry na jednotlivá alba. Recyklace? Spíše vybroušený Girův rukopis, který má své originální výsostné znaky.

Swans – My Father Will Guide Me Up A Rope To The Sky

"My Father Will Guide Me Up A Rope To The Sky" je příjemná deska. Má klady ve své barevnosti a určitě potěší všechny fanoušky kapely. Na druhou stranu, po jejím vydání se půda zásadním způsobem nezachvěje. Mnohem zajímavěji se jeví setkání s legendou face to face na koncertě, který je už za dveřmi (8. prosince 2010 v Paláci Akropolis). Když o tom tak přemýšlím, pokud mělo album zafungovat jako pozvánka na nadcházející turné, pak splnilo svojí roli znamenitě.

Hodnocení: 75%